روح الله زم به اعدام محکوم شد

 اعدام و سرکوب در جمهوری اسلامی ادامه دارد

خبر صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم، روزنامه‌نگار و موسس سایت و کانال خبری آمدنیوز (صدای مردم)، در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹، رسانه‌ای شد. رسانه‌های نزدیک به حکومت، به نقل از سخن‌گوی قوه قضاییه نوشتند: «آقای زم علاوه بر اعدام، به حبس تعزیری نیز محکوم شده است. دستکم ۱۳ مورد از فعالیت‌های وی، مصداق افساد فی الارض بوده و حکم اعدام بر این اساس صادر شده است.»

روح‌الله زم کیست؟

روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم، یکی از روحانیون نزدیک به حکومت، رئیس اسبق سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و حوزه هنری است. زم در سال ۱۳۸۸ شمسی و در پی اعتراضات گسترده مردمی به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شد. وی پس از آزادی از زندان، از ایران خارج شد. او در ابتدا به مالزی رفته و سپس به فرانسه نقل مکان کرد و در همان فرانسه خبرگزاری آمدنیوز را تاسیس کرد.

از محبوبیت تا دستگیری

هرچند در رابطه با اخبار منتشر شده در آمدنیوز همواره شک وشبهه‌هایی وجود داشته لیکن این رسانه در اطلاع‌رسانی تظاهرات سراسری سال ۱۳۹۶، که در «اعتراض به گرانی»، «فسادهای جاری در دولت ایران»، «نرخ بالای بیکاری» و «مخالفت با نظام سیاسی ایران» صورت گرفت، نقش به‌سزایی ایفا کرده و گفته می‌شود رسانه مورد اعتماد معترضان در آن برهه بوده است. زمانی که کانال تلگرام آمدنیوز به خاطر « ترویج خشونت و آموزش ساخت کوکتل مولتوف» مسدود شد، این کانال یک میلیون و نیم مخاطب و دنبال‌کننده داشت.

اخبار منتشر شده توسط این رسانه، به‌حدی تاثیرگذار بود که در برخی از موارد ده‌ها مقام ارشد حکومتی مجبور به تکذیب و یا توضیح درباره مطالب آن شده‌اند. به‌نظر می‌رسد برخی از مطالب منتشر شده در این رسانه، در پی تسویه حساب‌های سیاسی در ایران صورت گرفته است.

در اسفند سال ۱۳۹۷، مستندی تحت عنوان «ایستگاه پایانی دروغ» از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که با ادعای «بازیچه بودن روح‌الله زم» توسط ماموران اطلاعاتی ایران و زیر سوال بردن مطالب منتشر شده در این رسانه، اعتبار روح‌الله زم دستخوش تغییر شد.

سرانجام رسانه‌های داخل ایران در ۲۲ مهر ۱۳۹۸، خبر از دستگیری روح‌الله زم دادند. هرچند ابهامات زیادی در خصوص نحوه دستگیری روح‌الله زم وجود دارد لیکن به گزارش برخی منابع وی توسط نیروهای اطلاعاتی عراق بازداشت و به ایران تحویل داده شده است.

حکم اعدام و واکنش‌ها

روح‌الله زم پس از شش جلسه دادرسی نهایتا با حکم اعدام مواجه شد. صدور حکم اعدام برای زم، با انتقادات زیادی مواجه شده است. بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالین سیاسی، این اقدام قوه قضاییه را محکوم کرده‌اند. سازمان گزارشگران بدون مرز ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای زم، در بیانیه ای اعلام کرد: «صدور حکم اعدام را برای روح‌الله زم مدیر کانال اطلاع‌رسانی آمدنیوز محکوم می‌کند و خواهان لغو فوری این حکم غیر قابل پذیرش است.»

سازمان عفو بین‌الملل، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «روح‌الله زم، مدیر وب‌سایت آمدنیوز پس از یک محاکمه ناعادلانه و با اتکا بر اعترافات اجباری به اعدام محکوم شده است. اعدام، مجازاتی به غایت بی‌رحمانه و غیرانسانی و ناقض حق حیات است. مجازات صادره هم‌چنین مغایر با تعهدات بین‌المللی ایران است و مقامات باید بی‌درنگ حکم اعدام روح‌الله زم را لغو کنند.»

شیرین عبادی، وکیل ایرانی برنده جایزه نوبل صلح نیز ‌با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود، ضمن «سیاسی» خواندن حکم صادره، آن را «فاقد اعتبار قضایی»، «مصداق بی‌عدالتی» و «ناعادلانه» دانست.

با توجه به این‌که حکم اعدام زم از دادگاه بدوی صادر شده و حکم صادره قطعی نیست بنابراین وی شانس واخواهی را خواهد داشت، در صورت تایید حکم و با استناد به ماده ۱۳۲ قانون مجازات اسلامی، فقط اعدام در این پرونده قابل اجرا خواهد بود.