دبیر کل سازمان ملل آنتونیو گوترش از منشاء پرتاب موشک و پهپاد ها در حمله به آرامکو خبر میدهد، ناخدا محمد فارسی-عضو شورای مدیریت گذار

خبرگزاری گویا از قول خبرگزاری رویترز، پنجشنبه ۲۲ خرداد، خبری را منتشر کرده است که دبیرکل سازمان ملل از منشاء ایرانی موشک ها در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، خبر داد.  اهمیت این گزارش چیست؟

سئوالی است بسیار بجا، حملات موشکی و پهپادی رژیم به آرامکو در روز شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ انجام گرفت. علارغم آنکه ایران همواره حمله به تأسیسات نفتی آرامکو را تکذیت کرد، اما برای تحلیل گران شکی وجود نداشت که حمله توسط رژیم انجام گرفته است. حوثی ها هم برای مبهم جلوه دادن حمله از طرف رژیم اعلام کردند با ۱۰ پهپاد به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان در بقیق و خریص حمله کرده اند. جالب توجه است که دبیر کل سازمان ملل در آن هنگام، پس از چند روز، در مصاحبه ای خبر داد که به نظر میرسد تا کنون عربستان سعودی نتوانسته است بطور یقین ثابت کند که حمله به تأسیسات آرامکو از جانب رژیم اسلامی ایران بوده باشد!

در آن هنگام ولیعهد عربستان نگرانی خود را از تعلل سیاستمداران جهان غرب در مصاحبه های مختلف نشان دادند که انان حرکت تروریستی رژیم را بطور قاطع محکوم نمی کردند، همچنین  ولیعهد عربستان گلایه کرد و گفت که منطقه خلیج فارس حدود ۳۰ درصد منابع انرژی جهان، حدود ۲۰ درصد معابر تجارت جهانی و حدود ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. وی هشدار داد اگر این سه مورد متوقف شوند باعث فروپاشی کامل اقتصاد جهانی خواهد شد. در آن هنگام آقای گوترش اقدامی مؤثری در باره محکومیت رژیم انجام نداد، اما حالا اهمیت اعلام این گزارش چیست؟

برابر با گزارش خبرگزاری گویا (۱)، پنجشنبه ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰، بی بی سی از قول خبرگزاری رویترز می‌گوید آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل خبر داده که موشک ‌های شلیک ‌شده به اهدافی در عربستان “منشاء ایرانی” داشته‌اند. به گزارش رویترز آقای گوترش به اعضای شورای امنیت گفته بررسی بقایای موشک‌های کروز و همچنین تسلیحاتی که آمریکا در منطقه توقیف کرده، می‌تواند حتی به معنی انتقال این تسلیحات  “مغایر ” با قطعنامه سازمان ملل در ارتباط با توافق برجام باشد.

لازم به یاد آوری است که خبرگزاری بی بی سی پس از حمله موشکی-پهپادی رژیم از قول وزیر دفاع عربستان سعودی نوشت که تکه پاره های باقی ماننده از پهپاد ها و موشک های کروز را که رژیم اسلامی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، در روز شنبه، پرتاب کرده را به معرض نمایش میگذارد . وزارت دفاع عربستان سعودی گفت ۷ موشک کروز و ۱۸ پهباد ) یو ا وی   -وسیله هوایی بدون سرنشین) از سوی رژیم اسلامی ایران برای حمله مورد استفاده قرار گرفت۰  علارغم آنکه گروه تروریستی حوثی های یمن این اقدام جنایتکارانه را بعهده گرفتند، اما وزارت دفاع سعودی گفت تصاویر ماهواره ای نشان میدهد پهپاد های ( یو ا وی ) و موشکهای کروز از طرف شمال پرتاب شده اند و امکان اینکه از یمن پرتاب شده باشند غیر ممکن است.

وزیر دفاع عربستان سعودی، سرهنگ ترکی المالکی، در گزارش خود نیز تأکید میکند که بطور یقین حمله از طرف شمال بوده که توسط ایران و یا عمال رژیم در عراق انجام گرفته است.  در این گزارش آمده است بال دلتای باقی مانده پهپاد ( یو ا وی) به صراحت نشان میدهد که متعلق به رژیم اسلامی ایران است.

وزیر امور  خارجه آمریکا مایک پمپئو نیز گفت که اقدام رژیم و حمله تروریستی دراین سطح اعلان جنگ به عربستان سعودی و جهان است ، اما اقدام مؤثری بر علیه رژیم مشاهده نشد.

