گزارش اعتراضات و اعتصابات کارگران، مزدبگیران و فرودستان در ۴۸ ساعت گذشته

کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

مجید ناصری

٥ مرداد ١٣٩٩

رشد درآمدی منفی ۱۶ و منفی ۱۷ درصدی دهک های پایین درآمدی در شهرها و روستاها

معاونت اقتصادی وزارت کار در گزارشی اعلام کرد: بررسی رشد حقیقی هزینه خانوار در دهک های هزینه ای در سال ۹۸ نشانگر آن است که تمام دهک های هزینه ای با رشد حقیقی منفی روبرو بوده اند که به معنای آن است که سبد مصرفی خانوارهای ایرانی کوچک تر شده است. با دقیق ترشدن در دهک های هزینه ای، ملاحظه میشود که دهک اول شهری و روستایی به ترتیب رشد منفی ۱۶ و منفی ۱۷.۲ درصدی و دهک دهم شهری و روستایی به ترتیب رشد حقیقی منفی ۶.۴ درصد و منفی ۱۳.۵ درصد را تجربه کرده اند که گویای آن است که دهک های پایین درآمدی از تورم آسیب بیشتری دیده اند.

جوانان دیگر امید خود را برای زندگی از دست داده اند

یک جوان دیگر امروز صبح در شیراز محله مهدی آباد از تیر برق خود را به دار آویخت و به زندگیش خاتمه داد.

چرا؟! شرایط اقتصادی واجتماعی ایران باید ویروس فقر، تنگدستی وناامیدی را تاجایی بگستراند که هر روز جوانان عزیزمان دست به خودکشی بزنند. اختلاس وچپاول تمام ثروت های طبیعی کشور وحالا سپردن جنگل ها وکوهها به

سازمان اوقاف یعنی نابودی تام وتمام همه مردم ایران. چه باید کرد؟

بقول سیاووش کسرایی: زندگانی شعله می خواهد/ شعله ها را هیمه باید روشني افروز

فقط آگاهی طبقاتی کارگران، زحمتکشان وتمام ستمدیدگان میتواند هیمه شعله هایی گردند که عشق به زندگی وامید را بهمراه داشته و آن را شعله ور کند.

سازمان اوقاف یک یازدهم کوه دماوند را تصرف کرد

این بخش که از قله تا دامنه را شامل می شود با یک سند وقفی و بدون درنظر گرفتن موضع سازمان جنگل ها و مراتع کشور به اداره اوقاف داده شده است. اصلا معلوم نیست وقف کردن جنگل ویا کوه که جزیی از ثروت و منابع طبیعی یک ملت است چه مفهومی دارد؟ یعنی باین ترتیب هر روز بخشی از این آب وخاک وقف میشود وبعد از چندی از ساکنان مناطق وقف شده خواهان اجاره میشوند واگر هم ندهند از آن مناطق اخراجشان میکنند.

تجمع نیروهای شرکتی شاغل در حوزه های بهداشت و درمان مقابل مجلس شورای اسلامی

تجمع کنندگان که شامل نیروهای پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، آزمایشگاهی، روانشناس، پزشک، تغذیه و… می شوند، امروز یک شنبه پنجم مرداد در مقابل وزارت بهداشت می کنند و خواستار حذف شرکت های واسطه پیمانکاری و تبدیل وضعیت استخدامی خود به صورت پیمانی و رسمی هستند.

شکاف روز افزون طبقاتی در زمینه مسکن!

در حالی که بازار اجاره اغلب مناطق تحت تاثیر استطاعت محدود مستاجران برای افزایش اجاره بها قرار گرفته است، در منطقه یک روند بازار اجاره به گونه دیگری پیش می رود، طوری که پیشنهاد اجاره بهای دلاری در برخی املاک لوکس این منطقه رواج پیدا کرده است.

وقف اراضی جنگلی در منطقه آقمشهد ( جنگل سفید)

رو شدن سند وقف ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در منطقه آقمشهد ( جنگل سفید) در ۳۵ کیلومتری ساری با توجه به آنچه که منع قانونی برای وقف اراضی ملی و دولتی بیان می شود، شائبه نفوذ و یا جنگل خواری قانونی را در افکار عمومی ایجاد کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه براساس شکایت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری به دستگاه قضایی استان مازندران برای اثبات بی اعتباری سند وقفی بار اول رای را به نفع این اداره کل و اراضی ملی صادر شد، ولی اعتراض متولی موقوفه به رای دادگاه در دیوان عالی کشور مورد تایید و پرونده پس از یک کش و قوس قضایی به دادگاه هم عرض برای رسیدگی ارجاع می شود و برخلاف انتظار این دادگاه این بار رای به سود واقف صادر و اجازه دسترسی به این اراضی جنگلی در منطقه داده شد.

