حضور چشمگیر زنان در اعتصاب معدنچیان کرمان

حضور زنان در این اعتراض و اعلام آن در راهپیمایی و تجمع ها عمق این جنبش نیرومند و امید به پیروزی را افزایش میدهد

اسد گلچینی-

در فاصله ١١  تا ٣١ اردیبهشت ۹۹، همسران سه هزار مرد معدنچی  در زغال سنگ کرمان نه تنها عملا همراه با اعتصاب بودند بلکه در دقایق این مبارزات حضور هم داشتند. بخش قابل توجهی از این زنان در تجمع و راهپیمایی در شهرهای راور، کوهبنان ، زرند و کرمان  در شروع اعتصاب اعلام اتحاد قدرتمند تری بود.  واگذاری معادن زعال سنگ در این شهرها به بازار بورس، بلافاصله وضعیت ناامن کنونی در کار و زندگی برای کارگران را بدتر میکند. خانواده های کارگری میدانند که کابوس بیکاری چگونه میتواند تامین زندگی فعلی را از این هم دشوارتر کند. در واقع همه دارند میگویند که اقتصاد شهرهایی که معادن در آنجا ها وجود دارد در دست این کارگران است و هر تغییری مستقیما بر وضعیت زندگی اقشار مختلف مردم هم موثر میافتد. همین دلیل مهمی  است که حضور کارگران در خیابان های شهر و اعتراض و مطالبات آنها با استقبال عمومی مردم روبرو شده است. حضور زنان در این اعتراض و اعلام آن در راهپیمایی و تجمع ها عمق این جنبش نیرومند و امید به پیروزی را افزایش میدهد. حضور زنان کارگر در کنار مردان معدنچی باز هم ضرورت اتحاد  قدرتمند زنان  در مبارزات طبقه کارگر، قبل از هر کس به خودش را بار دیگر تاکید کرد.

این اولین بار نبود که این گونه نقش زنان درمبارزات معدنچییان در شهرهای کرمان، بطور قدرتمند ی شرکت میکنند. ٦ سال پیش در اعتراض و اعتصاب گسترده پنج هزار معدنچی در بافق، زنان و خانواده های کارگری در کنار مردان، ۴۰ روز را در اعتراض و اعتصاب بسر بردند و همگام مردان شدند. تجربه حضور زنان در مبارزات کارگران هفت تپه در همین سالهای اخیر و تا به امروزنیز از تجارب بدست آمده  دیگری است.

از این فراتر باید یادآوری کرد که مساله حضور زنان در مبارزات کارگری و دخالت آنها برای کار و زندگی بهتر و طرح مطالباتشان، ریشه در اشتغال آنها در کارگاه و کارخانه های بزرگ و کوچک در صنایع مختلف درکرمان و شهرهای مختلف در این منطقه بوده است. تنها به خاطر وجود معادن سنگ آهن و زغال و دیگر مواد معدنی نیست که کرمان یک قطب صنعتی در ایران محسوب میشود بلکه به دلیل سابقه طولانی حضور در رابطه مناسبات سرمایه داری و حضور طبقه کارگر صنعتی است که این منطقه را در عین حال به مرکزی برای رودر رویی روشن تر طبقاتی تبدیل کرده است. مناسبات روستایی و فرهنگ ماقبل سرمایه داری و عادات و رسوم و سنت های مذهبی عقب مانده در مناسبات امروزی بین کارگر و سرمایه دار بیش از بیش رنگ باخته است.

حضور زنان کارگر در کنار مردان قبل از هر چیز بیان این رودر رویی آشکار است که هر قید و بند عقب مانده را کنار میزند. حضور زنان و دخالت همه خانواده های آنان در اعتراض و اعتصاب این دوره کارگران معادن تا هم اکنون نقش خود را بر اتحاد و پیگیری بیشتر  کوبیده است و در چند هفته آینده باید شاهد نتایج این مبارزه شکوهمند بود. اداره شهرها و مملکت بوسیله زنان و مردان کارگر، دنیایی، سرشار از آزادی و برابری برای همگان به همراه دارد. حضور قدرتمند زنان طبقه کارگر در صفوف مبارزات و جنبش کارگری، تضمینی برای پیشروی و تغییرات مهم در رویارویی با سرمایه داری و حاکمان است!

برگرفته از کانال تلگرامی کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.