پرسش های مزاحم!

اگر منظور از توافق با چین سرمایه گذاری آن کشور در ایران در ازای خرید نفت و در نهایت خنثی کردن تحریم های آمریکا باشد، آیا چینی ها اصولاً در این شرایط حاضر به پذیرش چنین ریسکی هستند؟

احمد زیدآبادی

دو نفر بر سر فواید و مضرات بالا رفتن از تخته سنگی بلند و صاف و صیقلی به نزاع برخاسته بودند! ظریفی از آنجا گذشت و چون از موضوع نزاع آگاه شد، رو به دو طرف کرد و گفت: شما نخست امکان بالا رفتن از این تخته سنگ را بسنجید و بعد اگر توانستید از آن بالا روید، نزاع را ادامه دهید!

این داستان به بحث های تندی که این روزها بر سر توافق استراتژیک ٢٥ ساله با چین بین ایرانی ها در گرفته است، بی شباهت نیست!

ظاهراً همگی شرایط امکان دستیابی به چنین توافقی را واگذاشته اند و بر سر مزایا و مضار آن با هم جدال می کنند!

اگر منظور از توافق با چین سرمایه گذاری آن کشور در ایران در ازای خرید نفت و در نهایت خنثی کردن تحریم های آمریکا باشد، آیا چینی ها اصولاً در این شرایط حاضر به پذیرش چنین ریسکی هستند؟

در واقع چنین توافقی، نوعی اعلان جنگ اقتصادی چین به آمریکا و به مخاطره افکندن مناسبات اقتصادی دو کشور است که سالانه به صدها میلیارد دلار سر می زند. این ماجرا در عین حال، تجارت صدها میلیارد دلاری سالانۀ چین با متحدان نزدیک آمریکا بخصوص کشورهای عربی حاشیۀ جنوبی خلیج فارس را هم به مخاطره می اندازد.

بنابراین، چینی ها با چه انگیزه ای قرار است تن به توافقی دهند که سالانه هزاران میلیارد دلار هزینه روی دست آنها بگذارد؟ یا به عبارت دیگر، ایران قرار است چه امیتازی به چینی ها دهد که چنان ضرر هنگفتی را جبران کند؟

اینها پرسش های مزاحمی است که مسئولان ایرانی علاقه ای به طرح آنها ندارند چرا که پاسخی برای آنها پیدا نمی کنند!

در واقع چینی ها فقط در صورتی حاضر به توافقی مبنی بر سرمایه گذاری و خرید نفت از ایران می شوند که این توافق مناسبات اقتصادی آنها با آمریکا و متحدان نزدیک آن را به خطر نیاندازد! چنین چیزی اما در چه شرایطی ممکن است؟ در شرایطی که آمریکا و متحدانش متقاعد شوند توافق ایران و چین، راهِ تغییر سیاست جمهوری اسلامی در حوزه های مورد نگرانی آنها را می گشاید!

کسانی که این روزها با افسانه پردازی در بارۀ ماهیت روابط چین و دنیای غرب، چیزی مغایر این را القاء می کنند، یا قصد فریب خود را دارند، یا قصد فریب مردم را و یا قصد فریب هر دو را!

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»