نگرانی عمیق سازمان حقوق بشر ایران از فشار بر روی دو دانشجوی نخبه با هدف اعتراف‌گیری تلویزیونی

این دو دانشجو برای اعتراف به اتهامات ساختگی تحت فشار قرار گرفته‌اند

سازمان حقوق بشر ایران؛ ۳۱ تیر ۱۳۹۹: 

علی یونسی و امیرحسین مرادی پس از ۱۰۳ روز همچنان بدون حق ملاقات با بستگان و یا مشاور حقوقی، در بازداشت می‌برند. این دو دانشجو روز دوشنبه هفته گذشته ۲۳ تیر، به جلسه‌ای برده شدند که در آن افرادی دست‌چین‌شده، با عنوان «مسؤولان، استادان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شریف» حضور داشتند.

مفاد منتشرشده‌ی این جلسه را می‌توان به نوعی اعتراف گیری در ملا عام تعبیر کرد. این دو دانشجو، تلویحا به آزار و اذیت‌ها و فشارهای دوران بازداشت و همچنین اتهاماتی اشاره کردند که در صورت محکومیت می‌تواند مجازاتهای سنگینی را در پی داشته باشد.

سازمان حقوق بشر ایران، نگرانی شدید خود را از فشار بر این دو دانشجوی نخبه به قصد اعتراف‌گیری اجباری اعلام می‌کند و خواهان واکنش قوی جامعه مدنی ایران و نهادهای بین المللی است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص گفت: «علی یونسی و امیرحسین مرادی مدت ۱۰۳ در بازداشت و ۵۹ روز آن را در سلول انفرادی به سر برده‌اند که این خود مصداق بارز شکنجه است. در تمام این مدت آنها نه ملاقات با خانواده و نه دسترسی به وکیل داشته‌اند. این درحالی است که بنا بر شواهد، نهادهای امنیتی مدرک محکمه پسندی در اختیار ندارند و این دو دانشجو برای اعتراف به اتهامات ساختگی تحت فشار قرار گرفته‌اند.»

روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه، مقامات قضایی در اقدامی بی‌سابقه، جلسه‌ای را با حضور مسئولان، استادان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شریف ترتیب می‌دهند که می‌توان آن را نوعی اعتراف گیری در ملا عام قلمداد کرد.

براساس گزارشی که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با عنوان «ماجرای نیمروز» منتشر شده، علی یونسی در طی این جلسه «از برخی برخوردهایی که در این مدت هم شده گلایه می‌کند و می‌گوید که برخی از آنها هنوز او را آزار می‌دهد».

بر اساس چند گزارش که برخی از سوی جریانات دانشجویی وابسطه به نهادهای امنیتی منتشر شدند،  علی یونسی و امیرحسین مرادی برای نزدیک به یک ماه را در سلول‌های انفرادی یک‌در دو متر و بدون پنجره سپری کرده‌اند.

از مجموع گزارش‌ها منتشر شده آشکار که این دو دانشجوی زندانی در طول مدت بازداشت تحت فشار برای انجام مصاحبه تلویزیونی قرار دارند، تاجایی که علی یونسی در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: «حاضر نیستم با ۲۰:۳۰ مصاحبه کنم».

همچنین علی یونسی در جای دیگری صراحتا اظهار می‌کند: «تنها می‌خواهم که پرونده‌ام از وزارت خارج شده و به دادگاه بروم و آن‌جا دفاع کنم. در حال حاضر نیز نگران خانواده‌ام هستم که مبادا مشکلی برایشان ایجاد شود.»

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از این جلسه، اتهام‌هایی که مسؤولان متوجه این دو دانشجو کرده‌اند، شامل بمب‌گذاری وهمکاری با سازمان مجاهدین خلق می‌شود که در قوانین جمهوری اسلامی می‌توانند مجازات‌های سنگینی در پی داشته باشد.

علاوه بر این، یکی از دوستان علی یونسی درخصوص آخرین وضعیت این دو دانشجوی زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «آنها برای انجام مصاحبه تلویزیونی تحت فشار قرار دارند.»

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک این دانشگاه است.

علی یونسی در دوره دبیرستان، مدال نقره و طلای المپیاد نجوم کشور را طی سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ کسب کرده بود. او در سال‌ آخر دبیرستان نیز همراه با تیم ایران مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم چین (۲۰۱۸ میلادی) را به دست آورد. او دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است. امیرحسین مرادی نیز که در همین دانشگاه در رشته فیزیک تحصیل می‌کرد، برنده مدال نقره المپیاد نجوم ایران در سال ۱۳۹۶ است.