درخواست شورای مدیریت گذار از پارلمان اروپا

برای اقدام عاجل در مورد لغو احکام صادره اعدام برای سه جوان معترض ایرانی

شورای مدیریت گذار - iran transition council

 

کمیسیون حقوق بشر

کمیسیون روابط خارجی

خانم هانا نویمان عزیز،

دادگاه تجدید نظر در تهران سه حکم اعدام صادر شده برای سه جوان ایرانی را که در فوریه  ۲۰۲۰ صادر شده بودند تایید کرد. جرم این سه جوان این بوده که در تظاهرات اعتراضی در نوامبر سال ۲۰۱۹ شرکت کرده اند. در گزارش خبرگزاری بسیار قابل اعتماد حقوق بشر ایران (هرانا) که ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰ منتشر شده چنین آمده است

“تایید احکام اعدام امیرحسین مرادی ، سعید تمجیدی و محمد رجبی، که همگی به اتهامات گوناگون در دادگاه انقلاب به حبس، ضربه شلاق و اعدام محکوم شده اند رسماً اعلام نشده است. اما وکیل یکی از متهمان این پرونده كه به خاطر ملاحظات امنیتی نمی خواست نامش گفته شود این تصمیم دیوان عالی کشور را به هرانا خبر داده است. نیروهای امنیتی امیرحسین مرادی را از طریق فیلم های دوربین مدار بسته در جریان اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ شناسایی و دستگیر کرده بودند. وی در بازداشت و بازجویی ها مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به مدت یک ماه در سلول انفرادی بود. وی شكنجه و مجبور شد كه در تلویزیون دولتی ظاهر شده و “اعتراف كند” كه بانكها و پمپ بنزین ها و املاك عمومی را آتش زده و آسیب رسانده است. قبل از محاکمه و محکومیت توسط دادگاه مرادی و دیگر متهمان این پرونده در مرحله تحقیق از دسترسی به وکلا کاملا محروم بوده اند. دو نفر دیگر از متهمان، محمد رجبی و سعید تمجیدی، پس از بازداشت دوستشان مرادی به ترکیه گریختند، اما آن ها در ترکیه دستگیر و علیرغم شواهد کافی برای خطر موجود جانی نیروهای امنیتی ترکیه آنها را به مقامات امنیتی ایران تحویل دادند. در دادگاه سه متهم پرونده متهم به وابستگی به سازمان مجاهدین خلق ایران شدند، سازمانی که ایران آن را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده است. متهمین همواره این اتهامات را رد کرده اند. متهم دیگر پرونده، خانم مژگان اسکندری به اتهامات مشابه به اعدام محکوم شده است، متهم پنجمی که نامش افشا نشده است در انتظار دادگاه است.

خانم نویمان عزیز، احکام اعدام ذکر شده می توانند خیلی زود اجرا شوند. به همین دلیل ما از شما و کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا درخواست می کنیم عاجلانه در تماس با مقامات مسئول ایران در جهت لغو این احکام اقدام نمایید. رژیم تهران به دنبال خنثی کردن پتانسیل موجود اعتراض در سراسر کشور از طریق مجازات اعدام جمعی است. ما سپاسگزار خواهیم بود چنانچه در مورد لغو این احکام اعدام خیلی زود کاری موثر انجام شود.

 

با احترام

دکتر مهران براتی

دبیر امور بین الملل

شورای مدیریت گذار

iran-tc.com. Washington Office: Iran Transition Council (ITC) ,1 3 0 0 I S T R E E E E E, SUI T E 4 0 0 E, W AS H INGTON DC , 2 0 0 0 0 5 USA ,T E L : 2 0 2 – 7 4 9 – 8 3 5 8 FAX: 2 0 2 – 7 4 9 – 8 3 0 1.

Kantoor van Köln: Iran Transition Council (ITC), Hohenzollernring 57, 50672 Duitsland, Tel.:+49221-16025257, Fax: +49221-1602529