پیامد نشست مسکو، آنکارا، تهران، ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

سهم کشور ایران در آینده سوریه چیست؟

ناخدا محمد فارسی

۱۰ ژوئیه ۲۰۲۰

برابر با خبر گزاری اسوشیتدپرس پوتین، اردوغان و روحانی روز چهارشنبه اول ژوئیه ۲۰۲۰ از طریق ویدیو کنفرانس (ادامه نشست های آستانه) پیرامون آینده سوریه ملاقاتی داشتند (۱). آقای پوتین در این ملاقات به اردوغان و روحانی گفته است که سرنوشت جنگ داخلی نه ساله سوریه لازم است از راه دیپلماتیک حل و فصل شود. پوتین میگوید همکاری سه جانبه میتواند به معضل جنگ داخلی سوریه پایان دهد. بویژه پیرامون منطقه شمال غرب سوریه، ادلب و منطقه شرق رودخانه فرات، که هنوز در آن درگیری ها ادامه دارد، گفتگو شده تا شاید راه حلی پیدا شود. پوتین ادامه میدهد که همکاری روسیه و ترکیه باید نقش اساسی در حل مسئله سوریه داشته باشند. قابل توجه است که روی سخن پوتین اردوغان است و نه حسن روحانی. به نظر میرسد پوتین در سوریه از رژیم اسلامی تا کنون استفاده ابزاری نموده و بیش از این نیازی به حضور رژیم اسلامی ایران در سوریه ندارد. رژیم با تحمل تلفات جانی بسیار و هزینه چندین میلیارد دلاری، ظاهرا مجبور است سوریه را ترک کند. در نتیجه رژیم به دنبال ایجاد رد پایی دیگر در پایگاه ابوکمال شده تا موجودیت خود را در سوریه حفظ نماید.

آقای پوتین همچنین روی بازسازی سوریه و برگشت آوارگان سوری تذکر میدهد و از آمریکا و اروپا بخاطر برقراری تحریمهای اقتصادی که به نام قانون اقتصادی قیصری برای حفاظت از مردم سوریه برقرار شده انتقاد میکند. این تحریمها به منظور جلوگیری از نفوذ اشخاص، شرکت ها و سازمان هایی است که بخواهند در بازسازی سوریه بدون راه حل سیاسی، اقدام کنند. پوتین روی راه حل سیاسی از طریق نوشتن قانون اساسی جدیدی برای سوریه، که گفته میشود اجلاس ان در ماه آینده (آگوست ۲۰۲۰) در ژنو برقرار میشود، تأکید نموده است. آقای پوتین میگوید لازم است نحوه اداره کشور سوریه در کنفرانس قانون اساسی آینده سوریه مطرح و در ان گنجانده شود. در این راستا از حضور رژیم اسلامی سخنی به میان نیامده و بنظر میرسد حسن روحانی تنها بعنوان ناظر در کنفرانس ویدیوی سه جانبه شرکت داشته است. تنها سخنی که روحانی در این نشست ابراز داشته آنست که گفته آمریکا بطور غیرقانونی در سوریه باقی مانده و باید نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند. لازم به تذکر است که تعدادی از نظامیان آمریکائی هنوز در قسمت کردنشین سوریه باقی مانده تا از تأسیسات نفتی سوریه که، پس از بازپس گرفتن این تأسیسات از داعش در کنترل کردهای است، حفاظت نمایند.

توافق بین روسیه و ترکیه پیرامون آخرین نبرد ارتش سوریه بر علیه مخالفین حکومت بشار اسد چه پیامدی برای رژیم اسلامی ایران میتواند داشته باشد؟ و حاصل هزینه های چندین میلیارد دلاری رژیم در سوریه و به کشتن دادن هزاران نظامی از چند تیپ مرتبط به سپاه پاسداران مانند فاطمیون و غیره چه خواهد شد؟ شوربختانه جواب مثبتی برای این سئوالات وجود ندارد. از نظر روسیه و ترکیه به وجود سپاهیان در سوریه دیگر نیازی نیست و باید سوریه را ترک کنند.

توافقنامه تجاری ننگین بین چین و رژیم جمهوری اسلامی ایران در این روزها نیز سوژه بسیار جالبی برای سیاستمداران و رسانه ها گردیده که باعث خواهد شد جنایات انسانی و خسارات مالی که رژیم در سوریه متحمل شده، به بوته فراموشی سپرده شود.

رژیم برای جبران بی آبروئی خود در سوریه در چند روز گذشته دست به تبلیغات واهی دیگری زده است. سردار محمد باقری، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح رژیم اعلام کرده است میخواهند سیستم پدافند هوایی در اطراف پایگاه ابوکمال سوریه برقرار کنند تا از پایگاه دائمی رژیم در ابوکمال در مقابل جنگنده های اسرائیلی دفاع نمایند. شهر ابوکمال در جنوب شرقی سوریه در کنار رود فرات در مرز عراق و سوریه واقع است و فاصله زیادی با اسرائیل دارد. باقری از شعار های ویژه رژیم استفاده کرده و میگوید: «ایران توافق نظامی جدیدی با سوریه امضا کرده و وعده داده است که قدرت پدافند هوایی سوریه، این کشور جنگ‌زده را با هدف به چالش کشیدن حضور نظامی آمریکا و مقابله با حملات اسرائیل، تقویت خواهد کرد.» گفته شده است سردار باقری روز چهارشنبه اا تیر ماه با علی ایوب، وزیر دفاع سوریه دیدار کرد و این توافق‌نامه را به امضا رساند (۲-۳).