تجمع اعتراضی کارگران اخراج شده از شرکت دیار

روز پنجشنبه ۲ مردادماه ۹۹ کارگران اخراج شده از شرکت دیار خودرو در مقابل اداره کار شهرستان گلپایگان تجمع اعتراضی برگزار کردند. پرداخت حقوق معوقه این کارگران از سوی شرکت دیار خودرو از سال ۱۳۹۵ تا به امروز از جمله خواسته های این کارگران معترض در گفتگو با مسئولان اداره کار شهرستان گلپایگان عنوان شد.

براساس اعلام این شهروندان معترض “در حالیکه از سال ۱۳۹۵ تا به حال از شرکت طلبکار هستیم که مدیران شرکت ماشینهای میلیاردی سوار می شوند ولی حاضر نیستند حقوق کارگرانشان را بپردازند.” در گذشته بارها تجمعاتی از طرف این کارگران برای دریافت معوقاتشان برگزار شده و هر بار از منابع مختلف پول به این شرکت تزریق شده است اما هرگز مشکلات این کارگران مرتفع نشده است.

چهل و دومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

امروز جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه چهلمین روز خود را پشت سر گذاشت.

امروز هم کارگران به مانند روز های گذشته تجمع اعتراضی خود در مقابل فرمانداری شوش ادامه دادند.

در این تجمع، کارگران بر ضرورت اتحاد و ادامه اعتصاب تا رسیدن به مطالبات تاکید کردند.

مهم ترین مطالبات کارگران در این اعتصاب به قرار زیر است:

  • پرداخت فوری حقوق های معوقه و تمدید دفترچه بیمه
  • بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج شده
  • بازداشت فوری اسد بیگی و مجازات حبس ابد برای اسدبیگی- رستمی
  • خلع ید فوری کارفرمای اختلاسگر و بخش خصوصی از هفت تپه
  • بازگرداندن فوری ثروت های اختلاس شده به کارگران
  • پایان کار مدیران بازنشسته
مرگ یک آتش نشان در سایه فقدان ایمنی کار

روز پنجشنبه ۲ مردادماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک آتش نشان ۲۷ ساله در تهران طی یک عملیات اطفاء حریق جان خود را از دست داد. در خبری دیگر مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی، از مرگ و مصدومیت ۲۹۷ کارگر در سه ماهه اول امسال بر اثر حوادث ناشی از کار در این استان خبر داد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

عدم پرداخت چند ماه حقوق کارگران خدماتی شهرداری اسلام آباد غرب

خبرکوتاه: چند ماه حقوق کارگران خدماتی شهرداری اسلام آباد غرب پرداخت نشده است.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت کنتورسازی قزوین

مطالبات‌ ما از سال ۹۵ پرداخت نشده است. پس از گذشت چندماه از وعده‌های مسئولان، هنوز بیمه‌ای نداریم.

کارگران کنتورسازی قزوین گفتند: نزدیک به چهارماه از معرفی ما به بیمه بیکاری می‌گذرد، اما هیچ دریافتی و پولی به غیر از دریافتی برای کرونا نداشته‌ایم.

 تجمع اعتراضی کارمندان بیمارستان های تامین اجتماعی اصفهان و شیراز

کارمندان تامین اجتماعی می گویند: هنوز داریم با حکم فروردین ۹۸ حقوق میگیریم و افزایش سال ۹۹ را برای ما نزده اند، در این همه تورم وحشتناک، واقعا کمر ما داره خم میشود.

تجمع اعتراضی جلوی استانداری رشت

شنبه ۴مرداد ۹۹ تجمع اعتراضی جلوی استانداری رشت توسط جمعی از آزادگان و جانبازان بازنشسته دخانیات در اعتراض به مدیر دخانیات و معاونانشان برگزار شد که به این اعتراض کردند که بیش از ۴٠ نفر بازنشسته دخانیات را دوباره سر کار آوردند بدون توجه به اینکه فرزندان ما و جوانان با تحصیل استان بیکار میباشند.

