حجاب در اسلام مستند تاریخی ندارد

محسن سازگارا-

انسانی که در تصور این آقایان می‌گنجد، متعلق به قرون وسطی می‌باشد. انسانی مجبور، غیر مختار، نا بالغ و بدون استقلال.

دکتر محسن سازگارا عضو شورای مدیریت گذار، در مصاحبه با علی‌رضا میبدی گفت: تحقیقات تاریخی نشان می‌دهد که در دوره اسلام، اعراب صحرای عربستان حتی لباس دوختن نمی‌دانستند٬ و آنقدر هم فقیر بودند که به سختی پارچه‌ای را به دور کمرشان می‌بستند٬ و اگر هم داشتند٬ لنگی بود که بالا تنه‌شان (شانه و سینه) را بپوشاند. حجاب در اسلام مستند تاریخی ندارد.

وی گفت دین چیزی جز تاریخش نیست و تنها ۱/۳ ایرانیان شیعه بودند. صفویان به زور شمشیر قزل‌باش مردم را شیعه کردند٬ طوری که بسیاری از اهل تسنن به حاشیه‌های کشور فرار کردند. تنها شاه عباس بیش از چهار ‌هزار اهالی یک دهکده اهل تسنن٬ در نزدیک سمنان را قتل‌عام‌ کرد. اما آن زمان هم شیعه به شکل فعلی نبوده است٬ و در دوران قاجاری و قرن نوزدهم بود که روحانیت شیعه متحجرِ کنونی شکل گرفت. طلبه‌هایی که با خواندن ۸ کتاب فارغ‌التحصیل می‌شوند و قرآن حتی جزو کتاب‌های درسی‌شان نیست!

سازگارا در پایان گفت٬ انسانی که در تصور این آقایان می‌گنجد، متعلق به قرون وسطی می‌باشد. انسانی مجبور، غیر مختار، نا بالغ و بدون استقلال.

مشروح این گفتگو را در اینجا ببینید:

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»