با اعلام همبستگی با کارگران نیشکر هفت تپه، شکلی سراسری به اعتصابات دهیم

کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

اعتصاب چند هفته ای کارگران هفت تپه با کوله باری از تجربه وارد مرحله جدیدی شده است. در روزهای گذشته ما مجددا شاهد حضور مسالمت آمیز کارگران در خیابان ها و تجمع در مقابل فرمانداری شوش بودبم.

کارگران نیشکر هفت ازسال ۱۳۹۴ تا کنون بیش از صد بار اعتصاب کرده اند. اعتصاباتی که عمدتا بر محور اعتراض و مقاومت در برابر خصوصی سازی این کارخانه می چرخیده است. لازم به یادآوری است که نیشکر هفت تپه در سال ۱۳۹۴ ورشکسته اعلام شد و در یک مزایده به بخش خصوصی واگذار گردید.

در این سالها از جمله خواسته های اصلی کارگران هفت تپه بازگرداندن شرکت به بخش دولتی و مدیریت شورایی بوده است. همچنین لغو خصوصی سازی زمین ها و حق برخورداری از یک تشکل کارگری از دیگر مطالبات کارگران بوده اند.

سال ۹۷ نقطه اوج اعتراضات هفت تپه بود. در این سال اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه بیش از یک ماه طول کشید که در ادامه به تظاهرات ایستاده آنان در مقابل دادستانی شوش دانیال منجر شد. کارگران در جریان این نظاهراتِ ایستاده یک صدا شعار می دادند “مردم به ما ملحق شوید”. حرکتی که در نهایت با اعتصاب کارگران فولاد اهواز ادامه و گسترش یافت. با وجودیکه این تجمعات با دخالت نیروهای امنیتی و بازداشت ده ها تن از کارگران و فعالین کارگری پایان یافت، اما با این وجود اعتراضات و اعتصابات این کارخانه در سال ۱۳۹۸ ادامه یافتند. اعتراضاتی که همراه شد با دستگیری و محاکمه مدیران مجتمع نیشکر هفت تپه به بخاطر اختلاس یک و نیم میلیارد دلار ارز، که نشان محکمی از حقانیت اعتراضات و خواسته های کارگران داشت.

کارگران نیشکر هفت تپه با آغاز جنبش اعتراضی خود از سال ۱۳۹۴ و با عبور از اعتراضات گسترده و درخشان سال ۹۷ با همت مبارزینی همانند اسماعیل بخشی و یارانش و حمایت سپیده قلیان ها تا به امروز راه زیادی پیموده است. آغاز مجدد اعتراضات کارگران هفت تپه در هفته های اخیر و سرانجام تظاهرات خیابانی و تجمع در برابر فرمانداری شوش به روشنی نشان میدهد که جنبش کارگری نیشکر هفت تپه با درس گیری از تجارب گذشته اکنون دریافته است که می تواند با اتحاذ روش نافرمانی مدنی یعنی تجمع، اعتراض و اعتصاب حکومت و عوامل رانت خوار و امنیتی آنها را به عقب براند.

کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار ضمن حمایت کامل از این اعتراضات امیدوار است که دیگر بخش های کارگری در استان خوزستان، مانند سال ۹۷ به این اعتراضات و اعتصابات مسالمت آمیز بپیوندند و الگویی باشند برای مجمتع های بزرگ کارگری در سرتاسر ایران. ما در این زمینه از هرگونه کمکی که در محدوده توانمان باشد دریغ نخواهیم کرد.

کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

۱۳ تیر ۱۳۹۹