گزارش اعتراضات و اعتصابات در ۴۸ ساعت گذشته، کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

مجید ناصری

۲۲ خرداد ۱۳۹۹

?خودکشی کارگر اهوازی

عمران_روشنی_مقدم کارگر جوان اهوازی به دلیل عدم پرداخت حقوق خود از سوی کارفرما و فقر مالی، خود را از چاه نفت F19 در هویزه حلق آویز کرد و جان سپرد. عمران قبل از خودکشی با موسسه پیمانکار تماس می‌گیرد و می‌گوید: «دیگر چیزی ندارد که به زن و بچه‌اش بدهد و از تامین نان شبش عاجز است.»

?گلایه مربیان آموزشگاه‌های رانندگی استان تهران از بی‌توجهی مسئولان

لااقل وام بدهید حق بیمه را بپردازیم.
حسین وحدانی‌فر با بیان اینکه حدود یک ماه است مربیان آموزشگاه‌های رانندگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، عنوان کرد: سه ماه بیکاری باعث از بین رفتن درآمد این افراد شده و حالا هم که به کار بازگشته‌اند اوضاع مثل سابق نیست و آنها ساعت‌های کمتری کار می‌کنند. این در حالی است که هزینه‌هایی مانند هزینه‌های لوازم بهداشتی هم اضافه شده است و آموزشگاه‌ها این هزینه‌ها را نقبل نمی‌کنند و رانندگان خودشان مجبور هستند ماسک، دستکش، محلول ضدعفونی و … تهیه کنند..

?کارگر حق طلب بیکار معدن طلای آق دره برای تحمل ۲۱ ماه حبس راهی زندان شد

این کارگر تازه داماد قادر به تامین حتی 5 میلیون تومان برای جلوگیری از زندانی شدن نیست.
روز چهارشنبه ۲۱ خرداد،داریوش نیکزاد کارگر حق طلب بیکارمعدن طلای آق دره، بنا به حکم قوه قضائیه وبدلیل عدم تامین جریمه 5 میلیون تومانی برای تحمل ۲۱ ماه حبس راهی زندان شد. بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 21خرداد،داریوش نیکزاد از متهمان پرونده آق‌دره در بهار 96است.آن زمان تعدادی از کارگران و مردم محلی با درخواست کار، تجمع و اعتراض کردند که برایشان پرونده درست شد.نیکزاد حکم ۲۱ ماه زندان دارد که می‌تواند معادل آن 5 میلیون تومان پول نقد بپردازد. اما ندارد که بپردازد، به همین دلیل باید برود پشت میله‌ها و حبس بکشد!نیکزاد درحال انتقال به زندان است، آنهم فردای روز عروسی.!

?سومین تجمع کارگران اخراجی بخش صنعت وتعمیرونگهداری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

روز چهارشنبه ۲۱ خرداد برای سومین بار درماه جاری، کارگران اخراجی بخش صنعت وتعمیرونگهداری مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه دست به تجمع مقابل ساختمان مدیریت شرکت زدند وخواهان بازگشت بکارشدند بنا به گفته تجمع کنندگان، از اول خرداد ماه 99، قرارداد شغلی همه آنها که تعدادشان به حدود ۷۰ نفر می‌رسد، با سوابق ۲ تا سه سال همزمان با فصل بهره برداری، فسخ شده است.

?جمعی از دست فروشان آبادان در خیابان یکم احمد آباد، دست به تجمع اعتراضی زدند

این کارگران با گلایه از تصمیم تازه شهرداری مبنی بر ممنوعیت دستفروشی در این خیابان خواستار حمایت مسئولان شهری و حذف این ممنوعیت شدند.

?حداقل حقوق شاغلان و کف مستمری بازنشستگان ۵ برابر زیر خط فقر است

امضاکنندگان بیانیه شش هزار امضایی معتقدند خروجی جلسه ترمیم دستمزد که هفدهم خرداد برگزار شد، به هیچ وجه قانع کننده نیست، چراکه نه تورم بالای ۴۰ درصدی در میزان افزایش دستمزدِ پایه لحاظ شده و نه دریافتی کارگران به سبد معاش ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی رسیده و بنابراین مسیر مطالبه‌گری مزدی کارگران و بازنشستگان، مستقل از جلسه شورایعالی کار و مصوبات آن ادامه دارد.

