آتش سوزی جنگل های زاگرس، انفجار پارچین و نطنز، انفجار در نیروگاه های شیراز و زرگان

آیا این سوانح حاصل ندانم کاری است؟

بسختی میتوان چنین باوری داشت. در این راستا امیر حاتمی وزیر دفاع رژیم در روز جمعه ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۹ در گفتگویی با خبر گزاری تسنیم میگوید «نیروهای مسلح هرگونه حرکت مذبوحانه دشمن را رصد و پاسخ خواهند داد (۱). گمانه زنی های بسیار شده است که این سوانح حاصل  ندانم کاری و یا بی احتیاطی نبوده و  عمدی بودن هدفمند اتش سوزی ها توسط  عوامل رژیم از یکسو و خرابکاری در تاسیسات اتمی از طرف اسرائیل را بویژه محتمل دانسته اند. بهمین علت امیر حاتمی وزیر دفاع  رژیم هشدار میدهد، وی تلویجاً میگوید دست خارجی در کار است. برخی از گزارشات حمله اسرائیل توسط هواپیماهای نظامی اف-۱۶ و اف-۳۵ را محتمل دانسته اند. لازم به تذکر است که این هواپیماها برد لازم برای پرواز از اسرائیل به ایران، و هدف بمباران قراردادن تأسیسات،  و برگشت به اسرائیل را ندارند. مضاف بر اینکه پوشش سیستم راداری ایران به یقین میتوانسته اند این هواپیما ها را ردیابی و به احتمال زیاد توسط پدافند هوایی اطراف تأسیسات پارچین در تهران و تأسیسات اتمی نطنز مورد حمله پدافندی قرار دهند. تا کنون در این باره گزارشی منتشر نشده است. کاربران شبکه های اجتماعی پیرامون شنیده شدن صدای غرش جنگنده ای را هم گزارش نکرده اند.

در گفتگو با تسنیم، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، برای تقویت روحی نظامیان و حکومت، پیشرفت های امروز صنعت دفاعی را به رخ کشیده و آنرا مرهون تفکر الهی و انقلابی سه وزیر دفاع شهید سرلشکر نامجو، چمران و فکوری و هزار شهید صنعت دفاعی دانست که توانستند صنعت دفاعی کشور را با نگاه راهبردی (ما می توانیم) به اوج پیشرفت و بالندگی و اقتدار برسانند. اگر چه سخنان امیر حاتمی گزافه گویی است ولی رژیم توانسته است با خرید اینگونه تجهیزات مانند سیستم پدافندی خریداری شده از روسیه که هواپیمای اوکرانی را ساقط کرد و همچنین سامانه پدافندی اس-۳۰۰ روسی، امکانات دفاع زمین به هوایی را داشته باشد. این گونه تجهیزات پدافندی که با نام گنبد آهنین هم مشهور هستند میتوانند در مقابل حملات دشمن بازدارنده باشند.

یک روز پس از وقوع انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز، یادداشتی در وبسایت «نور نیوز»، نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی، و همچنین برخی رسانه های رژیم منتشر شده که به اسرائیل هشدار داده شده است (۲). این یادداشت که روز شنبه ۱۴ تیر در وبسایت «نور نیوز» و همچنین در خبرگزاری هایی همچون ایرنا، ایسنا و ایلنا منتشر شد، به اسرائیل درباره «تبعات» اقداماتش هشدار داده و بدون اشاره به جزئیات، به «هسته ای» بودن اسرائیل اشاره کرده است. این یادداشت، که بدون نام نویسنده منتشر شده، تهدید کرده است که اگر «عرصه های تقابل از خطوط قرمز عبور کرده و وارد حوزه هایی شود که به صورت بالقوه امکان به خطر انداختن امنیت و سلامت منطقه ای و جهانی» باشد در مقابله با آن واکنش نشان داده خواهد شد. این گزارش تلویحاً اسرائیل را مسئول حمله به تأسیسات پارچین و نطنز دانسته است. این یادداشت تهدیدآمیز خطاب به اسراییل در حالی در وبسایت ها و خبرگزاری های رسمی رژیم منتشر می شود که تا پیش از این رژیم این انفجارها و آتش سوزی ها در پایگاه هسته ای نطنز و پایگاه نظامی پارچین در شرق تهران را حادثه و اتفاق قلمداد کرده بود. در این رابطه مسئولین جنایتکار، آتش گرفتن چند مخزن گاز را باعث انفجار در تأسیسات پارچین عنوان کرده اند .

