توهم توطئه، ویژگی مشترک مقامات جمهوری اسلامی

مقامات رژیم با به میان کشیدن دشمن فرضی و استفاده از انواع تئوری های توطئه سعی در لاپوشانی سوء مدیریت ها و اشتباهات خود

سالیان متمادی است که بازگفت سخنان رهبر جمهوری اسلامی از مقامات کشوری شنیده می شود. حسن روحانی رئیس جمهور، مدام به دخالت «دشمنان» اشاره کرده و می گوید مشکلات کشور با دخالت دشمنان به وجود آمده است. در این توهم توطئه، تمامی بدبختی های عالم در پی اعمال گروهی از افراد پرنفوذ و معمولاً پنهان است که به زعم خامنه ای «دشمن» نامیده می شود.

حسن روحانی رئیس جمهور، در این دوره بیش از هر زمان دیگری به روایت همیشگی خامنه ای نزدیک است. او حالا « دشمنان» نظام را بانی مشکلات کشور دانسته و با اشاره به « توطئه های دشمنان» علیه ملت ایران مدعی شده که «اولین طراحی دشمنان برای اقتصاد ما بود و آن ها می خواستند اقتصاد ما را به هم بریزند و مردم را در فشار اقتصادی قرار دهند تا چیزی از ارکان اقتصادی ما باقی نماند.»

روحانی در جلسه ی هیئت دولت در هشتم مرداد ۹۹، اخبار مربوط به وقف کوه دماوند را که چند روزیست در شبکه های اجتماعی دست به دست میشود شایعاتی از جانب دشمن نامید و مدعی شد که یکی از راه های دشمنان ایجاد شایعات روزمره در میان مردم است.

به گفته روحانی «یک روز همه می گویند کوه های ما را فروختند. بعد می گویند کوه ها را وقف کردند، بعد می گویند جنگل ها را فروختند. روز بعد می گویند جنگل ها را وقف کردند. این چه بازی ای است؟ یعنی ایجاد نگرانی و ناراحتی در مردم. مگر میشود مرتع ، بیابان، جنگل، کوه و اقیانوس را وقف کرد. اگر به این راحتی بود همه این ها را وقف می کردیم و همه اقیانوس های عالم را وقف می کردیم و پولش را می دادیم در راهی. اساس وقف مالکیت اولش است. از این تعجب نمی کنیم که شایعات را گسترش می دهند، این کار طبیعی آدم هایی است که دشمن ما هستند. عجیب این است که چطور گوش شنوایی برای این حرف ها وجود دارد که همچین چیز بیربط و بی اساس را بشنود.»

روحانی که در روزهای گذشته با پافشاری برای برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم به گونه دیگری سعی در نزدیک شدن به روایت نزدیکان علی خامنه ای و نیروهای مذهبی کشور را داشت، در جلسه هیئت دولت نیز گفته است: «آن هایی که می خواهند عزاداری تعطیل شود، به آن ها گفته می شود که عزاداری تعطیل نمی شود. آن هایی هم که می خواهند از طریق عزاداری، عزاداری را زیر سؤال ببرند و بگویند با عزاداری کرونا بیشتر شد، به آن ها هم اجازه نمی دهیم.»

گرچه با شیوع دوباره کرونا در ایران، برگزاری مراسم مذهبی ماه محرم بسیار بحث برانگیز بوده اما حجت الاسلام انصاریان در مصاحبه ای با مشرق نیوز اظهار داشت: «بنده مطلع هستم که ایشان [خامنه ای] فرموده اند امسال با این اوضاع و رعایت مسائل لازم هر چه پرشور تر جلسات محرم را برگزار کنید.»

خامنه ای هم چنین درجمع بسیجیان در رابطه با افزایش قیمت بنزین گفت: « دشمنان برای طراحی این توطئه، هزینه بسیاری کرده بودند و مترصد فرصتی بودند تا در یک بزنگاه، آن را با استفاده از اقدامات تخریبی و آدمکشی و شرارت، انجام دهند و تصور کردند قضیه ی بنزین فرصت مورد نظر آنها است و لشکر خود را وارد میدان کردند اما ملت ایران با نمایش پرشکوه خود، حرکت دشمن را نابود کرد.»

وجود دشمن فرضی و ابتلای مقامات جمهوری اسلامی به توهم توطئه از آغاز انقلاب اسلامی وجود داشته است. هدف از طرح دشمن فرضی بسیار واضح است؛ علاوه بر آن که مقامات رژیم همواره با به میان کشیدن گروهی دسیسه گر سعی در لاپوشانی سوء مدیریت ها و اشتباهات خود کرده و با مظلوم نمایی و باوراندن ماموریت الهی خود، به طور سازمان یافته و با استفاده از انواع تئوری های توطئه سعی در استقرار حکومت اسلامی دارند.

بیشتر بخوانید: صفحه گزارش و تحلیل سایت شورای مدیریت گذار