تحلیل گر دفاعی/ سیاسی بی بی سی، جاناتان مارکوس هم در تحلیل خود عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفت و گفت، تحلیل و نشان دان شواهد توسط وزیر دفاع عربستان سعودی، به چه دردی میخورد و اینکه جوابگوی سئوال اصلی “ایران به تأسیسات نفتی کشور عربستان سعودی حمله کرده” و باید در مقابله با آن چه کرد را نمیدهد.  تمام صحبت ها و تحلیل ها بدون داشتن نتیجه ای بوده و بطور مبهمی ارائه شدند. بزبان ساده او میگوید “سران عربستان سعودی کشورتان مورد حمله یک کشور خارجی (رژیم ایران) قرار گرفته، شما میخواهید چه بکنید و اینقدر هم طفره نروید. ”  او میگوید برای آمریکا هم کاملا” مشخص است که حمله از طرف رژیم ایران بوده است، پس طفره رفتن عربستان سعودی برای چیست؟ آیا این بدلیل آنست که میخواهند وقت بخرند تا با برنامه جامعی جواب این عمل جنایتکارانه رژیم را بدهند، و در عین حال از امکان جنگ منطقه ای جلوگیری شود؟

واکنش ترامپ پیرامون این حمله آن بود که به عربستان سعودی پیام داد که بهر نحوی که عربستان بخواهد به این حملات جواب دهد حتی از طریق عملیات نظامی از عربستان سعودی پشتیبانی میکند. آقای ترامپ تکذیب رژیم در حمله به عربستان را نه تنها قبول نداشت، بلکه او گفت این رژیم دروغگو است و حتی  در ماجرای سقوط پهپاد تجسسی آمریکا در خلیج فارس نیز دروغ گفتند که پهپاد در حریم هوائی ایران بوده است. جالب آنکه پس از این حمله آمریکا توانست مقدار قابل توجهی سلاح و مهمات از جمله موشک پاتریات به عربستان سعودی و کشور های حاشیه خلیج فارس بفروشد.

با توجه به مراتب بالا مشخص بود حمله به تأسیسات آرامکو توسط رژیم انجام گرفته است، ولی دبیرکل سازمان ملل از موضع رژیم ایران جانبداری کرد و اکنون هم با توجه به مدارک لازم و یاد آوری شدن از اثبات حمله به تأسیسات آرامکو، در گزارش خود به شورای امنیت موضع رسمی ایران را یاد آور شده است که رژیم گفته “بر خلاف تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سلاح صادر نخواهد کرد” و به “همکاری فعالانه” در زمینه برجام ادامه می‌دهد.

این درصورتی استکه برابر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، که در پشتیبانی از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی صادر شد، تحریم تسلیحاتی ایران از طرف سازمان ملل تا پنج ماه دیگر برداشته می‌شود و ایران می‌تواند سلاح‌های متعارف بخرد و بفروشد. اگر تحریم‌ها رفع بشود ایران خواهد توانست انواع تانک رزمی، سامانه‌های توپخانه سنگین، هواپیماهای رزمی، هلی‌کوپترهای تهاجمی، ناو، سامانه‌های موشکی طبق فهرست تسلیحات متعارف سازمان ملل و همچنین مواد، قطعات یدکی و امکانات آموزشی و خدماتی لازم برای اینگونه اقلام را بخرد.

دبیرکل سازمان ملل همزمان گزارش خود را به اعضای شورای امنیت داده که آمریکا نیز تلاش‌ میکند تحریم تسلیحاتی بر علیه رژیم تمدید و ادامه یابد. آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای در همین زمینه تهیه و به تعدادی از اعضاء شورای امنیت سازمان ملل ارایه داده است. این در حالی استکه حسن روحانی رئیس جمهور رژیم از چین و روسیه انتظار دارد که قطعنامه احتمالی را وتو کنند.

با توجه به شواهد موجود که نشان میدهد رژیم در روز شنبه ۲۳ شهریور به تأسیسات نفتی آرامکو حمله کرده است، و در راستای موشک سازی ها کروز و بالیستیکی قطعنامنه ۲۲۳۱ را زیر پا نهاده است، دبیر کل سازمان بین الملل آقای آنتونیو گوترش کوشش میکند کماکان از رژیم اسلامی در شورای امنیت مللی جانبداری کند.

ناخدا محمد فارسی

۱۲ ژوئن ۲۰۲۰

https://news.gooya.com/2020/06/post-39652.php  (۱)

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.