?پاشنه آشیلِ طبقه‌ی کارگر «تشکل» است

آیت نیافر:
وقتی می‌گوییم حداقل حقوق تعیین شده پنج برابر زیر خط فقر است، یک واقعیت مسلمِ برآمده از زندگی کارگران و بازنشستگان را مطرح می‌کنیم، حرف گزاف نمی‌گوییم یا شعار نمی‌دهیم! زمانی بود که می‌گفتند خانوارهای کارگری به زحمت نان بخور و نمیر دارند، الان اوضاع طوری شده که همان را هم ندارند، یعنی نانِ بخور و نمیر هم دیگر ندارند. برآیند همه اینها موجب شد که امضا جمع کنیم و البته این حرکت، یعنی جمع‌آوری امضا برای ابطال دستمزد با اقبال خوبی روبرو شد، ظرف سه یا نهایت ۴ روز این ۶۲۰۰ امضا جمع‌آوری شد. این امضاها از طریق فضای مجازی جمع شد اما اگر کرونا نبود و شرایط اجازه رفت و آمد و تحرک بیشتر می‌داد، تعداد امضاها به مرز میلیون نفر هم می‌رسید؛ کافی بود می‌شد رفت در کارخانه‌ها و از کارگران خواست که طومار اعتراض به دستمزد را امضا کنند، مسلم بدانید هزاران نفر امضا می‌کردند اما کرونا، مانع این کار شد. یک نکته مهم را می‌خواهم یادآور شوم؛ همین ۵ درصدی که آقایان قبول کردند روی دستمزد ۲۱ درصدی بگذارند و تا حدود بسیار کمی مزد را ترمیم کنند، نتیجه حرکت‌های اعتراضی این دوماه ازجمله همین طومار و امضاهای کارگران بود؛ خود این امضاها، هم به دولتی‌ها تا حدودی فشار آورد و هم به افکار عمومی جامعه آگاهی‌رسانی کرد و آنها را از خواب اصحاب کهف بیدار کرد؛ در واقع نوعی عمومی کردنِ امرِ «اعتراض» بود. اما آقایانی که به عنوان نماینده کارگران در شورایعالی کار شرکت دارند، اگر در ساختار دموکراتیک و صحیح و براساس اسلوب‌های پذیرفته شده، نماینده کارگری و برآمده از تشکل‌های مستقل بودند، حداقل می‌توانستند روز جلسه یک اتوبوس کارگر بیاورند پشت ساختمان جلسه تا مانور قدرت بدهند؛ همه اتحادیه‌های جهان برای امتیاز گرفتن در مذاکرات نیاز به چنین مانورهایی دارند. چیز عجیب و غریبی نیست.

?در هفدهم خرداد کوه، موش زایید

هیچ توهمی در مورد شورایعالی کار نداریم
کاظم فرج‌اللهی:
ما در این مدت منتظر تجدیدنظر در دستمزد بودیم و وقتی در هفدهم خرداد دیدیم که کوه، موش زایید و نتیجه اصلا قابل اعتنا نیست، تصمیم گرفتیم طومار اعتراضی را حضوراً به وزارت کار تحویل بدهیم و نشان بدهیم که بدون توجه به تبصره‌های ماده ۴۱ و رقم سبد معیشت و همه الزامات مزدی که خود مسئولان وزارت کار و نمایندگان کارگری به آن بسیار خوب وقوف دارند، دستمزد تعیین شده است. این رقمی را که امضا کرده‌اند، نشان می‌دهد که در کل به حقوق ابتدایی کارگران بی‌توجه هستند و بسیار مایه تاسف است که نمایندگان تشکل‌های رسمی، همان روش ۳۰ ساله در شورایعالی کار را مدام تکرار می‌کنند. سوال این است که چقدر باید این روش بی‌فایده تکرار شود؛ تا چند سال دیگر؟ یک نکته را باید تذکر دهم؛ اگر در بیانیه از نمایندگان کارگری شورایعالی کار به عنوانِ «نماینده کارگری» یاد شده، منظور این است که اینها فعلاً روی صندلی نمایندگان کارگری در شورایعالی کار نشسته‌اند و حالا هم اصلاً مهم نیست که این نمایندگان این مصوبه یا آن مصوبه قبلی را امضا کردند یا نکردند، مهم اجرای قانون است. مصوبه دستمزد ۹۹ با وجود اصلاحاتِ اِعمال شده، بسیار ناعادلانه است و تنها هدف از آن، تامین نیروی کارِ ارزان‌تر از همیشه، برای سرمایه‌داران و نئولیبرال‌های سودجوست.

