مشکل امرار معاش بازنشستگان ارتش ملی ایران

جمشید اسدی

اعلام اعطای وام خود اشتغالی به فرزندان بازنشستگان – فریبکاری ای دیگر

خبرگزاری تسنیم، ۳۱ تیر ۱۳۹۹، از جانب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح خبر داده است: «از ابتدای سال۹۹، به منظور خوداشتغالی و کارآفرینی فرزندان بازنشستگان نیروهای مسلح، وام های قرض الحسنه به دو صورت اشتغال تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و تسهیلات کم بهره پرداخت می شود.»

بازنشستگان ارتش ملی ایران بارها در جلوی ساختمان مجلس شورای اسلامی نشست اعتراضی داشته اند و برای بی ارزش بودن حقوق بازنشستگی در برابر گرانی و  تورم مداوم  صدای خود را بگوش سردمداران رژیم رسانده اند. اما سردمداران رژیم اسلامی با اهداف اشاعه انقلاب اسلامی در خاورمیانه و جهان سرمایه های ملی کشور را در کشور های سوریه، عراق، لبنان، یمن و دیگر کشور ها به هدر داده، و وضعیت معیشتی نظامیان شاغل و بازنشسته ارتش ملی ایران را به بوته فراموشی سپرده است. اکنون که رژیم در حال فروپاشی است و از نظر اقتصادی ورشکسته، برای جلوگیری از پیوستن بازنشستگان ارتش ملی ایران به صف اعتراضی مردم به پا خاسته، ترفند دیگری را عنوان کرده است.

به گزارش این خبر گزاری،  محمودزاده مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی (ساتا) در مراسم رونمایی از طرح های رفاهی، حمایتی، درمانی بازنشستگان نیروهای مسلح سخن رانده است که، تنها به جوکی بیش شباهت ندارد. مدیر عامل ساتا صحبت از وام «تا» ۵۰ میلیون تومانی به فرزندان بازنشستگان سخن رانده است. باید روی کلمه «تا» تأمل کرد، این نشانده آنست که اگر این طرح بخواهد اجرائی شود، لازم میدانند که بررسی کنند کدام فرزند بازنشستگان واجد شرایط است که از این وام و حتی چه مقدار از آن استفاده کند. این در حالی است که با توجه به تورم چند رقمی، این مقدار وام برای خوداشغالی بی معنی است. خبر های موثق از بازنشستگان داخل کشور  داریم که حقوق بازنشستگان حتی ۲۰ درصد مخارج معیشتی آنها را هم تأمین نمیکند و اکثر به مسافر کشی در شهرها مشغول هستند تا بتوانند مخارج بخور-نمیر خانواده خود را تأمین نمایند. اعلام پرداخت وام در این حدٌ به فرزندان بازنشستگان مشخص است دردی را دوا نخواهد کرد. بنا براین تنها برای رد گم کردن است و میتوان گمانه زد برای جلوگیری از پیوستن بازنشستگان هنگام قیام مردم به پا خاسته ایران باشد. لازم به توضیح است، با وجود بیماری کرونا، امکان مسافرکشی هم برای تأمین معیشت خانواده بازنشستگان، از دست رفته است.

پیرامون وضعیت معیشتی نظامیان ارتش ملی ایران دریا دار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون همآهنگی ارتش، با حضور در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دیماه ۱۳۹۸، با ارائه گزارشی از عملکرد و نقش ارتش در تامین امنیت مرزها و حوادث طبیعی، مسائل آمادی و عمرانی ارتش جمهوری اسلامی (اجا) در سال ۹۹ را تشریح کرد. در این گزارش دریا دار سیاری از وضعیت نابسامان بودجه ارتش ملی ایران گزارش داد. وی وضعیت اعتبارات بودجه ای ارتش جمهوری اسلامی ایران در قانون بودجه سال ۹۸ را تشریح و مشکلات حقوقی کارکنان شاغل، بازنشستگان و ضرورت همسان سازی حقوق آنان را برای اعضای جلسه بیان کرد. دریادار سیاری بوضوح شرح میدهد که پرسنل ارتش نسبت به مخارج زندگی روزمره خود درمضیقه بسر میبرند و لازم است، این کمبود در بودجه سال ۹۹ مورد توجه قرار گیرد. دریا دار سالاری از همسان سازی حقوق نظامیان ارتش ملی صحبت میکند که نشان دهنده آنست که حقوق و مزایای پرسنل ارتش با سپاهیان رژیم نیز قابل مقایسه نیست و پرسنل ارتش در فقر زندگی میکنند. در پایان این مصاحبه مقرر شد، کمیته ای متشکل از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور و ارتش جمهوری اسلامی ایران بمنظور برررسی، تجزیه و تحلیل و رفع مسائل مطرح شده تشکیل شود. میتوان گمانه زد طرح خوداشغالی پیشنهای ساتا در راستای کمک به بازنشستگان نتیجه همین کمیته عمرانی نظامیان باشد. توجه میشود این پیشنهاد ساتا دردی را از وضعیت بی درمان بازنشستگان درمان نخواهد کرد. بخصوص اینکه اجرایی کردن آن با توجه به وضعیت اقتصادی رژیم غیر ممکن است.

لازم است یاد آور شویم دریادار سیاری حقایق ناگفته ارتش ایران و وضعیت نا بسامان پرسنل نظامی ارتش ایران را از نظر تجهیزاتی و رفاه پرسنلی، حقوق و مزایا نسبت به سپاه پاسداران را باز گو کرد. بهمین دلیل بود که مصاحبه او در رسانه های بین المللی بازتاب جهانی پیدا کرد. دریادار سیاری حقیقت بی مهری های چندین ساله به ارتش و پرسنل جان برکف ارتش را که همانند آتشی در زیر خاکسر نهفته بود را بیان کرد.

