بن بست دیپلماسی محمد جواد ظریف – سرپوش بر تفاهمنامه ننگین ۲۵ ساله با چین

آقای ظریف، مشکل اساسی، رژیم فاسد اسلامی حاکم بر ایران است که مردم ایران تصمیم گرفته اند از آن عبور کنند

محمد جواد ظریف در سری سخنرانی های خود در روز دوشنبه ۱۳ مرداد در باره اشتباهات محاسباتی ابرقدرتها و قدرت های منطقه ای و تبعات فاجعه بار آن صحبت کرده است. خبرگزاری تسنیم (۱) این سخنرانی را بازتاب داده، اما در محتوای نگارش بسختی میتوان نکته مثبتی و یا راهکاری برای حلّ مشکلات جهانی که ایشان «اشتباهات محاسباتی» نامیده، دید. ظریف در سخنرانی خود کوشش کرده مشکلات خاورمیانه و جهان را نتیجه حمله آمریکا به عراق درسال ۲۰۰۳ بداند. او میگوید سوءتفاهم و اشتباه محاسباتی است که منجر به اشتباهات قدرتهای منطقه ای و ابرقدرتها گردیده است. ابرقدرتها و قدرت های منطقه ای چه اشتباهی کرده اند نیز، نامشخص است. لازم به یاد آوری است که حمله ائتلاف آمریکا به عراق در پی حمله تروریستی اسلامیست ها به مرکز تجارت شهر نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود. با اینگونه سخنرانی ها، ظریف بدنبال آنست تا افکار مردم ایران را از تفاهمنامه ننگین ۲۵ ساله با چین منحرف کند، اگر چه بعید بنظر میرسد این تفاهمنامه به تعهدنامه تبدل شود. در حال حاضر آمریکا و چین بر سر مسئله تجاری بین دو کشور مشکل تعرفه ای دارند. اگر تفاهمنامه ۲۵ ساله رژیم با چین به تعهدنامه تبدیل و اجرائی شود، در تقابل با تحریمهای آمریکا بر علیه رژیم است که میتواند برای چین بسیار گران تمام شود. لازم به یادآوری است که بازدهی سرمایه گذاری چین در ایران با مقایسه با از دست دادن تجارت چین با آمریکا قابل قیاس نیست و چین از نظر اقتصادی چنین ریسکی را نخواهد کرد.

ظریف شرافت سیاسی پست خود را بعنوان وزیر خارجه کشور زیر پا گذارده و تمام مشکلات جهان و رژیم را متوجه ابرقدرتها و قدرتهای منطقه ای میداند ولی نمیگوید که، از هنگام اشغال عراق توسط ائتلاف جهان غرب به راهبردی آمریکا و حذف صدام حسین، این رژیم اسلامی است که در تار و پود کشور عراق نفوذ کرده و اجازه نمیدهد آین کشور جنگ زده دولتی مسئول برای خود انتخاب کند. پس از اشغال عراق، رژیم از خلاء سیاسی ایجاد شده در این کشور استفاده کرده، و با ایجاد گروه های تروریستی شامل کتایب حزب الله ، حشدالشعبی، سپاه بدر و چندین گروهک تروریستی دیگر، نفوذ همه جانبه خود در عراق را افزایش دهد. رژیم از طریق نفوذ گروه های تروریستی در ارگان های مختلف کشورعراق، باعث هرج و مرج و بی ثباتی سیاسی-اقتصاد در آن کشور است. رژیم کوشش دارد نفوذ خود در کشور های دیگر خاورمیانه را نیز افزایش دهد و حکومت ها را برای ایجاد امپراطوری شیعی در منطقه خاورمیانه با خود همگام نماید.