روسیه در مهرماه سال ۱۳۸۷، سیستم‌ موشکی پدافندی اس-۳۰۰ را در سوریه مستقر کرد. همچنین سیستم پدافندی اس-۴۰۰ نیز در نزدیکی پایگاه نظامی روسیه در بندر طرطوس این کشور نصب گردیده است. اما این سیستمهای پدافندی در سوریه برای حفاظت از تأسیسات روسیه است نه پایگاه های سپاه پاسداران. باقری ادعا میکند با وجود این دو سیستم پدافندی تا کنون هیچ‌گاه برای مقابله با حملات روزافزون اسرائیل به مواضع نظامی سوریه و سپاه پاسداران ایران فعال نشده‌اند. باقری علت فعال نشدن سیستم پدافندی اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ را توضیح نمیدهد. ولی برای تحلیگران نظامی مشخص است که رابطه سیاسی-اقتصادی بین اسرائیل و روسیه و امنیت منطقه خاورمیانه، اجازه برقراری پایگاه نظامی به رژیم ایران داده نخواهد شد. وجود سپاه پاسداران رژیم در سوریه، حمایت از بشار اسد و گروه های تروریستی در خاورمیانه، ثبات منطقه و بویژه ثبات کشور سوریه را بخطر انداخته است. عدم فعال شدن پدافند هوایی هنگام حمله جنگنده های اسرائیل به پایگاه های سپاه پاسداران، بیانگر پیام روسیه به رژیم ایران است که مأموریت سپاه پاسداران در سوریه به پایان رسیده است. گفته میشود هنگام حمله اسرائیل به تأسیسات نظامی رژیم اسلامی در سوریه، بویژه در نزدیکی مرز های اسرائیل با سوریه، ( و یا در سواحل مدیترانه ای سوریه، مانند پایگاه لازقیه که مورد استفاده روسیه است)، سیستم های پدافند هوایی خاموش بوده اند.

لازم به یاد آوری است پایگاه ابوکمال فرسنگها با مناطق استراتژیک نزدیک به مرزهای اسرائیل فاصله دارد. مضاف براین اگر تا کنون روسیه کنترل استفاده از سیستم پدافندی سوریه را در دست دارد، اجازه کنترل و فعال کردن آن را به سپاهیان رژیم واگذار نخواهد کرد. تا کنون حملات اسرائیل به مواضع سپاه پاسداران از طرق مختلف انجام شده است؛ موشک های مورد استفاده از هواپیماهای اف۳۵ قادر است موشک های زمین به هوا را که از راه دور به هدف نشانه رفته، مورد هدف قرار دهد. در اینگونه موارد هواپیما در برد راداری پدافند هوایی قرار نمیگیرد. آمریکا این هواپیماها را از سال ۲۰۱۶ در اختیار اسرائیل قرار داده است.

رژیم جنایتکار اسلامی برای حفظ خود دست به هر عملی میزند. خمینی در دوران حیات خود بارها اعلام کرد ارزش باقی ماندن رژیم به مراتب بالاتر از اجرای فرایض دینی است، حتی نماز خواندن و یا روزه گرفتن. بنابراین کشور و مردم ایران برای رژیم اهمیتی ندارند و علارغم شکست اقتصادی در کشور، هدف برقراری امپراطوری شیعی در خاورمیانه را کماکان دنبال میکند. با توجه به وضعیت موجود، ورشکستی اقتصادی و سیاسی، به ویژه در خاورمیانه، رژیم از هر وسیله ای برای بقاء خود استفاده خواهد کرد. توافقنامه استعماری ۲۵ ساله رژیم با چین و غلو سردار باقری در همکاری نظامی بین دو کشور سوریه و ایران نیز در راستای بقاء رژیم است. بنابراین امضاء توافقنامه ایجاد پدافند هوایی در پایگاه بوکمال نمیتواند پروپاگاندایی بیش باشد.

رژیم فاسد اسلامی بدلیل ایدئولوژیک بودن، کشور ایران برایش اهمیت ندارد و برای بقا خود ممکن است دست به هر جنایتی بزند که غیر قابل پیش بینی و برای کشور بسیار خطرناک باشد. مردم عزیز ایران همگام با نظامیان ارتش ملی ایران ترفند های رژیم را رصد میکنند و به موقع جلوی آن خواهند ایستاد و اجازه نخواهند داد این رژیم اسلامی کشور ایران را نابود و یا بدست بیگانگان بسپارد.

 

https://abcnews.go.com/International/wireStory/leaders-russia-turkey-iran-talk-stabilizing-syria-  71555695 (۱)

http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/104443 (۲)

https://www.irinn.ir/fa/news/797602/ایران-و-سوریه-توافقنامه-همکاری-نظامی-امضا-کردند (۳)

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.