گزارش کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای گذار

گزارش اعتراضات و اعتصابات کارگران ، مزدبگیران و فرودستان در ۴۸ ساعت گذشته

مجید ناصری  
۱۳ تیر ۱۳۹۹
یکی از کارخانه‌های بزرگ تولید در، در سلماس سوخت.

یکی از کارخانجات بزرگ تولید در، در شهر سلماس دچار آتش‌سوزی گسترده شده است.

آتش‌سوزی در این کارخانه به حدی گسترده بوده که هنوز آتش‌نشانان و کارگران این واحد صنعتی موفق به مهار آتش‌ نگردیده‌اند.‌ سلماس به عنوان مهد دَرسازی آذربایجان شناخته می‌شود و نزدیک به ۸۰ درصد کارگران این شهرستان در کارخانجات دَرسازی مشغول به کار می‌باشند.

 مرگ بر اثر گازگرفتگی

بر اثر گازگرفتگی و ریزش بخشی از معدن ذغال سنگ  در گیلانغرب که ظهر امروز به قوع پیوست یکی از حادثه دیدگان به نام «جواد ثابتی نیا» فوت کرد.همچنین «کیومرث نجفی، محمدرضا شکری، محمد ملکی، عباس شاه ولیان، مسلم مرادی و اکبر منفرد» از مصدومان این حادثه هستند.

استاندار کرمانشاه اعلام کرد که ریزش معدن رخ نداده، معدنکاران با گازگرفتگی روبرو شدند. ابتدا ۲ نفر در تونل دچار گازگرفتگی می‌شوند و سپس ۵ نفر به کمک آنها می روند. یک نفر از ۲ معدنچی گرفتار، جان باخت و نفر دوم به مراکز درمانی منتقل شده است.

حیدر قربانی آزاد شد.

حیدر قربانی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز سه شنبه دهم تیرماه، پس از ۲۳ روز بازداشت با قرار وثیقه ۲۵۰میلیون تومانی موقتاً از زندان اوین آزاد شد. پس از انجام تودیع وثیقه، نامه آزادی حیدر روز‌ گذشته صادر و‌ تحویل مأمورین زندان اوین شده بود اما انتظار اعضای خانواده ‌و دوستان حیدر برای استقبال از وی تا ساعت ۱۲ شب نیز بی نتیجه ماند و مأمورین امنیتی بخاطر ممانعت از استقبال، اجازه آزادی به وی را ندادند تا اینکه امروز ساعت ۱۲ ظهر حیدر قربانی را آزاد‌ کردند. حیدر قربانی روز هجدهم خرداد ماه در منزلش توسط مأمورین وزارت اطلاعات دستگیر شده و تمام مدت بازداشت اش را در بند ۲۰۹ زندان اوین و‌ تحت بازجویی بازجویان وزارت اطلاعات بود.

مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

روز چهارشنبه و پنجشنبه ۱۲ تیر، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۵ کارگر در شهرهای اهواز، مشهد و نی‌ریز دچار حادثه شدند. طی این حوادث ۲ کارگر جان خود را از دست دادند و سه کارگر دیگر نیز مصدوم شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است و روزانه تعدادی از کارگران قربانی شرایط ناامن کار میشوند.

اعتراض کارگران راه آهن اسلامشهر نسبت به پرداخت نصف و نیمه حقوق ماهیانه

شرکت های پیمان کاری خیانت می کنند، راه آهن حمایت می کند، دولت چشم پوشی می کند، قضاییه بی خیالی می کند. کارگران راه آهن اسلامشهر با انتشار پیامی درشبکه های اجتماعی اعتراضشان را نسبت به پرداخت نصف و نیمه حقوق ماهیانه از طرف شرکت تراورس رسانه ای کردند.

اعتراضات کارگران شرکت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه‌های آبیاری

روز پنج شنبه ۱۲ تیر همزمان با افتتاح سایت تصفیه‌خانه شماره دو شیراز، جمعی از کارگران شرکت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان فارس برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی پس از واگذاری به بخش خصوصی دست به تجمع مقابل درب ورودی این تصفیه خانه زدند. یکی از کارگران حاضر درتجمع  گفت: شرکت ما در ابتدا دولتی بود اما باوجود عدم رعایت اصل ۴۴ به شرکت خصوصی تبدیل شد و شرکت ما توانمندسازی که نشده هیچ، به ورطه نابودی کشیده شده است.

خراسان رضوی؛ ۲۵ درصد بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند

محمد سنجری، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به نرخ بیکاری ۶.۳ دهم درصدی در استان، گفت: آمار بیکاران استان تا پایان سال گذشته ۱۸۰ هزار نفر اعلام شده است که ۲۵ درصد آنها فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

بازداشت کارگران به دلیل انتقاد از کیفیت آرد

روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه، دو کارگر نانوایی زاهدان بدلیل انتشار ویدیوئی درباره کیفیت نامناسب آرد کارخانه نشاطی این شهرستان و وجود موریانه و کرم در داخل آن وانتقاد از مسئولین ذیربط  بازداشت شدند.

این دو کارگر نانوایی با انتقاد از کیفیت آرد کارخانه تولیدی آرد اخوان نشاطی زاهدان گفته بودند: ”آیا مسئولین حاضر به مصرف این آرد برای خانواده خود که پر از کرم و موریانه است، هستند؟“

در مورد بازداشت این دو کارگر نانوایی در زاهدان رئیس پلیس فتای سیستان و بلوچستان، از احضار و تشکیل پرونده قضایی برای این دو خبر داده و گفت: ”آنها با انتشار ویدیویی درباره کیفیت بد آرد‌، مرتکب «نشر اکاذیب علیه محصولات یک کارخانه تولید آرد» و «موجب نگرانی‌ شهروندان در خصوص بهداشت مواد غذایی» شده‌اند.”

 اعتراض کارگران فضای سبز اهواز

امروز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه ۱۳۹۹، جمعی از کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری منطقه ۸ اهواز، در اعتراض به عدم دریافت معوقات مزدی خود در مقابل درب ورودی استانداری خوزستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

اعتراض کارگران واحدهای بازیافت ضایعات محله ملا حسینی کرمانشاه

روز چهارشنبه ۱۱ تیر، صاحبان وکارگران واحدهای بازیافت ضایعات محله ملا حسینی کرمانشاه برای اعتراض نسبت به تخریب محل کارشان  توسط اجرائیات شهرداری مقابل فرمانداری کرمانشاه تجمع کردند.

بنا به گزارش رسانه ای شده، منطقه کرمانشاه بیش از ۴۰ واحد بازیافتی و کارگاه خودجوش (با مجوزهای حقیقی و حقوقی طبق اسناد مالکان در این شهرک) که در شهرک حاشیه ای ملاحسینی کرمانشاه ضایعات جمع آوری شده توسط افرادی که به این کار مشغول هستند را بازیافت و عده ای را مشغول به کار کرده بودند. در مورخ ۸ تیرماه ۹۹  راس ساعت ۴ صبح توسط اجراییات شهرداری تخریب و خسارات بسیاری به دستگاه‌های تولیدی آنان وارد شده است.