ظریف از فقر صحبت میکند که «اکنون یک چالش جهانی است . تبعات ناشی از آن هم تبعاتی فراگیر و جهانی است». او گفته است حلّ این چالش با تلاش تنها یک یا چند کشور امکان پذیر نیست. اینگونه چالش ها راه حلّ جهانی و جمعی می طلبد. شیوع ویروس کرونا هم امروز یک چالش جهانی است که مقابله با آن راه حل جهانی را می طلبد. ظریف در سخنرانی خود شنونده را از موضوع اصلی سخنرانی دور میکند. فقر موجود در منطقه خاورمیانه قبل از کرونا هم وجود داشت، بنا براین نمیتوان فقر را صرفا مرتبط با اشاعه اپیدمی ویروس کرونا دانست. برای مثال فقر در کشور عراق بر اثر نفوذ بیجای رژیم در ساختار سیاسی عراق است که اجازه نمیدهد یک دولت مردمی در عراق انتخاب شود تا به مصائب مردم عراق رسیدگی کند. در زمینه مبارزه با کرونا در ایران، رژیم فاسد اسلامی بدیل جشن های دهه فجر ۱۳۹۸، انتخابات مجلس و غیره، از خبر شیوع ویروس کرونا در کشور جلوگیری کرد و با دروغ های پیاپی و نفوذ سپاه پاسداران جنایتکار در امور بهداشتی که شاهد آن بوده ایم، بسیاری از مردم ایران را به کشتن دادند. شوربختانه ویروس کرونا در جهان بیداد میکند، ولی رژیم هائی مانند رژیم فاسد ایران و حکومت کمونیستی چین است که با پنهان کاری باعث شیوع آن در کشور های خود و جهان بوده اند.

ظریف در ادامه سخنرانی خود از شاعر بزرگ ایران زمین سعدی یاد میکند و میگوید «ما می دانیم که تا وقتی یک نفر از بشر باقی مانده باشد، این ویروس نیز خواهد بود. سعدی چند صدسال پیش گفته است اگر یک عضو بدن انسان آسیب ببیند، بقیه اعضا نمی توانند سالم بمانند. بهداشت یک هدف مشترک جهانی است.» آیا یک شخص معقول میتواند چنین نقدی داشته باشد؟ شعر سعدی درباره برادری و برابری مردم است و میتواند منطبق بر آن باشد که مردم جهان باید به هم کمک برسانند. اما رژیم فاسد اسلامی رژیمی است که بدنبال همکاری و همگامی با کشور های جهان نیست. رژیمی که در خاورمیانه و جهان به دنبال بوجود آوردن اغتشاش و بی ثباتی است، و مفاد منشور حقوق بشر جهان گستر را قبول ندارد، چطور میتواند خود را یکی از اعضاء جهان بداند که اگر با مشکل روبرو گشت کشور های دیگر جهان به یاری او بیایند؟

آقای ظریف، مردم جهان برابر با مفهوم شعر سعدی به هم کمک میکنند، کافی است به فاجعه انفجار در کشور بیروت نظری بیاندازید، تمام کشور های جهان ابراز همدردی میکنند و بسیاری برای نجات مردم از زیر آوار پرسنل متخصص رهسپار لبنان کرده اند و سیل دارو و غذا و تسهیلات دیگر به آن کشور سرازیر شده است. بله آقای ظریف شعر سعدی شیرازی بسیار در جهان مصداق دارد و احساس میشود ولی رژیم فاسد اسلامی ایران خود را تافته ای جدابافته از این جهان میداند و همچنان در مسیر توهم جاه طلبانه راه خود را میپیماید، اگر چه این راه هرگز بجایی نخواهد رسید.

آقای ظریف کافی است به داخل کشور ایران نگاهی بیاندازی؟ در تمام اتفاقات و سوانح طبیعی که برای کشور ایران رخ داده، جهان کوشش کرده حمایت کند. ولی رژیم فاسد اسلامی کمک های جهانی را رد کرده است. مگر پزشکان بدون مرز که برای کمک و ایجاد بیمارستان برای مردم کرونا زده ایران آمده بودند را از کشور بیرون نکردید؟ مگر کمک های ارسالی سازمان جهانی بهداشت را سپاهیان جنایتکار در بازار سیاه بفروش نرساندند؟ آقای ظریف چرا شرم و حیا نداری؟ تو از بس دروغ گفته ای و از آقایانت دروغ شنیده ای، دروغها در ضمیر نا خوداگاهت به امری بدیهی مبدل شده اند.