باید در نظر بگیریم که سیاست‌های مزدی سالیان گذشته، همیشه در جهتِ «فقیرتر کردنِ کارگران و بازنشستگان» عمل کرده‌ و با تداوم سیاست فقیرسازی، عملاً سطح میانی مزدبگیران سقوط کرده و حذف شده‌اند و در نهایت، همه کارگران شاغل و حتی بازنشستگان به کارگر ساده‌ی حداقل‌بگیر بدل شده‌اند. در مجموع، کارگران به مذاکرات مزدی در این ساختار معیوب شورایعالی کار هیچ امیدی ندارند. همین ۵ درصدی که حاضر شده‌اند به نحوی از انحا اصلاح کنند، حاصل همین مطالبه‌گری‌ها بوده است؛ حاصل همین طومار و اعتراض و اعتراضات مشابه وگرنه تا تشکل‌های مستقل و قدرتمند کارگری پانگیرند، به جایی نخواهیم رسید. نیازمند تشکل‌های مستقل و متکی به بدنه میدانی هستیم تا نمایندگان کارگری بتوانند در مذاکرات مزدی، حربه‌ای قوی برای چانه‌زنی و اقناع داشته باشند؛ این حربه هم جز نیروی میدانی و حاضر در میدان، چیز دیگری نیست. اگر نیروی متشکل در میدان نباشد، بدیهی است که دولت و کارفرما تن به پذیرشِ «حق» نمی‌دهند؛ منافع طبقاتی آنها این اجازه نمی‌دهد. همانطور که گفتم اینها فقط دنبال کارگر ارزان هستند و مزد فعلی، امکانِ ارزان‌سازی بیشتر را برای آقایان فراهم کرده است.

?اجحاف به کارگران در شرکت کیسون اهواز ادامه دارد

کارگران شرکت کیسون از بهمن ماه تاکنون حقوقی دریافت نکرده اند و لیست ۷۰کارگر بیمه تامین اجتماعی اشان هم رد نشده است. با توجه به اعتصاب اسفندماه این کارگران که شرکت کیسون را وادار نمود حقوق عقب افتاده کارگران را تا آخر دیماه تسویه کند و قول مدیران مبنی بر تسویه حساب حقوق ها تا آخر بهمن، آنچه اتفاق افتاده بد عهدی کیسون همیشه بد حساب بوده است. کارگران نه تنها از ظلمی که با عقب افتادن حقوق هایشان دارند بلکه از وضعیت بد بهداشتی آن هم در دوران کرونا شکایت دارند.
شرکت کیسون دارای منابع مالی هنگفتی است اما برای تسویه حساب با کارگران جانشان در می آید.

?استخدام ۸۹ روزه مهندسان پزشکی آنها را در آستانه بیکاری قرار داده است

زمانی که شیوع ویروس جدید کرونا در ایران آغاز شد یکی از مشکلات در بیمارستان‌ها کمبود کادر پزشکی و پرستاری بود. وزارت بهداشت از جمله مهندسان پزشکی و پرستاران را با قراردادهای موقت ۸۹ روزه استخدام کرد اما اکنون با وجودی که کرونا همچنان در ایران گسترش دارد و چندین شهر در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند این مهندسان پزشکی و پرستاران با پایان یافتن قراردادهای خود بیکار می‌شوند

?اعتراض کارگران دانشگاه غیردولتی شمال نسبت به اخراج از کار

روز سه شنبه ۲۰ خرداد،کارگران دانشگاه عیردولتی شمال واقع درشهرستان آمل ضمن اعتراض به اخراج از کاردراول هفته جاری به بهانه بیماری کووید ۱۹ خواهان بازگشت بکارشدند. مدیر کل اداره کار استان مازندران در رابطه با اخراج ۷۰ کارگر دانشگاه شمال به خبرنگار رسانه ای گفت:کرونا بهانه خوبی برای اخراج کارگران دانشگاه غیرانتفاعی شمال نیست. وی افزود:از نظر ما اخراج نیروهای خدماتی دانشگاه شمال در شهرستان آمل کمترین ارتباط با شیوع ویروس کرونا داشته و ادعای مسئولان دانشگاه با واقعیت همخوانی ندارد. او با اشاره به اینکه ادعای دانشگاه برای اخراج کارکنان خلاف تصمیمات ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس کرونا است ، تاکید کرد : به نظر اداره کار و تامین اجتماعی بر این است که باید کارگران به محل کار خود بازگردند..