ادامه سقوط شاخص کل بورس تهران

بخش متوسط جامعه و سهام داران خُرد متضرر اصلی سقوط و ترکیدن قابل پیش بینی حباب بازار بورس تهران

سقوط شاخص کل بورس تهران که از هفته گذشته آغاز شده بود امروز دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ ادامه یافت. شاخص کل بورس که در هفته گذشته دو میلیون واحد بود در پایان معاملات روز گذشته یکشنبه ۲ شهریور به ۱۶۶۲۰۰۰ واحد رسید.

به گزارش یورونیوز: «با ادامه برقراری وضعیت قرمز در جریان مبادلات روز دوشنبه، سقوط شاخص کل بورس تهران طی ۱۱ روز کاری گذشته در مجموع به ۴۵۶ هزار و ۶۲۰ واحد، معادل ۲۲ درصد رسید. همچنین افت شاخص بازده نقدی قیمت نیز که نشان دهنده بازده متوسط سرمایه‌گذاری در بورس تهران است طی همین مدت از ۲۰ درصد گذشت.»

همزمان با آغاز سقوط شاخص کل بورس سرمایه های بخش خصوصی روند خروج از بازار بورس را آغاز کرده اند که مطابق نظر کارشناسان، این سرمایه ها به بازار مسکن سرازیر شده اند. دکتر فریدون خاوند در همین رابطه، در مصاحبه با ایران اینترنشنال، می گوید: «در حال حاضر تمایلی در بورس به وجود آمده برای رفتن به بازارهای دیگر مثل بازار مسکن.»

در رابطه با سقوط شاخص کل بورس تهران نماینده فلاورجان در توئیتی که شنبه شب اول شهریور منتشر کرد می نویسد: «حدود یک و نیم تریلیون تومان، ۲۵ درصد ارزش کل، پودر شده و از دست رفته است».

نیما دانشور در یادداشتی تحت عنوان «سرمایه و اندوخته مردم بازیچه یِ دستانِ بازیگردانی بی کفایت» به دلایل سقوط شاخص بورس تهران می پردازد و نتیجه گیری می کند: «در شرایط فعلی بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس نه تنها هیچ یک از مزایای خود همچون: سود آوری برای سرمایه، حفظ سرمایه سهامداران در برابر تورم، امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری و حتی قابلیت نقد شوندگی را ندارد، بلکه در مقام عمل کارکرد خود در رشد و شکوفایی اقتصادی را نیز از دست داده و صرفاً به بازاری جهت تامین هزینه های حاکمیت و دولت مبدّل گشته است که سالهاست با سیاست های داخلی و خارجی غلط بحران اقتصادی را به وجود آورده که برای مردم جز فقر و فلاکت ارمغانی به همراه نداشته و تنها ماحصل آن افزایش دردناک آگهی های فروش اعضاء بدن در کوی، بَرزَن و فضای مجازی ست!»

مطابق گزارشات آماری از داخل کشور، مردم ایران در سال جاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سقوط شاخص بورس در روزهای اخیر بسیاری از این مردم و بطور مشخص سهامداران خرد را که فریب وعده های حکومت را خورده بودند، متضرر کرده است.