آمریکا ماشه را علیه جمهوری اسلامی چکاند؛ حالا چه خواهد شد؟

روزهای سختی در پیش است، برای ایران و منطقه!

حسین آقایی

 آمریکا با استناد به اینکه در قطعنامه ۲۲۳۱ نامش هنوز بعنوان مشارکت کننده برجام موجود است و با استناد به تخطی چشمگیر ج.ا از برجام شکایت نامه یا درخواست فعالسازی مکانیسم ماشه را به شورای امنیت ارائه داد. از امروز یک تا سی روز فرصت وجود داره که هر یک از اعضای شورای امنیت یا خود شورا پیش نویس قطعنامه ای را در مخالفت با درخواست آمریکا ارائه کنند. شورا میتواند این motion (درخواست) را به رای بگذارد: آیا تحریمهای ایران همچنان باید معلق باشد؟ اگر جواب نه باشد که تحریم های شش گانه برمیگردد.

چون در حال حاضر تحریمهای شش گانه به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ در حالت تعلیق است. اگر جواب بله باشد، یعنی هر عضو شورای امنیت با ادامه تحریمها مخالف باشد، مثلا روسیه، چین و آلمان و یا هر کشور دیگری، آمریکا آن را وتو خواهد کرد و تحریمها بر خواهد گشت. اینجا روسیه و چین یا هر عضو شورا میتوانند وارد یک دعوای حقوقی شوند؛ به این معنا که درخواستی به رییس دوره ای شورا بدهند ولی ثابت کنند که مبنای مخالفتشان با فعالسازی مکانیسم [اینکه آمریکا عضو برجام نیست و به لحاظ حقوقی نمی تواند ماشه را فعال کند] مشمول procedural vote میشود؛ یعنی هیچ عضو دائم نمیتواند وتو کند!

اینجا منظور این است که آمریکا بعنوان عضو دائم نمیتواند خواست چین/روسیه را وتو کند. اگر مخالفان ماشه در شورا نتوانند این را اثبات کنند، درخواست مخالفان مشمول substantive vote میشود که بر اساس این متودِ شورا، هر عضو دائم (آمریکا) میتواند آن را وتو کند و تمام! تحریمها بر میگردد!

در واقع اینجا آمریکا از حق دابل وتو Double Veto برخوردار است و به موجب آن تمام تحریمهای UN از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، این تحریمها : قطعنامه های۱۶۹۶ (۲۰۰۶)،۱۷۳۷ (۲۰۰۶)،۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) علیه ج.ا بر خواهد گشت و برجام هم از بین خواهد رفت!

آنچه در این رشته توییت بیان کردم بر اساس پژوهشی است که از منابع متعدد انجادم داده ام؛ همه میدانیم در عالم سیاست و بازی قدرتهای بزرگ دهها متغیر در تصمیم گیری وجود دارد که همه آنها میتواند معادلات را در آنی عوض کند. اما روزهای سختی در پیش است، برای ایران و منطقه!

منبع: توئیتر حسین آقایی

Haghaie@

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.