سناریوی تکراری جمهوری اسلامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰

فتاح، مدعی تازه‌نفس ریاست جمهوری، با متهم کردن سران رژیم به فساد و سو استفاده مالی به میدان آمد

گزارش تلویزیونی پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان، درباره املاک و مستغلات این نهاد که در اختیار اشخاص و نهادهای دیگر قرار دارد، واکنش‌های کسانی که در این گزارش از آن‌ها نام برده شده را به همراه داشت. برخی  کارشناسان مسائل سیاسی هم این گزارش را خیز فتاح برای انتخابات ۱۴۰۰ ارزیابی کرده اند.

پرویز فتاح در تاریخ ۱۸ مرداد ۹۹، در برنامه تلویزیونی شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی، گزارشی از عملکرد بنیاد مستضعفان طی یک سال گذشته ارائه داد که بخش عمده ای از این گزارش به املاک و دارایی‌های بنیاد اختصاص داشت که در اختیار اشخاص و نهادهایی قرار گرفته‌اند که بنیاد در صدد باز پس گیری آن‌ها است. 

پرویز فتاح گزارش خود را با ساخت و سازهای غیرقانونی در کاخ مرمر آغاز کرد و گفت: «این بنا سال‌ها در تملک هاشمی رفسنجانی و سپس در دست تشخیص مصلحت بود و زمانی که دولت قصد بهره‌برداری دیگری از این ملک داشت با همکاری روحانی کاخ مرمر باز پس گرفته و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه گردد.»

روابط عمومی تشخیص مصلحت نظام طی اعلامیه ای این گزارش را رد کرده و اعلام داشت که در زمان ریاست هاشمی شاهرودی، ساختمان کاخ مرمر و دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک به سعیدی‌ کیا ریاست وقت بنیاد مستضعفان تحویل داده شد.همچنین مجتهدی شبستری اعلام کرد قسمت عمده کاخ مرمر از حاکمیت تشخیص مصلحت خارج شده و این نهاد در قسمت هایی از مجلس سابق مستقر هستند.

فتاح در قسمت دیگری از اظهارات خود درباره ملک مرکز مطالعات و تحقیق زنان متعلق به بنیاد گفت: «مرکز مطالعات و تحقیق زنان دست ابتکار و مولاوردی بوده است که بابت تخلیه آنها ۵ میلیارد تومان می‌گیرند که این کار خلاف قانون است. کسی که در ملک بنیاد سالیان سال نشسته باید اجرت المثل هم بدهد.»

معصومه ابتکار در واکنش به این اظهارات در توییتر خود نوشت: «آقای فتاح خیلی ها شما را به دیانت می شناختند! صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من  و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد.» مولاوردی نیز در توییتر خود نوشت: «منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات مدیره موسسه بمانید.»

رییس بنیاد مستضعفان در ادامه به ساختمانی اشاره کرد که در دست دولت نهم و دهم است و گفت: «احمدی‌نژاد با مجوز ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود ۱۸۰۰ متر مربع در منطقه ولنجک برای چند سال مستقر است. از روحیه مردمی احمدی‌نژاد انتظار داریم تا این مال بیت‌المال به بنیاد  برگردد و آن را بفروشیم که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد.»

 دفتر محمود احمدی نژاد هم در اطلاعیه ای که صادر کرد گفت: «احمدی نژاد هیچگاه درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان به بنیاد نداده است و سال گذشته این دفتر پیشنهاد تخلیه به سازمان بنیاد را به مسوولان داده ، اما از طرف آنها هیچ درخواستی برای تخلیه ارائه نشده است و ما آمادگی کامل برای تخلیه این ملک را داریم.»

هم‌چنین فتاح به املاکی که دردست حداد عادل است اشاره کرد و گفت:«حدادعادل برای تاسیس مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره نمود و این اجاره چندین نوبت تمدید شد در حال حاضر موعد اجاره به سر رسیده است و باید تخلیه شود و اجاره‌بها به نرخ روز تنظیم گردد.» 

وی با اشاره به نهادهای نظامی ارتش و سپاه گفت: «بنیاد مستضعفان حریف شان نمی شود.»

صحبت‌های فتاح و نام بردن از سران مملکتی که به‌ راحتی اموال بیت‌المال را به تاراج برده‌اند واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. برخی اظهارات فتاح را مقدمه چینی وی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌دانند و برخی دیگر نیز با حمایت از عملکرد فتاح در افشای فساد مالی مقامات دولتی، خواهان باز پس گیری این اموال شده‌اند.

صادق زیبا کلام اظهارات فتاح را نشانه عزم وی برای حضور در انتخابات تحلیل کرده و گفته: «شاید اظهارات شب گذشته او در تلویزیون درست باشد، اما بیشتر خوراک تبلیغاتی است. فتاح شناسنامه، کارت ملی و سه قطعه عکس خود را در دست گرفته و انتقاد از چهره‌های سیاسی و نهادها را می‌توان آغاز ثبت نام او در انتخابات ریاست ۱۴۰۰ دانست.»

با این حال فتاح اتهامات را رد کرده و با اشاره به این که حافظ منافع مستضعفین است گفته است:‌ «می‌گویند فتاح برای ۱۴۰۰ این کارها را می‌کند، مشکلی ندارد هرچه می‌خواهند بگویند اما ملک بنیاد را پس بدهند.»

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.