انفجار پارچین: خطر سلامتی مردم

استمداد از سازمان ملل و سازمان انرژی اتمی برای بازدید

دوستان خارج از کشور!

انفجار دیروز، جمعه ششم تیرماه ۱۳۹۹، در منطقه نظامی پارچین باعث ایجاد نگرانی های جدی در بین بخشی از مردم شده است و در صورت اطلاع رسانی بیشتر، می تواند چشم مردم را نسبت به این واقعه و تبعات احتمالی و جبران ناپذیر آن روی سلامتی مردم ایران بیشتر باز کند.

بی لیاقتی حکومت جمهوری اسلامی و به ویژه سپاه پاسداران که در طول سالیان دراز به کرات ثابت شده است، این بار منجر به انفجار در پارچین شد. چه این موضوع ناشی از حمله فیزیکی یا سایبری داخلی یا خارجی بوده باشد و چه ناشی از اتفاق در مخازن گاز در دستان بی کفایت سپاهیان، فرقی نمی کند. در حال حاضر با توجه به این که پارچین یکی از مراکز فعالیت برای ساخت بمب اتمی بوده است، بیم آن می رود که انفجارات دیروز باعث پراکنده شدن و نشر مواد رادیو اکتیو در منطقه شده باشد که تبعاتی وخیم و دراز مدت را برای مردم به همراه خواهد داشت. بروز موج جدیدی از سرطان، عقیم شدن مردان و زنان و سایر بیماری های مرتبط با مواد رادیواکتیو در این صورت دور از انتظار نخواهد بود.

ضمناً هیچ تضمینی نیست که سایت های مخفی یا نیمه علنی مربوط به زنجیره ساخت بمب اتمی حکومت جهل و فساد اسلامی، مانند سایت «سیاه بیشه» در شمال کشور یا سایت «خنداب» در کوه های پشت پالایشگاه اراک، به سرنوشتی مشابه دچار نشوند. خطرات بی شمار ناشی از بی لیاقتی حکومت جان مردم را در همه جا و به همه شکل تهدید می کند.

شایسته است کسانی که در خارج از کشور هستند، بدون اتلاف وقت، با تماس فعال با دولت های موثر، سازمان ملل و نیز سازمان انرژی اتمی، نگرانی بخش قابل توجهی از مردم را به گوش آنان برسانند و خواستار آن شوند که سازمان انرژی اتمی، از سایت پارچین برای بررسی میزان نشت مواد رادیواکتیو سریعاً بازدید جامع به عمل آورد. ضمناً بازدید از دیگر سایت ها را نیز در دستور کار قرار دهد تا از وقوع حملات فیزیکی، سایبری یا اتفاق در اثر بی لیاقتی حکومت (هر کدام که صحیح باشد) جلوگیری به عمل آورد.

کانون حقوقدانان ایران نگرانی خود را نسبت به نشت مواد رادیواکتیو و اساساً نسبت به بی لیاقتی های مکرر حکومت ابراز می دارد و خواهان تغییر کامل حکومت و بازپس گیری کشور از دست حاکمان دیکتاتور و نامشروع فعلی است.

کانون حقوقدانان ایران
هفتم تیرماه ۱۳۹۹
برابر با بیست و هفتم ژوئن ۲۰۲۰