پایان نمایش دموکراسی و حرکت علنی به سمت سقوط در ایران

آتش سرنگونی روشن است و شعله های این آتش به زودی در کل کشور زبانه خواهد کشید

امام جمعه پردیسان قم در اظهاراتی نسبت به حضور چهره ها و شخصیت های تکراری در انتخابات انتقاد کرده بود و گفته مملکت هم از اصولگرا و هم از اصلاح طلب ضربه خورده و مردم از این وضعیت ناراضیند. در ادامه از شورای نگهبان می خواهد که یک چهره جوان و انقلابی و عملگرا برای انتخابات بعدی مشخص کند! در ادامه هم خیلی شفاف اعلام می کند که ما به دنبال مردم سالاری غربی نیستیم و مردم سالاری دینی حاکم است.

اظهارات در بخش دوم صحبت های امام جمعه، چهره واقعی سیستم انتخاباتی و گزینش استصوابی را عیان ساخته است. به گونه ای که تمام مراحل انتخابات با درخواست از شورای نگهبان حذف می شود و عملاً شخصی را مطالبه می کنند که صرفاً «کارگزار خامنه ای» باشد. امروز در ایران به مرحله ای رسیده ایم که افراد صاحب تریبون و عمال نظام علنی از خواست دیکتاتوری شدن کشور برپایه ولایت مطلقه فقیه حرف می زنند و چهره از نقاب آن بر می دارند.

وقتی می گویند ما ده نفر کاندید نمی خواهیم و یک نفر را مشخص کنید، این یک مطالبه نیست بلکه اعلام مواضعی است که بیش از چهل سال است که رویه عملی جمهوری اسلامی است، اما تاکنون تا این حد علنی آن را فریاد نمی زد و سعی در دموکراتیک نشان دادن خود و داشتن الگویی استاندارد از نسخه دموکراسی در سطح منطقه و جهان داشت.

هرچند که این رویه موجب افزایش بیش از پیش محدودیت ها برای جامعه خواهد شد، اما نکته ای را در بطن خود دارد که مصداق ترک برداشتن تخت سنگی است که از دل آن گیاهی روییده است. حکومت در حال حاضر به سبب از دست دادن تمامی پایگاه های حمایتی خود اعم از نیروهای سنتی و هواداران مذهبی و گروه های حامی انقلاب، مجبور شده تا با تصفیه کامل امورات اجرایی و مراکز تصمیم گیری پوشش های حفاظتی برای خود ایجاد کند.

دادن قوه قضاییه به رئیسی و دادن مجلس به دست قالیباف و نیروهای فرمانبردار خامنه ای درکنارتشکیل دولتی احتمالا نظامی و یا نیمه نظامی با فیلتر گزینشی شورای نگهبان، حکومت را به این باور رسانده است که شاید بتواند جدای از مردم و با در دست گرفتن تمامی مراکز قدرت، جلوی ریزش و لرزش آغاز شده را بگیرد و خود را در برابر نارضایتی های داخلی و فشارهای خارجی مصون بدارد.

اما واقعیت این است که هرچه پیش می رویم نشانه های انحطاط و ضعف درونی حکومت آشکارتر و احساس انگیزشی برای جامعه درونی ایران برای گذار از این نظام فاسد بیشتر می شود. باید باور داشته باشیم که آتش سرنگونی روشن است و اگر امروز در بهبهان و خوزستان و شیراز شاهد حضور معترضین حکومت هستیم، شعله های این آتش به زودی در کل کشور زبانه خواهد کشید.

کیا حمیدی

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.