بیش از دوسال عدم پرداخت بیمه تامین اجتماعی، بیش از دوسال عدم پرداخت بیمه خدمات درمانی

دو ماه ونیم است که حقوق پرسنل زحمت کش شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه (تراورس ) پرداخت نشده است. در این وضعیت کرونا و عدم پرداخت حقوق و نداشتن هرنوع بیمه ای تکلیف ابن پرستل چه میشود؟

متاسفانه هیچ برنامه ریزی جدی در جهت بهتر شدن شرایط انجام نمیشود. روزمرگی و بکنواخت شدن شرایط موجود عادی شده، متاسفانه این وسط فقط مسئولین شرکت هستند که با پرداخت حقوق های بالا یی که برای آنها در نظر گرفته شده، مهر سکوت بر لبانشان زده اند. متاسفانه کارکنان شرکت نیز درصدد تشکیل اتحادیه ویا یکپارچه شدن هیچ اقدامی صورت نمیدهند.

اخراج تمام کارگران کارخانه نگهداری قطارهای خودکشش ترن‌ست

کارخانه نگهداری قطارهای خودکشش شامل بیست دستگاه قطارهای تندرو پردیس (ترن ست) ساخت زیمنس و دستگاه قطارهای ریل‌باس روتم ساخت کره است که قطارهای حومه‌ای را نگهداری می‌کند. این مجموعه حدود ٢٠٠ کارگر دارد که در روزهای اخیر به طور دسته جمعی همه کارگران خود را اخراج کرده است. پس از اخراج دسته جمعی، کارگران متوجه شدند که نمی‌توانند از کارفرما شکایت کنند، زیرا کارفرمای واحدی ندارند و هر کدام از کارگران، قرارداد موقت همکاری با برخی از شرکت‌های زیرمجموعه راه‌آهن از جمله رجا، نوین صنعت رجا، سایمان صنعت و کیان صنعت شهباز دارند. کارگران تاکنون تصور می‌کردند قرارداد آنها با یک شرکت دولتی است، اما حالا مشخص گردید که همه فریب خورده و قراردادهای موقت کاری با شرکت‌های خصوصی زیرمجموعه شرکت دولتی داشته‌اند.

ادامه اعتراضات کارگران کارخانه هپکو

روز شنبه ٤ مرداد، کارگران کارخانه هپکو اراک درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی ازرفتن بر سر کارشان خودداری کردند. بنابه گزارش رسانه ای شده، کارگران هپکو نسبت به بلاتکلیفی خود اعتراض دارند و دیروز دست از کار کشیدند

مرگ ومصدومیت شدید دو کارگر در شهرستان گلوگاه براثر سقوط از ارتفاع

دو کارگر ساختمانی حین کار با دستگاه بالابر در یک ساختمان شهرستان گلوگاه در استان مازندران ایران براثر سقوط از ارتفاع دچار مصدومیت شدید شدند وپس از انتقالشان یکی ازآنها جانش را ازدست داد و دیگری درحال دست وپنجه نرم کردن با مرگ است.

جان باختن کارگر کارخانه در گنبد کاووس

کارگریک کارخانه گنبدکاووس دستش بدنبال گیرکردن زیردستگاه نوار نقاله ازناحیه کتف کاملا قطع شد وپس ازانتقال به بیمارستان جان باخت.

تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان دکتر سپیر تهران

روز شنبه ٤ مرداد، جمعی از کارکنان بیمارستان دکتر سپیر تهران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم دریافت چهار ماه حقوق ونداشتن امنیت شغلی دست به تجمع مقابل این مرکزدرمانی درتهران زدند.

 تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن وحدت کارکنان سازمان امور اداری و استخدامی کشور

روزشنبه ٤ مرداد، جمعی از اعضای تعاونی مسکن وحدت سازمان امور اداری و استخدامی کشوربا تجمع درمحل زمین های خریداری شده شان درمهرشهر کرج، اعتراضشان را نسبت به عدم صدور مجوز ساخت پس از سی و یک سال خرید بنمایش گذاشتند.

تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان بهشتی شیراز

تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان بهشتی شیراز وابسته به تامین اجتماعی در اعتراض به افزایش نیافتن ۵۰ درصدی حقوق های خود مانند وزارت بهداشت و سایر دستگاهها.