وحشت رژیم از انفجار های پی در پی و اعتراضات چند روز گذشته

آماده باش سپاه و بسیج

خبرگزاری العربیه، شنبه ۲۸ تیر نوشته است ایالات متحده آمریکا به داده های اطلاعاتی مختلفی دست پیدا کرده که نشان می دهد ایران بخشی از سامانه های دفاع هوایی خود (موشکهای زمین به هوا) را در بالاترین سطح آماده باش قرار داده است و یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفته است این اقدام ایران پس از انفجارهای متعدد روزهای گذشته در تاسیسات مرتبط با برنامه موشکی و هسته ای در دستور کار قرار گرفته است. برابر با اطلاعات رسیده از منابع داخل ایران، رژیم در چندین کلان شهر کشور بدلیل اعتراضات گسترده مردم، سپاه و بسیج را به حال آماده باش کامل در آورده است (۱).

رژیم سردرگم است که انفجار در پارچین و نظنز چگونه اتفاق افتاده است. اطلاعات سپاه وامانده است و نمیداند چه تدبیری اتخاذ کند. در نتیجه اکثر سامانه های پدافندی را بحال آماده باش در آورده اند. با توجه به ساقط شدن هواپیمای اکراینی، سازمان هواپیمایی جهانی هشدار داده است، پرواز در کریدور هوایی آسمان ایران مطمئن نیست و نباید از آن استفاده شود. همچنین مقام آمریکایی به سی ان ان گفته که حالت آماده باش یعنی اینکه ایران موشک های زمین به هوای خود را آماده شلیک کرده تا اهدافی که گمان می رود، منشاء تهدید باشند را مورد هدف قرار دهند.

خبرگزاری العربیه میگوید هنوز معلوم نیست آمریکا چگونه به این داده ها دست پیدا کرده اما ماهواره ها، هواپیماهای جاسوسی و کشتی های آمریکایی به شکل مستمر ایران و تحرکات نیروهای این کشور را زیر نظر دارند.

دراین راستا نظرات و تحلیل های بیشماری پیرامون منشاء انفجارهای روزهای اخیر مطرح شده که اسرائیل میتواند در این حملات نقشی داشته باشد و برخی مقامات اسرائیل نیز تلویحا نقش این کشور در حمله به تاسیسات هسته ای و موشک های بالستیک ایران را تایید کرده اند. نظر به اینکه رژیم، حوادث اخیر و انفجار های تأسیسات موشکی و اتمی را بخصوص از جانب اسرائیل و آمریکا میداند، آمریکا و اسرائیل مترصدند که رژیم ممکن است دست به اقداماتی بزند که برای آمریکا و اسرائیل ناشناخته باشد.

در این رابطه سرلشکر «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی رژیم، گفته که آمریکا برای شکست «ایران قدرتمند» ناکام مانده و از مقام های این کشور خواسته است، «از لاف های احمقانه و بی پشتوانه» خودداری کنند. شمخانی در توییتر خود نوشته است مایک پمپئو گفته در قبال ایران تنها قدرت جواب می دهد نه مماشات. شمخانی گفته است: «بیش از ۴۰ سال است که همه قدرت خود را برای شکست ایران بکار برده اید اما همچنان ناکام هستید. اعتراف به شکست مقابل ایران قدرتمند بهتر از لاف های احمقانه و بی پشتوانه است (۲).»

ایالات متحده در اواخر دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما»، نرمشی بی سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی و آمریکا از خود نشان داد و در جریان توافق هسته ای، برجام در سال ۲۰۱۵، حتی بخش هایی از تحریم های غیرهسته ای نظیر تحریم فروش هواپیماهای مسافربری را نیز لغو کرد. مقام های آمریکایی برای نشان دادن حسن نیت خود در آن دوره، با دعوت از بانک ها و موسسات مالی اروپا، سعی در رفع نگرانی آن ها درباره تحریم های رفع شده و تشویق آن ها به همکاری با ایران کردند. هدف از این کار، برخوردار کردن جمهوری اسلامی از منافع یک توافق چندجانبه یعنی توافق هسته ای برجام بود، تا ایران با چشیدن طعم همکاری بین المللی، به آن پایبند بماند و رفتار خود را چون دولتی متعهد در جامعه جهانی تغییر دهد. لازم به یادآوری است که باراک اوباما چندین بیلیون دلار هم بطور نقدی با هواپیما برای رژیم فرستاد. ولی علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای حفظ طرفداران خود در داخل و خارج و نشان دادن این که روابط با آمریکا عادی نشده است، بلافاصله تئوری «نفوذ آمریکا در ایران از راه توافق هسته ای» را مطرح کرد. سازمان های امنیتی جمهوری اسلامی نیز بلافاصله با پیگیری موضوع، هر تحول ناشی از رفع تحریم ها را نشانه «نفوذ» آمریکا دانستند.

کمتر از یک سال پس از توافق برجام، «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری رسید و توافق هسته ای برجام را مماشات با جمهوری اسلامی ایران خواند. رژیم ایران توافق هسته ای را یک دستاورد اقتصادی میخواند و به ظاهر به آن پایبند بود. پیامد توافق هسته ای برجام قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود، اما رژیم با استفاده از برداشته شدن تحریمها فعالیت موشک سازی خود را افزایش داد. ترامپ برابر با وعده های انتخاباتی خود و با مماشات شمردن توافق اتمی برجام در سال ۲۰۱۸ امریکا را از برجام خارج کرد. این اقدام روابط رژیم ایران با آمریکا را با انتقاد مدام از آنچه «بدعهدی» می خواند، به سطحی متشنج کشاند. سر انجام پس از خروج از برجام دولت ترامپ تحریمهای یکجانبه و بی سابقه ای را بر علیه رژیم به اجرا گذاشت.

