بعد از سیاست، دخالت نیروهای نظامی در قوه قضائیه

تمجید و حمایت علنی رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران از رئیس قوه قضاییه

بنابر گزارش‌های منتشر شده، محمد باقری، رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران، سه‌شنبه سوم تیرماه ۱٣۹۹، با انتشار نامه‌ای به مناسبت هفته قوه قضاییه، از ابراهیم رئیسی به عنوان «فقیه وارسته، انقلابی و شجاع» نام برده و ضمن حمایت از وی اعلام کرده است برای «هرگونه همکاری و معاضدت در اجرای عدالت و حاکمیت قانون با قوه قضاییه» آماده است.

باقری در متن نامه خود برای رئیسی آرزوی «ادامه فعالیت وی در منصب ریاست قوه قضاییه» را کرده است.

سید ابراهیم رئیس‌الساداتی معروف به سید ابراهیم رئیسی، داماد سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد بوده، هفتمین رئیس قوه قضاییه ایران و نائب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری است. رئیسی در دهه شصت شمسی، عضو کمیته موسوم به «هیئت مرگ» بوده و مسئولیت قتل‌عام زندانیان سیاسی استان تهران در سال ۱۳٦۷ را در کارنامه سیاسی خود دارد. وی در سال ۱٣٨۸ و پس از ادعای «مهدی کروبی» مبنی بر آزار جنسی معترضان به انتخابات ریاست جمهوری در بازداشت‌گاه کهریزک، برای بررسی موضوع از سوی قوه قضاییه انتخاب شد ولی در نهایت با رد ادعای مهدی کروبی، وی را به «نشر اکاذیب و ایراد تهمت و افتراء برای تشویش اذهان عمومی» متهم کرد.

ابراهیم رئیسی در فهرست ۸۰ مقام ایرانی تحریم شده توسط اتحادیه اروپا قرار دارد و در سال ۹۸ نیز توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، تحت عنوان ۹ تن از افراد نزدیک علی خامنه‌ای تحریم شده است.

پس از انتخاب رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه در سال ۹۷، وی با حمایت‌های زیادی از طرف فرماندهان ارشد سپاه مواجه شده است که به گفته برخی از رسانه‌های خارجی، این حمایت‌ها از آن جهت مورد توجه است که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال انتخاب او به عنوان «جانشین علی خامنه‌ای» وجود دارد. به نظر می‌رسد علاوه بر دخالت نظامی‌ها در سیاست اکنون شاهد بعد تازه‌ای از دست‌درازی و مداخله نظامیان در سیستم قضایی ایران نیز هستیم.

باقری هم‌چنان در پیام خود از عملکرد رئیس قوه قضاییه در مبارزه با «فساد» تقدیر کرده است.

محمدعلی طالبی، استاندار یزد نیز دیروز چهارشنبه، ۴ تیرماه ۹۹،‌ در دیدار با رئیس‌کل و دادستان عمومی و انقلاب یزد، ضمن قدردانی از اقدامات اخیر قوه قضاییه در رابطه با «مبارزه با فساد» گفته بود: «پیگیری‌ پرونده‌های فساد مالی امیدواری بسیاری را در بین مردم ایجاد کرده است.»

پرونده موسوم به فساد مالی «اکبر طبری»، در رابطه با یک باند «رشوه‌گیر» در قوه قضاییه ایران، از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده‌های اخیر قوه قضاییه است که نام چهره‌های مهمی چون غلامرضا منصوری و بیژن قاسم‌زاده نیز در این پرونده‌ به چشم می‌خورد.