سران رژیم اسلامی در ایران و نیروهای امنیتی آن از اتفاقات پی در پی غیر قابل کنترل  و انفجار در تأسیسات اتمی بسیار وحشت کرده و دست پاچه هستند  بطوریکه پس از انفجار در پارچین مبادرت به صحنه سازی کردند که انفجار بر اثر سانحه آتش گرفتن یکی از مخزن های گاز نصب شده در منطقه بوده است. صحنه سازی و دروغ پردازی در بطن رژیم اسلامی نهادینه است. بخاطر داریم که پس از ساقط کردن هواپیمای اوکراینی، رژیم چند روزی اقدام جنایتکارانه خود را تکذیب میکرد تا با بررسی های بین الملل رژیم اقدام جنایتکارانه خود را قبول کرد. پیرامون سرپوش گذاردن بر واقعیات اتش سوزی و انفجارها در چند روز گذشته باز هم شاهد همان ترفند های رژیم بوده ایم. در این راستا همراه با انتشار تصاویر ماهواره ای از انفجار در تأسیسات نظنز، خبر گزاری اسوشدپرس، دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹،  از قول خبر گزاری ایرنا خبر داده که سخنگوی سازمان انرژی اتمی بهروز کمالوندی، اعلام کرده انفجار در تأسیسات نطنز به دلیل منفجر شدن سنترفیوزی در کارخانه زیرزمینی  نطنز بوده است (۳).

شامگاه شنبه ۱۴ تیر ماه، «ایدی کوهین»، خبر نگاری که پیرامون انفجار نطنز بررسی می کرد،  گفتگویی با شبکه بی بی سی فارسی انجام داد، ولی درباره منبع خبری خود توضیحی نداد، اما گفت که اسرائیل و ایالات متحده از دروغ های رژیم ایران درباره برنامه اتمی این کشور خسته شده اند و به همین منظور اسرائیل دست به این حملات زده است. وی درباره صحت ادعایش توضیح داد که طبیعی است که اسرائیل رسما این حملات را نمی پذیرد اما مهم این است که اکنون مبارزه در خاک ایران در جریان است و مقام های رژیم هم سردرگم هستند و نمی دانند که چه باید کرد.

خبرگزاری رادیو پیام اسرائیل هم روز شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ از انفجار در نیروگاه زرگان اهواز و نشت کلر در پتروشیمی کارون خبر داد. پیرامون نشت کلر سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر هم نشت کلر در پتروشیمی کارون را تأیید کرده است. شرکت پتروشیمی کارون اولین تولیدکننده ایزوسیانات ها در خاورمیانه است که در سال ۱۳۸۱ تأسیس و فاز های اول و دوم آن به ترتیب در اسفند ماه ۱۳۸۷ و بهمن ماه ۱۳۹۵ افتتاح گردید. رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز هم اعلام کرد آتش سوزی در نیروگاه زرگان اهواز بعد از ۲ ساعت تلاش آتش نشانان مهار شد. نیروگاه زرگان که متعلق به شرکت برق و انرژی صبا (وابسته به بنیاد مستضعفان) است، در ۵ کیلومتری جاده اهواز به مسجد سلیمان واقع است. خبرگزاری ایرنا علت آتش سوزی در نیروگاه زرگان را آتش گرفتن ترانس اعلام کرده است. لازم به یاد آوری است اینگونه سوانح ممکن است در ایستگاه های برق رسانی بوجود آید. مهم آنستکه مسئولین بتوانند بموقع آتش را مهار کنند. برابر با خبر ایرنا آتش سوزی پس از دو ساعت مهار شده که قابل توجه است.

رژیم با پی در پی بودن سوانح چند روز گذشته به وحشت افتاده و در سردرگمی سختی بسر میبرد و برابر معمول بی کفایتی و عدم کنترل اداری-امنیتی رژیم را به نفوذ اسرائیل و آمریکا مرتبط میداند. این در حالی است که برابر با مندرجات در رسانه های رژیم و غلو سرداران سپاه، هرگونه خطر ایمنی و امنیتی بلافاصله شناسائی و در نطفه خفه میشود!

برابر معمول سران رژیم برای انحراف افکار عمومی از پیشرفتهای نظامی و امنیتی رژیم سخن میگویند. در این راستا خبرگزاری تسنیم (۱)، یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹، نوشته است که اسرائیل از افزایش توان نظامی مقاومت، که منظور تروریستهای حماس در غزه میباشد، از موشک های نقطه زن کابوس جدید خبر داده که به طرف اسرائیل شلیک شده است.

وضعیت سیاسی –  اقتصادی نا بسامان رژیم، تحریمها، تورم، گرانی مایحتاج زندگی و سوانح پی در پی چند روز گذشته، رژیم را بشدت نگران خیزش سراسری مردم ایران کرده است. مردم ایران از بی لیاقتی رژیم و عدم کارایی دولت خسته شده اند و مصراً به دنبال عبور از رژیم هستند. نظامیان ارتش ملی ایران از کوشش های مقاومت مدنی، اعتصابات و اعتراضات مردم برای عبور از رژیم، پشتیانی خواهند کرد و بنا بر وظیفه ملی خود در کنار مردم عزیز ایران از آنها حمایت و حفاظت خواهند نمود.

 

ناخدا محمد فارسی

۶ ژوئیه ۲۰۲۰

 

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/04/13/2298717 (۱)

https://radis.org/ (۲)

https://apnews.com/6738eb091a5a26500f45c01d019c0fc9?utm_source=piano&utm_medium=email&utm_campaign=morningwire&pnespid=hfBpt.dYGh2NSrOJDCOLbKd3j9XL2.OTARoab0of (۳)

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.