کرونا هم حریف مافیای کنکور در ایران نشد

این مافیا درداخل آموزش و پرورش نفوذ کرده و این نهاد نیز با این سیستم همکاری نزدیکی دارد

علی‌رغم شیوع کرونا، جان‌باختن روزانه صدها نفر بر اثر این ویروس، تعطیلی بیشتر فعالیت‌های روزانه، هشتگ‌ها و مخالفت‌های فراوان با برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹، به نظر می‌رسد کنکور نیز با فشارهای مافیای آن برگزار خواهد شد.

مافیا به سازمان‌ها، مؤسسات وگروه‌هایی گفته می‌شود که بر اقتصاد، تجارت، صنعت و بقیه نهادهای یک کشور نفوذ دارند و از راه‌های نامشروع برضد منافع عمومی و برای منافع شخصی خود کسب درآمد می‌کنند. هدف آنها کسب ثروت و قدرت است که معمولا به خواسته‌های خود نیز می‌‌رسند.

مافیای کنکور در ایران درواقع مؤسساتی هستند که به بهانه کنکور و ازطریق کلاس‌ها و کتب تست درآمدهای میلیاردی به دست آورده، آینده میلیون‌ها جوان ایرانی را به خطر انداخته و آینده همه را موفقیت در کنکور می‌دانند.

سیستم آموزش کشور براساس کنکوری آموزشی است و به ‌واسطه همین مافیا، با قدرت و تفکری غلط درمیان خانواده‌های ایرانی رواج داده‌اند. این گروه اجازه تصحیح سیستم آموزشی و حذف کنکور را به هیچ نهاد و ارگانی نمی‌دهند.

این مؤسسات و آموزشگاه‌ها کاری کرده‌اند که سوال‌های کنکور از کتب درسی نباشد و فقط سوالات از کتابهای تست مطرح شود و اگر دانش‌آموزان از کتاب‌های کنکور یا تست این مؤسسات استفاده نکنند، نمی‌توانند در کنکور موفق باشند. با این‌ کار جوانان را به سمت آینده‌ای تاریک و بیکارهدایت می‌کنند وخودشان درآمدهای میلیاردی به جیب می‌‌زنند که با این درآمد می‌توان برای تعداد زیادی از همین جوانان ایجاد اشتغال نمود.

نکته جالب توجه این است که این مافیا درداخل آموزش و پرورش نفوذ کرده و این نهاد نیز با این سیستم همکاری نزدیکی دارد، به طوری که هرسال از حجم کتب درسی کم شده و به حجم کتاب‌های کمک درسی و کنکور اضافه می‌شود و نیز تقریبا هرساله کتاب‌های درسی تغییرات اساسی دارند که این خود باعث تغییر کتب تست و کمک آموزشی شده و دانش‌آموزان راهی جز تهیه کتاب‌های جدید ندارند.

البته تمام مافیای کنکور در مؤسسات آموزشی که تبلیغات آنها در رسانه ملی با مبالغ هنگفت پخش می شود که از آموزش و پرورش مجوز دارند خلاصه نمی شود، بزرگترین مشکل در این نظام فاسد و ناکارآمد سؤالات چهارگزینه ای کنکور است که به نظر بعضی کارشناسان خطرناکتر از همه انواع موادمخدر می باشد، سؤالاتی که به نظر بسیاری از استادان دانشگاه و کارشناسان مربوطه تفکر، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی را در ذهن جوانان کشور از بین برده و آنها را درگیر دانشی سطحی و فرّار می‌کند.

آسیب‌های سؤالات چهارگزینه ای بر نظام های تعلیم و تربیت در جهان سبب شد تمام کشورها قریب به اتفاق از حدود ۵۰ سال پیش این سؤالات را از نظام آموزشی خود خارج کرده اند ولی در کشور ما متاسفانه این نوع سنجش تیشه به ریشه نظام تعلیم و تربیت زده و فارغ‌التحصیلانی ناکارآمد را تحویل جامعه داده است.

به گزارش «تابناک» مورخ ۱۳ مرداد ۹۹، «داستان مافیای کنکور، داستان دیروز و امروز نیست و سال‌هاست از آن‌ها سخن گفته می‌شود. آن‌هایی که طبق اظهارنظر‌های رسمی مسئولان، سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارند و همه وجودشان به برگزاری کنکور وابسته است. سال‌های قبل بیشتر نام مافیای کنکور را در ماجرای پیگیری حذف کنکور و مخالفان این طرح می‌شنیدیم، اما شرایط خاص امسال، نام آن‌ها را هم در فهرست سوژه‌های کرونایی قرار داده است. ماجرا از آن جا آغاز شد که هفته گذشته، سازمان سنجش آموزش کشور ادعای موافقت ۹۵ درصدی داوطلبان با برگزاری کنکور سراسری را مطرح کرد. ادعایی که حالا با افشاگری برخی داوطلبان کنکور، کمی باید درباره صحت آن تردید کرد. طی روز‌های گذشته برخی داوطلبان کنکور علاوه بر راه‌اندازی کارزار تعویق کنکور، پیام‌هایی از مشاوران یکی از مؤسسات آموزشی را در فضای مجازی بازنشر کردند که ماجرای تازه‌ای را رو‌ایت می‌کند. پیام‌های منتشر شده نشان می‌دهد برخی از مشاوران یک موسسه آموزشی در گفت وگوی مجازی با داوطلبان، از آن‌ها خواسته اند به هر شکل ممکن مخالفت خودشان با به تعویق افتادن کنکور را اعلام کنند.»