روایت مادر نرگس محمدی ازملاقات اخیر با دخترش

نرگس امروز صدای گرفته ای داشت و با حزنی كه كمتر از او سراغ داشتم گفت اول خرداد صبح زود برای ورزش به حیاط رفتم چند نفر بودیم در سكوت صبحگاهی صدای شیون وفریاد و ضجه شنیدیم ایستادم و به صداها گوىش كردم صدای كودكانی بود كه پدرشان را صدا می زدند فریاد زنانی بود كه در فضای زندان می پیچید اعدام مردی بود كه پس از چهار سال انتظار به دار آویخته شد از اجرا تا تحویل جنازه صدای شیون و فریاد لحظه ای در زندان قطع نمیشد.

نرگس میگفت دو روز پیش هم یكی از زنان همبندیش را پس از شش سال انتظار اعدام كردند اعدامی ها ٢٤ساعت قبل از اعدام به سلول انفرادی قرنطینه منتقل میشوند و این مدت زمان ،وقایع اتفاقی هم برای اعدامی و هم برای همبندان شكنجه روانی هولناكی است نرگس میگفت یك هفته پیش از ماه رمضان هم دو نفر از مردان به دار آویخته شدند و چند ماه پیشتر از ،در سال ٩٨ اعدام شد .

دخترم میگوید سال ٩١در این بند بیش از ١٥نفر محكوم به اعدام داشتیم ولی متاسفانه هنوز هم علی رغم اعدام از جرایم قاچاق مواد مخدر برداشته شده اما بار هم در این بند با جرایم قتل و زنا،زنان حكم اعدام داریم .نرگس میگفت من از این آمار هولناك اعدام در شهرستان كوچكی مثل زنجان در تعجب و وحشتم . جامعه ما پیكر پر درد و رنجوری كه زندان های عادی ،زخمهای سرباز كرده ای هستند كه عمق پیكر پر درد و بی رمق را نشان میدهد .

نرگس میگفت در سال ٩١بازجوی وزارت اطلاعات در سلول ٢٠٩ گفت تو را كه ادعای دفاع از حقوق زنان داری میفرستمت به زندان عادی زنان ،تا بدانی از چه زنانی دفاع میكنی ،الان هم با اینكه ١٠سال از١٦سال حبسم صرفا بدلیل فعالیت های من علیه اعدام است اما راضی نشدند مرا به زندانی فرستادن تا نظاره گر لحظه به لحظه اجرای احكامی باشم كه بدلیل مختلفت با آن ،متحمل حبس های سنگین و محرومیت های سختی شده ام .نرگس میگفت سالها تحمل حبس ومحرومیت آسان نیست اما تاوان هم زیستی با زنان زیر چوبه داری كه دمیدن صبح و روشنایی ،مایه نفرت او و باز شدن زود هنگام درهای قفل شده دلیل مرگ وفریاد هراسناك ناخودآگاه اوست،دردناك و دردناك تر از همه تصویر تلخ و گزنده شهریست كه قربانیش نه یك بار بلكه دهها بار قربانی شده ،تا بعد از دیگری نوبت خود كه قطعا فرا خواهد رسید در سكوت و تماشاست.

 

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»