این تحریم ها درآمد نفتی جمهوری اسلامی را به گفته «اسحاق جهانگیری»، از صد میلیارد دلار در زمان اجرای برجام به کمتر از هشت میلیارد در سال ۲۰۱۹ کاهش داد. در حال حاضر ارزش ریال، واحد پول ملی ایران هم، روز به روز در حال سقوط است، به طوری که به رقم بی سابقه هر دلار ۲۵هزار تومان رسیده است.

در چنین وضعیتی، دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی، اظهارات مقام های ایالات متحده در موفق بودن تحریم ها و فشار حد اکثری به ایران را رد می کند و آن را «لاف های احمقانه و بی پشتوانه» می خواند. از طرفی در چند هفته گذشته دولت آمریکا اقداماتی را شروع کرده تا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امینت که، تا چند ماه دیگر (ماه اکتبر ۲۰۲۰) خرید وفروش سلاحهای جنگی متعارف که از محدویت خارج میشوند، را تمدید نماید.

دفتر خبرگزاری رویترز در دوبی نیز (۳)، جمعه گذشته، خبر میدهد رژیم با توجه به اعتراضات چند روز گذشته از جمله بهبهان تصمیم گرفته با دستور آماده باش دادن به نیروهای سرکوب گر سپاهی و بسیجی ، از هرگونه حرکت اعتراضی جلوگیری نمایند و از بوجود آمدن اعتراضاتی همانند آبانماه سال گذشته که، منجر به کشته شدند بیش از ۱۵۰۰ نفر معترض شد، بطور جدی جلوگیری شود. اعتراضات آبانماه، بعد از تظاهرات هنگام انقلاب ۱۳۵۷، بزرگترین تظاهرات علیه رژیم بوده است. لازم به توضیح است که رژیم در تظاهرات اعتراضی مردم در بهبهان و دیگر شهر ها از گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی استفاده نموده است.

خبرگزاری رویترز افزوده است به سپاه و بسیجی دستور داده شده از وظیفه اصولی خود که کشتن معترضین است ترسی نداشته باشند چون رژیم جنایتکار مردم معترض ایران را دشمن و ضد انقلاب میداند. رویتر اضافه کرده است که ویدیوی ارسالی از معترضین در روز پنجشنبه، نشان میدهد که معترضین شعار «نترسیم، نترسیم ما همه با هم هستیم» میدادند. بسیاری نیز بر علیه سران جمهوری اسلامی شعار داده اند. خبرگزاری رویترز خبر میدهد که مردم معترض شعار میدادند مردم عصبابی هستند، پول ندارند ونمیتوانند زندگی کنند. خبرگزاری میگوید تلفنی از داخل  ایران داشته که تظاهرات آبانماه در باره گرانی بنزین بود و بعد به تظاهرات سیاسی تبدیل شد و در این خیزش تظاهر کنندگان خواستار استعفاء سران رژیم شدند. تظاهر کنندگان روز جمعه از طریق رسانه های مجازی برای جلوگیری از اعدام سه جوان تظاهر کننده آبانماه نیز شعار میدادند و خواستار تظاهرات سراسری شدند.

تظاهرات مردم از روز پنجشنبه ۲۶ تیر شروع شده در روز جمعه ۲۷ تیر نیز ادامه داشت. رژیم با آماده باش کامل نیروهای امنیتی در کشور، از گردهم آیی ها جلوگیری مینمایند. مردم به پا خاسته ایران بعلت اینکه امکان زندگی برایشان بسیار طاقت فرسا شده پا به میدان گذارده اند. مردم گرسنه اند و درامدی ندارند که زندگی خود را اداره کنند، زن و فرزند بسیاری از مردم شبها گرسنه سر بزمین میگذارند. باید یاد اور شد وقتی مردم گرسنه اند، رژیم با اماده باش نیروهای امنیتی سپاه و بسیج و حتی به گلوله بستن مردم، قادر نخواهد بود جلوی این مردم گرسنه را بگیرد. رژیم فاسد اسلامی باید بخوبی آگاه باشد که مردم از جان گذشته به میدان آمده اند و با حفظ حق دفاع از خود تا عبور از رژیم به تظاهرات ادامه خواهند داد. انتظار میرود این تظاهرات به اعتصابات بیانجامد تا سرعت عبور از رژیم را افزایش دهد.

مردم ایران امیدوارند سازمانهای سیاسی هرچه سریعتر با هم ائتلاف کرده، کنگره ملی تشکیل دهند و دولت موقت در تبعید را انتخاب کنند تا بتوان الترناتیو رژیم را ارایه دهند. در اینصورت است که کشورهای جهان آزاد الترناتیو رژیم را تأیید و امکان بر قراری سامانه مالی برای کمک به مردم معترض داخل کشور امکان پذیر خواهد شد.

همانگونه که بارها گفته شده، نظامیان ارتش ملی ایران به خواست دلاورانه مردم ایران احترام میگذارند و بموقع از حرکت آزادیخواهانه مردم در مقابل نیروهای امنیتی و سرکوبگر رژیم از مردم دفاع خواهند کرد.

ناخدا محمد فارسی

۲۰۲۰ / ۷ / ۲۰

https://farsi.alarabiya.net/fa/2020/07/17/ (۱)

https://en.irna.ir/news/83860142/Top-security-official-advises-US-to-admit-defeat-against-Iran (۲)

https://uk.reuters.com/article/uk-iran-protests/iran-vows-to-deal-decisively-with-further-protests-idUKKCN24I1LR / (۳)

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.