بازتاب جهانی هشتگ میلیونی #اعدام_نکنید

برای اولین بار بزرگترین تظاهرات مجازی علیه جمهوری اسلامی با طوفان توییتری #اعدام_نکنید رخ داد

سه شنبه شب، برابر با ۲۴ تیرماه ۹۹، کاربران ایرانی هشتگ اعدام نکنید را ترند اول جهانی شبکه‌ اجتماعی توییتر کردند. این جنبش در اعتراض به حکم اعدام سه جوانی به راه افتاد که به دلیل شرکت در اعتراضات خیابانی آبان ۹۸ دستگیر شده و در یک محاکمه ناعادلانه به اعدام محکوم شده‌‌اند.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه جوان معترض از میلیون‌ها معترضی هستند که در آبان سال گذشته در اعتراض به گرانی بنزین و سیاست‌های غلط حکومتی به خیابان‌ها آمده و در تظاهرات سراسری شرکت کردند. هرچند قوه قضاییه جمهوری اسلامی آن‌ها را متهم به محاربه و محکوم به اعدام کرده است، لیکن «غم نان» مهم‌ترین انگیزه این جوانان برای شرکت در اعتراضات بوده است.

بعد از اعلام تایید حکم اعدام توسط دیوان عالی کشور و ابلاغ آن به شعبه اجرای احکام، کاربران ایرانی با به ثبت رساندن هشتگ اعدام نکنید برای بیش از ۶ میلیون بار در توییتر، مراتب اعتراض خود را نسبت به این حکم ناعادلانه بیان کردند.

اشتراک گسترده این هشتگ به زبان‌های فارسی و انگلیسی بازتاب وسیعی در رسانه‌های خارجی داشته و توجه بسیاری از چهره‌ها، سیاست‌مداران و نهادهای حقوق بشری را نیز جلب کرده است.

علاوه بر چهره‌های علمی،‌ هنری، سیاسی و ورزشی در ایران و خارج از ایران، ۱۱۲ تن از شخصیت‌های سیاسی، مدنی و فرهنگی نیز بیانیه‌ای علیه صدور حکم اعدام برای این افراد را امضا کرده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل با اشاره به اخذ اعترافات اجباری و شرایط محاکمه ناعادلانه این افراد، خواستار لغو فوری این حکم شدند.

نوشین منگو، روزنامه‌نگار سرشناس ترکیه، در ویدیویی که از خود به اشتراک گذاشته است ضمن انتقاد از عملکرد دولت ترکیه نسبت به استرداد سعید تمجیدی و محمد رجبی به ایران گفت: «حکم اعدام این جوانان بسیار ناراحت کننده است. این‌ها جوانانی هستند که تنها جرمشان اعتراض است.» وی در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: «ترکیه بر حسب قوانین داخلی و معاهدات بین‌المللی‌ که امضا کرده است نباید کسی را به کشوری که در آن مجازات اعدام وجود دارد پس بفرستد.»

از سوی دیگر سازمان عفو ترکیه نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از این سه جوان معترض، ضمن محکوم نمودن حکم صادره، پتیشنی را برای لغو حکم اعدام آن‌ها به اشتراک گذاشت.

لیبراسیون روزنامۀ صبح پاریس در مطلبی دربارۀ احکام اعدام سه جوان ایرانی، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، نوشته است که این سه جوان به صرف شرکت در اعتراض های خیابانی آبان ماه از سوی شعبۀ پانزده دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده اند.

ریچارد گرنل، مدیر موقت پیشین اطلاعات ملی آمریکا و هم‌چنین دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور نیز نسبت به حکم اعدام این سه جوان واکنش نشان داده‌اند. ترامپ در توییتر خود به زبان فارسی و با هشتگ اعدام نکنید، نوشت: «سه نفر در ایران برای شرکت کردن در تظاهرات محکوم به مرگ شده‌اند. اعدام آن‌ها در هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود.»

یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک، آن لینده، وزیر خارجه سوئد، دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک، علی احساسی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان کانادا و مارگرت والستروم، وزیر اسبق خارجه سوئد، از جمله افرادی هستند که نسبت به اعدام قریب‌الوقوع این سه زندانی معترض واکنش نشان داده و خواستار توقف اعدام آن‌ها شده‌اند. وزیر خارجه آلمان نیز در پتیشنی خواهان دادخواهی شد در مورد این سه جوان ایرانی شد.

همچنین گروهی از کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از ایران خواستند تا از اجرای حکم اعدام سه نفر از شرکت کنندگان در اعتراض‌های آبان ماه سال گذشته صرف نظر کند. آنها همچنین خواستار تضمین «محاکمه منصفانه» این سه شهروند ایرانی شدند. در بیانیه ۱۳ کارشناس مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل آمده است: «ما امروز با صدها هزار ایرانی که در شبکه‌های اجتماعی صدور این احکام اعدام را محکوم کرده‌اند همراه می‌شویم. از قوه قضائیه ایران می‌خواهیم که ضمن لغو فوری این تصمیم، تحقیق مستقلی را ‬‪‮[درباره ادعای شکنجه محکومان] آغاز کند.»

هم‌چنین بنابر گزارش‌های رسیده، همزمان با طوفان توییتری اعدام نکنید اینترنت در نقاطی از ایران دچار اختلال شد و طبق گفته سازمان نظارت بر اینترنت (نت‌بلاکز)، اینترنت در ایران از ساعت ۹ و نیم سه‌ شنبه به وقت ایران دچار اختلال و قطعی شده است. طوفان توییتری با هشتگ اعدام نکنید که اکنون به شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام و تلگرام نیز رسیده است به گفته برخی از کاربران، بزرگترین تظاهرات مجازی علیه جمهوری اسلامی تاکنون بوده است.