سخت‌ترین تحریم‌ها علیه حکومت ایران در راه است

به گزارش وبسایت واشینگتن فری بیکن جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا پیش‌نویس طرح «اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران را با بیش از ۱۴۰ پیشنهاد جدید» و با هدف «از بین بردن قدرت ایران در زمینه تروریسم» و «به‌ورشکستگی کشاندن رژیم» تدوین کرده و در روزهای آینده (احتمالا در روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹)، آن‌را به کنگره ارائه خواهد داد.

مطابق این گزارش یکی از مواردی که در طرح جمهوری‌خواهان پیشنهاد شده است، تحریم نهادهای تحت کنترل امپراتوری اقتصادی میلیاردها دلاری علی خامنه‌ای است.

پس از انقلاب اسلامی و در پی ماجرای گروگان‌گیری سفارت آمریکا در سیزدهم آبان ١۳۵٨، حکومت ایران به طور رسمی با تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اروپا مواجه شده بود. هرچند بخشی از این تحریم‌ها در دی‌ماه ١۳۹۴ برداشته  گردید، اما نهایتا در آبان‌ماه ١۳۹۷ و با خروج آمریکا از برجام این تحریم‌ها تشدید شد.

در دور جدید تحریم‌های سال ١۳۹۷ و در پی خروج آمریکا از برجام، تحریم‌هایی در زمینه انرژی، بانکی، حمل‌و‌نقل و صنایع کشتی‌سازی به ایران تحمیل شده بود. هم‌چنین در سال گذشته، ۹ شخص حقیقی مرتبط با خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز در سیزدهم آبان ١۳۹۸، به لیست تحریم دولت آمریکا اضافه شده بودند.

به نظر می‌رسد در طرح جدیدی که قرار است توسط جمهوری‌خواهان به کنگره ارائه شود، دولت ترامپ با اعمال «حداکثر فشار» به حکومت ایران، سیاست‌های متعددی را که موجب سرپا ماندن برجام حتی بعد از خروج آمریکا از آن بوده و پیش‌تر مورد انتقاد و اعتراض جمهوری‌خواهان قرار گرفته بود را کنار خواهد گذاشت.

در رونوشتی که وبسایت واشینگتن فری بیکن از این طرح قانونی ارائه داده است گفته شده کنگره آمریکا در صورت عدم تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران (که در اکتبر سال جاری پایان خواهد یافت) قادر خواهد بود اقدامات جدیدی شامل «تحریم‌های جدید علیه صنایع تسلیحاتی کشورهایی مانند روسیه و چین که به ایران تسلیحات بفروشند و بانک‌های تسهیل‌کننده فروش تسلیحات به ایران و شرکت‌های حمل‌و‌نقل این تسلیحات» را در طراحی تحریم‌های جدید اعمال کند.

هم‌چنین تحریم علیه صنایع پتروشیمی، خودرویی و بخش‌های مالی نیز در این طرح وجود خواهد داشت.