بازتاب مصاحبه دریادار حبیب الله سیاری با ایرنا

بازداشت ۵ خبرنگار صدا وسیما به دلیل انتشار مصاحبه

ناخدا محمد فارسی

پنج نفر از جمله مدیر و خبرنگارانی که با دریادار حبیب الله سیاری، معاون همآهنگ کننده ارتش ایران، در اوایل خرداد ۱۳۹۹، مصاحبه کردند را بازداشت کرده اند.  بازداشت این خبرنگاران، احتمالاً دریادار سیاری را در وضعیت نامناسبی قرار میدهد. دریادار سیاری در این مصاحبه پرده از مشکلات ارتش با مقایسه با سپاه برداشت. مصاحبه کنندگان کادر خبر نگاری ایرنا هستند و به وظیفه خود عمل کرده اند، و پس از مصاحبه ویدیوی نشست را در رسانه های مجازی منتشر کردند. با بازداشت مدیرو خبرنگاران ایرنا بخاطر آن  مصاحبه جنجالی، سرنوشت دریادار سیاری چه خواهد شد قابل تأمل است؟ پس از انتشار قسمتی از مصاحبه در شبکه اینترنتی ایرنا و تسنیم، سردمداران رژیم پس از چند ساعت ازانتشار ویدیوی مصاحبه را حذف کردند. حبیب‌الله سیاری در این مصاحبه‌، با انتقاد تلویحی از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی سپاه پاسداران، به مواردی از نادیده گرفته شدن ارتش در دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی اشاره کرد؛ ایرنا ویدئوی این مصاحبه را با عنوان «ناشنیده‌های ارتش از زبان امیر سیاری» منتشر کرد اما ویدیوی کامل مصاحبه روز یکشنبه ۱۱ خرداد ساعاتی پس از انتشار در این خبرگزاری بدون هیچ توضیحی حذف شد.

پیرامون بازداشت خبرنگاران ،  سردار سرتیپ رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه در خصوص مصاحبه ایرنا با دریادار سیاری گفت شکایتی از ایرنا نداشته‌ایم. ولی در پی انتشار اخباری مشکوک و جهت‌دار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، پرونده قضایی برای چند مدیر و خبرنگار این خبرگزاری، بخاطر انتشار مصاحبه «با اهداف خاص»، که دستاویز رسانه‌های معاند نیز قرار گرفته است، تشکیل گردیده است. سردار شریف اخبار منتشرشده دراین خصوص را کذب دانسته و گفته مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. سردار شریف تأکید کرده است «این گونه خبرسازی‌ها تأثیری در وحدت و اخوت تزلزل‌ناپذیر سپاه و ارتش در صیانت از امنیت و منافع ملی کشور و نیز تعامل این نهاد انقلابی و مقتدر با اصحاب رسانه نخواهد داشت» (۱).

سردار شریف تلویحاً میگوید مصاحبه جهت دار بوده و همچنین تأکید میکند که مصاحبه منتشر شده کذب است. بنابراین، باید پیرامون این بازداشتهای رژیم تأمل کرد و نباید بسادگی از آن گذشت. درصوریتکه مدیر وخبرنگاران بازداشت شده را محاکمه کنند، باز تاب آن میتواند برای دریادار سیاری بسی خطرناک باشد.

دریادار حبیب‌الله سیاری در این مصاحبه از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی سپاه پاسداران پرده برداشته و انتقاد می‌کند و می‌گوید: «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی بشوند». او همچنین تأکید بر این کرد که ارتش مطابق مقررات وارد فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی نمی‌شود. این مصاحبه بیانگر دست داشتن سپاه در قرارداد های غیر نظامی کلان مانند قردادهای شرکت نفت پارس جنوبی و دیگر قرارداد های  همانند است که به سپاه واگذار گردیده است. سپاهیان پیرامون این گونه قرارداد ها به دولت حساب پس نمیدهند. سپاهیان همراه با بیت امام بیش از ۵۰ در صدد از اقتصاد کشور را در دست دارند، و دزدیهای آنها از دید مردم ایران پوشیده نیست. بیت رهبری و سپاه پاسداران هر گونه انتقاد بر عملکرد خود را، آنهم توسط معاون هم آهنگ کنند ارتش بر نمی تابند، و بهمین دلیل است که ۵ مدیر و خبرنگار ایرنا را بدلیل انتشار مصاحبه (بازگو کردن حقایق) در رسانه های مجازی بازداشت کرده اند.

