مجازات اعدام مغایر با ارزش‌های شورای مدیریت گذار است

گفتگوی سازمان حقوق بشر با حسن شریعتمداری، دبیرکل شورای مدیریت گذار در مورد صدور حکم اعدام در ایران

حسن شریعتمداری در این گفتگو با اشاره به اسناد رسمی شورای مدیریت گذار گفت: «همان‌طور که در سند رویکردها و ارزش‌های شورای مدیریت گذار آمده، این شورا مخالف حکم اعدام است. بنابراین در قوانین آینده ایران سعی خواهیم کرد این‌گونه مجازات نداشته باشیم. قوانین مجازات جمهوری اسلامی ضد حقوق بشر بوده و قابلیت این را ندارد که در دوران گذار به‌عنوان منشا قوانین موقت مورد استفاده قرار گیرد. در دوران گذار سعی خواهیم کرد به قوانین جزا و رویه‌های بین‌المللی و حقوق بشر استناد کنیم.»

آقای شریعتمداری در ادامه سخنان خود اضافه کرد:‌«اغلب کشورها و دموکراسی‌های بزرگ با حکم اعدام مخالفند. در آمریکا نیز این حکم از مجازات‌های بیشتر ایالت‌ها برداشته شده. بنابراین ما نیز می‌توانیم در دوران گذار با تکیه بر قوانین بین‌المللی به جای مجازات اعدام از حبس‌های طولانی‌مدت و یا مجازات‌های سنگین دیگر استفاده کنیم.»

آقای شریعتمداری در پاسخ به سوال لزوم برگزاری همه‌پرسی در مورد لغو یا عدم لغو مجازات اعدام تاکید کرد: «حق زندگی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین حقوق بشر بوده و به رفراندوم گذاشته نمی‌شود. این یک حق اساسی انسانی است و باید از قبل در مورد آن به تفاهم رسید.»

مشروح این گفتگو را در اینجا مشاهده کنید: