ابتلای «۴۰ درصد از شهروندان قم و گیلان» به کووید-۱۹

گزارش رادیوفردا:

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از مرگ ۱۳۳ نفر و ابتلای ۲۵۳۱ تن دیگر به بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در ایران خبر داد. به این ترتیب شمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به مرز ۱۰ هزار نفر رسیده است.

در همین روز معاون وزیر بهداشت ایران نیز اعلام کرد که در استان‌های قم و گیلان «۴۰ درصد شهروندان» به کرونا مبتلا شده‌اند و آمار شهرندان مبتلا به کرونا در تهران حدود ۱۵ درصد است.

روز چهارشنبه، چهارم تیر، سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، اعلام کرد که با احتساب موارد جدید، شمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۹۹۹۶ نفر رسیده است. او شمار رسمی مبتلایان به کرونا را در این روز ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ اعلام کرد.

به گفته او، از میان ۲۵۳۱ بیمار جدید، ۱۳۴۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۲۸۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

آمار رسمی وزارت بهداشت ایران از موارد ابتلا و قربانیان کرونا، بارها از سوی برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران مورد شک و تردید قرار گرفته و آنها اعلام کرده‌اند که آمار واقعی مرگ‌ومیر در ایران از این هم بیشتر است.

در عین حال مقام‌های وزارت بهداشت، از ابتدای گزارش‌دهی در مورد شیوع کرونا در ایران، از ارائه آمار تفکیکی قربانیان کرونا در استان‌ها خودداری کرده‌اند و روند اعلام تفکیکی آمار مبتلایان در استان‌ها نیز پس از چند هفته متوقف شد.

روز چهارشنبه، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین اعلام کرد در استان‌های خوزستان، کردستان، هرمزگان، بوشهر و بعضی از مناطق استان‌های فارس، لرستان، کرمانشاه و گلستان، «کاهشی در میزان ابتلا و بستری بیماران» کووید-۱۹ وجود نداشته و این استان‌ها همچنان در وضعیت «هشدار» قرار دارند.

در همین روز معاون وزیر بهداشت ایران نیز اعلام کرد در برخی استان‌ها همچون قم و گیلان، «حدود ۴۰ درصد» مردم و در تهران، نزدیک به «۱۵ درصد» شهروندان به کرونا مبتلا شده‌اند.

به گزارش روز چهارم تیر خبرگزاری ایرنا، علیرضا رئیسی در یک نشست خبری ویدئو کنفرانسی در وزارت بهداشت، شمار مبتلایان در دیگر استان‌ها را بین چهار تا پنج درصد عنوان کرد و گفت «اگر قرار به ایمنی جمعی برسیم بالای ۶۵ دصد درگیری باید باشد.»

وی با این حال بروز موج دوم کرونا در ایران را رد کرد و گفت ما در کشور به مرحله «بازوی پایین‌رونده» موج نرسیده بودیم که دوباره بالا برود و موج دوم تلقی شود.

معاون وزیر بهداشت ایران همچنین تاکید کرد با توجه به وضعیت تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که مردم درگیر آن هستند، امکان ادامه تعطیلی‌ها در کشور وجود نداشت.

وی گفته که «آمریکا ۱۱۴ میلیارد دلار برای کرونا پول گذاشت، انگلیس ۲۲ میلیارد. پول ما برای کرونا یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی که با گذشت ۵ ماه از اپیدمی کرونا فقط ۳۰ درصد این پول را گرفته‌ایم. باید واقع‌نگر باشیم.»

رئیسی از ابلاغ دستور اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی در روزهای آینده خبر داد و خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همزمان با بازگشایی‌ها شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران نیز امروز در نخستین جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت که در کردستان، آذربایجان‌غربی، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و کرمانشاه در اوج پیک اول قرار داریم و در روزهای اخیر از موج بیماری عبور خواهیم کرد.

وی افزود اما در استان‌های آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی ممکن است در روزهای آینده پیک بیماری را تجربه کنیم.