اعتراف وزارت بهداشت به شکست «فاصله‌گذاری هوشمند»

گزارش ایران اینترنشنال

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از شکست طرح دولت این کشور موسوم به «فاصله‌گذاری هوشمند» برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و همچنین نسبت به تولید داخلی واکسن کرونا و دسترسی واکسن خارجی کرونا دست‌کم تا یک سال دیگر ابراز ناامیدی کرد.

در حالی که مقام‌های دولتی از جمله حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، از ابتدای سال بر اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» تاکید داشتند، رییسی، روز یکشنبه ۱۵ تیر، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «فاصله‌گذاری هوشمند موفق نبوده که اگر بود، دچار این وضعیت نمی‌شدیم.»

دولت جمهوری اسلامی «فاصله‌گذاری هوشمند» را از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت در سراسر کشور با بازگشایی اصناف «کم‌خطر» و سپس بقیه اصناف آغاز کرد.

اما معاون وزیر بهداشت اعتراف کرد: «طبق ارزیابی ما، اردیبهشت ماه در پایین‌ترین سطح بیماری بودیم، اما بعد از آن بیماری یک موجی گرفت.»

همان موقع آغاز اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که فاصله‌گذاری اجتماعی بدون حمایت دولت میسر نیست و فقط با پروتکل‌های بهداشتی، مثل استفاده از دستکش و ماسک، مردم را نمی‌توان به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی فراخواند.

ناامیدی درباره واکسن کرونا

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها درباره تولید سریع دارو و واکسن کرونا در داخل ایران اظهار امیدواری کرده‌اند.

اما معاون وزیر بهداشت در این زمینه نیز گفت: «این بیماری واکسن ندارد و تا یکسال دیگر هم واکسن به دست ما نمی‌رسد. حتی اگر تا دو ماه دیگر هم واکسن در اروپا و آمریکا تولید شود که نمی‌شود، باز هم به دست ما نخواهد رسید.»

او بدون هیچ اشاره‌ای به احتمال تولید واکسن کرونا در داخل ایران، تلاش کرد در این زمینه نیز آمریکا را متهم کند و ادامه داد: «ما در تحریم هستیم و اگر در  آمریکا تولید شود، به راحتی به دست ما نخواهد رسید.»

این در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، هشتم اردیبهشت، در نشستی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان گفت که این کشور برای تولید دارو و واکسن ویروس کرونا «وارد رقابت جهانی» شده است.

روحانی ادامه داد: «مراکزی هستند که به طور ویژه روی واکسن کار می‌کنند که اگر به محصول برسیم کار بزرگی است.»

چند روز بعد نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی گفت: «حالا در دنیا تبلیغ می‌کنند که واکسن تا فلان مدت – تا یک سال، تا شش ماه – امکان ندارد. ای بسا که دانشمندان خوب ما، خیلی زودتر از آنها به واکسن دست پیدا کنند.»