دریادار حبیب الله سیاری در مصاحبه خود ضمن انتقاد از سپاه پاسداران، از بیخردی ها، از جنایات سپاه پاسداران نیز خبر داد. او از رسانه های رژیم انتقاد میکند که به جای بازتاب جنایات سپاهیان  در رسانه های کشور و شناخت آنها به مردم ستمدیده ایران بعکس، در  رسانه های رژیم بر روی اعمال جنایتکارانه سپاه پاسداران سرپوش گذارده میشود و از آنها، بدون توجه به شرافت رسانه ای به دروغ، از انها بعنوان قهرمانان حافظ مردم و حامیان مستضعفان خبر میدهند.

در  راستای بازداشت ۵ مدیر و خبرنگار ایرنا، بعضی از تحلیگران سیاسی از دریادار حبیب الله سیاری میخواهند پا به میدان بگذارد و از ۵ مدیر و خبرنگار ایرنا دفاع کند. این درخواست بسیار بیجا است زیرا در این برهه از زمان که رژیم در مسیر فروپاشی قرار دارد و زخم خورده است، هرگونه اقدام رسانه ای از طرف نظامیان را بمنزله خیانت به کشور و رژیم محسوب خواهند کرد، و رژیم جنایت پیشه در نابودن کردن اینگونه نظامیان ارتش ملی درنگ نخواهد کرد. دریادار سیاری به وظیفه نظامی خود عمل کرد و با مصاحبه دلیرانه خود دست جنایکاران سپاهی را رو کرد. ما نظامیان ارتش ملی ایران به وجود افسران دلیر مانند دریادار سیاری مباهات میکنیم و از ایشان تقاضا داریم به توصیه آنانیکه بدنبال سوژه میگردند تا، خوراک مصاحبه های خود نمایند گوش ندهد. همانگونه که دریادار سیاری در مصاحبه خود با ایرنا متذکر شدند ما نظامیان ارتش ملی ایران بطور مداوم به وظایف ملی خود عمل خواهیم کرد؛ پشتیبانی از استقلال کشور، حفاظت از مرزها، پاسداری از تمامیت ارضی ایران  و دفاع از حاکمیت ملی در هنگام تجاوز نیروهای نظامی خارجی به سرزمین ایران، از جمله وظایف نظامیان میباشد. همچنین کمک رسانی به مردم در هنگام وقوع وقایع اضطراری طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان، آتش فشان، بیماریهای واگیر و مشابه آن با درخواست دولت نیز از وظایف نظامیان است۰

دیگر وظیفه ارتش ملی ایران در هنگام صلح آماده شدن برای پیکار است. این موضوع را دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ ‌کننده ارتش در نشست چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نامبارک یادآور شد و بر اهمیت آموزش و آمادگی ارتش تأکید نمود، و توجه داد باید سعی کنیم تا، برنامه‌های پیش‌بینی شده در سطوح مختلف ارتش را با جدیت دنبال کرده و به آثار و نتایج مثبت آن دست یابیم. دریادار سیاری با بیان اینکه باید ار تجربیات جنگ هشت ساله با عراق بهره‌ گیری کنیم، اضافه کرد امروز از تجربیات ارزنده دفاع مقدس در حوزه‌های آموزشی و تربیتی ارتش استفاده می کنیم  (۱) .

لازم به یادآوری است، هم اکنون رژیم با راه انداختن حرکات مزورانه برای شناخت دلاوران نظامی و غیر نظامی در کشور بدنبال آن است که ایران-دوستان را شناسایی و قتل عام کند. نظامیان ارتش ملی ایران وظیفه خود را خوب میدانند و در حفاظت از مرزهای کشور ایران، تمامیت ارضی و حفاظت از حاکمیت ملی ادامه خواهد داد و در هنگام لازم هم در کنار مردم قرار خواهند گرفت و از مردم عزیز ایران برای احقاق حق آزادی و حق شهروندی خود حمایت خواهند کرد.

۱۴ ژوئیه ۲۰۲۰

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/04/22/2304839/سخنگوی-سپاه-شکایتی-از-ایرنا-نداشته-ایم-مدعیان-خبر-کذب-مورد-پیگیری-قرار-خواهند-گرفت (۱)

https://www.farsnews.ir/news/13990410001039/ارتش-از-تجربیات-دفاع-مقدس-در-حوزه%E2%80%8Cهای-آموزشی-و-تربیتی-استفاده-می-کند (۲)

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.