ظریف همچنین از معضل پناهندگان در جهان صحبت کرده و آنرا یکی از مهم ترین چالش های اجتماعی کنونی کشورهای اروپایی میداند. آقای ظریف چه کسی باعث اینهمه مهاجر در جهان گردیده است؟ چرا حد اقل درایت بخرج نمیدهی و نگاهی به مردم مهاجر ایران نمی اندازی؟ آیا از فاجعه پناهنگان در اردوگاه های بین ترکیه و یونان خبر داری که دختران جوان مهاجر ایرانی بعلت بلا تکلیفی و نداشتن درآمدی برای امرار معاش به تن فروشی روی آورده اند. آقای ظریف مگر قبل از انقلاب منحوس اسلامی، ایران در کشور های جهان مهاجر داشت؟ تا هنگامی که رژیم جنایتکار اسلامی وارد معرکه جنگ داخلی سوریه نشده بود، آیا کشور سوریه مهاجر داشت؟ چه کسی باعث این جنایت گردیده است. اگر رژیم فاسد اسلامی بدلیل اهداف واهی خود که، از جمله برقراری امپراطوری شیعی در خاورمیانه و ضدیت با کشور اسراییل است، وارد جنگ داخلی سوریه نشده بود، به بشار اسد جانی و جنایتکار کمک نکرده بود تا در قدرت باقی بماند، بیش از نیمی از مردم سوریه کشته و یا به کمپ های آوارگان رهسپار نمی شدند؟ مهاجرت ایرانی ها که، بین ۶ تا ۱۰میلیون در جهان تخمین زده میشود، را شما جنایتکاران باعث شده اید؟ آقای ظریف چرا اینقدر حقایق را تحریف میکنی؟ بس کن آقای ظریف، مردم ایران دیگر به این لاطائلات تو گوش فرا نخواهند داد. شما صحبت از راه حل جهانی برای معضل پناهندگی کرده ای، ولی اگر سایه رژیم فاسد اسلامی از کشور ایران زدوده شود مسئله خاورمیانه و بالطبع بسیاری از معضلات جهانی و بخصوص معضل بسیاری از پناهنگان حل خواهد شد.

ظریف از مسئله تروریسم و حادثه ۱۱ سپتامبر نیویورک هم صحبت کرده است و میگوید «تروریسم هم یک چالش جهانی است. ایجاد امنیت نیازمند عزم و اقدام جهانی است. کسی به تنهایی نمی تواند در جهان امنیت ایجاد کند. امنیت هر کشور، امنیت دیگران است و به همین جهت، ایجاد امنیت در جهان، تلاش جمعی همه کشورها را می طلبد». ظریف در اینجا به صحرای کربلا هم زده و خروج آمریکا از برجام را پیش کشیده و میخواهد بگوید خروج آمریکا توسط رئیس جمهور آمریکا از برجام یک عمل تروریستی است. ظریف نا بخردانه میگوید نمیتوان در افغانستان فاجعه داشت و در آمریکا امنیت کامل. ظریف با بی شرمی میگوید که اگر در کشور افغانستان امنیت نباشد در آمریکا هم نخواهد بود. ظریف از امنیت افغانستان صحبت کرده تا بر مشکل امنیتی ایران سرپوش گذارد. ظریف به صراحت افزوده است «نمی توان در یک جامعه امنیت ایجاد کرد وقتی که جاهای دیگر شاهد ناامنی است زیرا امنیت یک پدیده جهانی است. باید این واقعیت را بپذیریم.» این همان نکته ای است که میخواهد بگوید که اگر در ایران امنیت نباشد، رژیم جنایتکار ایران بقدر کافی تروریست اموزش داده است تا به سراسر جهان اعزام داشته و امنیت جهان را به مخاطره بیاندازد. ظریف متوجه علایم فروپاشی رژیم گردیده و میخواهد به جهان آزاد گوشزد کنند که بفکر کمک به مردم به پاخاسته ایران نباشند. ولی لازم است به آقای ظریف یادآور شویم که ملت ایران خود قادرند از رژیم فاسد اسلامی عبور کنند و به کمک دیگران نیازی ندارند. آقای ظریف، رسانه های آزاد جهان را تو با این تهدیدهایت نمیتوانی خفه کنی؟ مردم ایران به حمایت رسانه های بین المللی احتیاج دارند تا صدای آنها را به جهانیان برسانند که رژیم فاسد اسلامی نمایندگی مردم ایران در جهان را ندارد، و اینکه مردم به پا خاسته اند تا از شرّ این رژیم قرون وسطایی ضد بشری خلاص شوند.