مدیرعامل ساتا اشاره میکند منویات فرماندهی کل قوا درخصوص بازنشستگان را دنبال می کند «توجه به معیشت و توجه به منزلت بازنشستگان معزز نیروهای مسلح در چارچوب توزیع عادلانه و تأمین منابع است». سپس مدیر عامل ساتا از وعده های غیر قابل اجرای رژیم صحبت میکند. او میگوید مجتمعی شیک و مدرن و در شأن بازنشستگان نیروهای مسلح ایجاد خواهد شد. بیانی که برای برطرف کردن مشکل معیشتی نظامیان و بخصوص بازنشستگان بی مورد است. وی افزوده است «کارآفرینی یا توسعه کسب و کار برای افراد بازنشسته یا افراد نزدیک به بازنشستگی و خانواده های ایشان، راه حلی است برای افزایش درآمد و نیز تداوم نقش مهم اجتماعی آنان، فارغ از هرگونه وابستگی به کمک های دولتی که با توجه به رشد روزافزون جامعه بازنشستگی فرصت بی بدیلی برای مشارکت و هم افزایی از خود این عزیزان در رفع نیازهای این بازار بزرگ بوجود آمده است». محمودزاده جنایتکاری دیگر است که وعده های سرخرمنی به بازنشستگان ارتش ملی ایران داده است. او گفته است با اجرایی شدن پروژه های رفاهی، بازنشستگان در امور معیشتی خودکفا خواهند شد. بازنشستگان ارتش ملی ایران پس از باز نشستگی بالاجبار باید چندین کار انجام دهند تا نان و آبی برای زن وفرزندان خود تهیه کنند. این مردک خبر از ایجاد هتل برای آنان میدهد. گفتار این بی خرد انسان را به یاد این چگامه می اندازد که میگوید «یکی می مرد ز درد بینوانی، یکی می گفت خانم زردک میخواهی». بازنشستگان گرسنه اند و رژیم جنایت پیشه وعده ساختن هتل و ایجاد اماکن رفاهی میدهد.

مدیر عامل ساتا بطور تلویحی میگوید که حقوق بازنشستگی کافی نیست و بازنشستگان باید به کارهای دیگری اشتغال داشته باشند. محمودزاده میگوید «بازار اجتماعی کسب و کارهای بازنشستگان نیروهای مسلح را ظرفیتی برای معرفی کسب و کارهای بازنشستگان و تعامل ایشان چه با یکدیگر و چه با بازار آزاد دانست و تصریح میکند نقش سامانه کسب و کار بازنشستگی (کوکباز) نقش تسهیل گری از طریق فراهم کردن بستری است تا بازنشستگان بتوانند استعدادهایشان را شکوفا کنند، کسب و کار دلخواهشان را به دست بیاورند و آن را رونق بدهند».

این بی بهرگان از شرافت انسانی فراموش کرده اند که بازنشستگان ارتش ملی ایران بهترین سالهای عمر خود را در خدمت به کشور و مردم ایران صرف کرده اند و اکنون که بازنشسته شده اند باید با استفاده از مزایای بازنشستگی بتوانند زندگی آبرومندانه ای داشته باشند ، نه اینکه دوباره بدنبال کار و شغل باشند تا بتوانند معیشت خانواده خود را تأمین کنند. این بی خردان سخن از این نمیگویند که اکنون که کارو کوششی برای جوانان کشور موجود نیست، با اشتغال بازنشستگان به کار و مشغله، تکلیف بیکاری کارمند و کار چه خواهد شد؟

دوستان و همقطاران نظامی، رژیم اسلامی جنایتکار قادر نیست حقوق بازنشستگی و مزایای نظامیان را پرداخت نماید. این در حالی است که اکثر سران بازنشسته سپاهی را، برای حفظ رژیم و جلوگیری از طغیان، در مشاغل پردرآمد مانند استاندار، فرماندار و غیره میگمارد. رژیم ورشکسته اقتصادی است، عدم پرداخت حقوق و کارمزد کارگران، مدیران، بازنشستگان نظامی و غیرنظامی، باعث حرکت اعتراضی بیشتر مردم خواهد شد. احتمال هرج و مرج بسیار بالا است که میتواند  استقلال کشور ایران را به خطر بیاندازد. بی سامانی اقتصادی میتواند مشکلات عدیده ای را بر سرتاسر مملکت حاکم کند و شالوده حکومت از هم به پاشد. اگر مردم به فکر خودشان نباشند و به فکر این نباشند که جایگزینی برای این حکومت پیدا کنند، و اگر از مجامع بین المللی نخواهند که دیگر این حکومت را به رسمیت نشناسند، وضع از این هم که هست بدتر خواهد شد. برای مثال معاهده تجاری ۲۵ ساله رژیم با چین است که، اگر اجرایی شود میتواند کشور ایران را از نظر اقتصادی به مستعمره چین تبدیل کند.

امید ما نظامیان ارتش ملی ایران آنست که سازمان های سیاسی داخل و خارج از کشور، همگام با مردم به پاخاسته ایران بفکر ایجاد الترناتیو رژیم باشند تا از فروپاشی و اضمحلال کشور جلوگیری شود. نظامیان ارتش ملی ایران برابر با وظایف محوله و «قسمی» که یاد کرده اند در کنار مردم عزیز ایران خواهند ماند تا، مردم ایران در محیطی آرام و بدون هرج و مرج، جایگزینی مطلوب برای رژیم سفاک اسلامی بیابند.

ناخدا محمد فارسی

۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/04/31/2311184/  (۱)

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.