حسن شریعتمداری: فروپاشی حکومت اسلامی آغاز شده است

ضرورت یک آلترناتیو سکولار دمکرات

حسن شریعتمداری دبیرکل شورای مدیریت گذار همراه با آقای اسماعیل نوری علا در بخش چهارم از برنامه تلویزیون رنگین کمان، درباره جامعه شناسی اپوزیسیون ایران: گرایش های سکولار دمکرات، شرکت کردند. موضوع گفتگو سکولاریسم و جدایی نهاد دین از نهاد سیاست بود.

آقای شریعتمداری در آغاز صحبت خود گفت جدایی نهاد دین از حکومت و یا سکولاریسم را در مکتب پدرم آموختم و به آن علاقمند شدم.  بعد از مهاجرت اجباری به آلمان در تمامی سازمانهای سیاسی که در ایجاد آن مشارکت فعال داشتم، یکی از اصول اساسی آنها جدایی نهاد دین از حکومت بوده است و من همواره وفاداری خودم را به سکولاریسم حفظ کرده ام.

ایشان در ادامه گفت: واضح است زمانی که از ضرورت جدایی نهاد دین از حکومت صحبت به میان میاید، ما در واقع از لحاظ نظری یک آلترناتیو و برنهادی را در برابر جمهوری اسلامی که از امتزاج نهاد سیاست و نهاد دین بوجود آمده است، اعلام کرده ایم.

اما بعد از آشکار شدن علائم واقعی و جدی فروپاشی این نظام، من متوجه شدم که فقط اعلام یک آلترناتیو و یا برنهاد نظری و تئوریک در برابر این حکومت کافی نیست. و البته نه تنها یک برنهاد نظری دیگر کافی نیست، حتی سازمانهای اپوزیسیون نیز کافی نیستند. زیرا هر یک از این سازمانها بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند و ایدئولوژی آنها فقط برای بخشی از مردم مجذوب است. بعلاو اینکه نیروهای اپوزیسیون فقط سعی می کنند با افشاگری تعادل سیاسی را به نفع خود تغییر دهند.

در حالیکه در شرایط فروپایشی وجود یک آلترناتیو سیاسی بسیاری ضروری است، آلترناتیوی که معتقد به سکولاریسم، دمکراسی، حقوق بشر، تمامیت ارضی و رفع انواع تبعیض است. این آلترناتیو را من در قامت شورای مدیریت گذار می بینیم که دبیرکل آن هستم.

در ادامه این گفتگو آقایان شریعتمداری و نوری علا به بحث سکولاریسم فلسفی و سیاسی پرداختند که در اینجا مشاهد می کنید.