ظریف شاهد آنست که رژیم فاسد اسلامی در کشور درحال فروپاشی است و عنوان میکند «امروز هر انسان می‌تواند یک بازیگر جهانی باشد و این مساله یکی از اهرم‌های مهم جهانی شدن است.» او نتیجه گیری کرده است که جهان دچار چالش‌هایی است که توسط یک کشور یا ائتلاف قابل بر طرف شدن نیست و باید به صورت جهانی مورد توجه قرار گیرد. توجه نکردن به این مساله باعث درک غلط و اشتباه محاسباتی در ۳۰ سال گذشته شده است. ظریف زنگ خطر انحلال رژیم اسلامی در ایران را شنیده است. در تخیل واهی خود راه حل معضل فروپاشی رژیم را جهانی میداند. او نمیخواهد ببیند که مدت ۳۰ سال است که جهان کوشش دارد رژیم اسلامی را وارد گستره سیاسی جهان نماید، ولی رژیم با اعمال تروریستی در جهان و بخصوص در خاورمیانه این امکان را از جهان گرفته است. هم اکنون هم جهان با شرایط لازم آماده است که کشور ایران و نه رژیم اسلامی را به آغوش خود باز گرداند، اما با این رژیم ولایی که در کشور برقرار است چنین همگامی و همکاری مسالمت آمیز امکان پذیر نیست. در کشور ایران دولت مسئولی وجود ندارد که بتوان با آن وارد مذاکره شد. سیستم تصمیم گیری در ایران پراکنده است، هر آیت اللهی برای خود دولتی تشکیل داده است. رژیم با فلسفه بنیادی اسلام شیعی، نمیتواند منشور جهان شمول حقوق بشر ودیگر تعهدنامه های جهانی که امکان همزیستی مسالمت آمیز را بوجود آورده قبول کند، بنابراین نمیتواند با جهان برای حلٌ هر گونه معضلی تعامل داشته باشد؛ رژیم از نظر مردم ایران و جهان یک غده سرطانی است.

آقای ظریف، مشکل اساسی مردم ایران رژیم فاسد اسلامی حاکم بر ایران است. مردم ایران تصمیم گرفته اند از رژیم عبور کنند. اعتصابات عمومی شروع شده و پایان رژیم را میتوان دید، همان گونه که خود احساس کرده ای. تنها نصیحت ما به تو آنست که، بعوض سرهم کردن این لاطائلات در سخنرانی ها، و قبل از آنکه بیش از این در منجلاب فساد رژیم اسلامی فرو روی، استعفاء بده تا شاید مردم شریف و آزاده ایران، پس از فروپاشی رژیم گناهانت را با دیده اغماض بنگرند.

ناخدا محمد فارسی

۸ آگوست ۲۰۲۰

ttps://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/05/13/2320487/ (۱)

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.