فواره چون بلند شود، سرنگون گردد

اشخاص اقدام به خرید سهام کردند بی آن که اصلا بدانند سهام چیست!

احسان سلطانی

بنده به عنوان یک نفر از ملت ایران در حد وسع علمی و اطلاعاتم و صرف وظیفه در این کانال و در رسانه های دیگر درباره اقتصاد ایران و مخاطرات پیش رو فکت ها و نوشته ها و مطالعات اقتصادی را منتشر می کنم.

همیشه بیش از آن که تشویق شوم، بعضی اشخاص بی مایه و کم سواد با تکیه بر یک جمله یا یک گزاره و بدون توجه به سایر بحث ها اقدام به ایراد و غوغاسالاری کرده اند و در سوی دیگر عده ای شروع به فحاشی و تهدید و …. کرده اند که در این چند روز در رابطه با بازار بورس شدت گرفته است.

البته همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده اند.

جهت اطلاع همه باید عرض شود:

۱- صعود یا ریزش بورس ربطی به بنده ندارد، که اصولا دولت و بانک مرکزی آن چه خود صلاح بدانند می کند و گوششان به حرف هیچ منتقدی بدهکار نیست.

۲- در هر جای دنیا و در هر بازاری و در هر کاری، هر کسی بدون تخصص و تجربه و صرفا بر اساس گفته ها و شنیده ها ورود کند مجکوم به شکست است چه رسد به ورود به بازار تخصصی سرمایه. اشخاص اقدام به خرید سهام کردند بی آن که اصلا بدانند سهام چیست!

۳- بنده از ابتدا گفتم که در بازار بورس حباب تشکیل شده که بنا به تجربه چند ساله تاریخ اقتصاد و علم اقتصاد است و از حدود یک ماه پیش اخطار دادم که این حباب تخلیه خواهد شد. حالا اگر کسی طمع کرده و اکنون متضرر شده، به بنده چه ارتباطی دارد؟

۴- در رابطه با بحران بورس، مقصرین آن باید جوابگو باشند که عبارتند از:

– رئیس دولت و به ویژه وزیر اقتصاد و مسئولین بورس و فرابورس

– بنگاه های خصولتی و بانکهای خصوصی (شخصیت های حقوقی)

– رسانه های زرد اقتصادی و اقتصادخوانده های دولتی که با غوغاسالاری و فریب، مردم به خرید سهام و دلار تحریص کردند.

– کارگزاری های بورس که برای کسب استفاده های کلان با بازگردانی سهام شرکتهای ورشکسته و یدون دارایی را به مردم قالب کردند.

– کلیه رسانه ها و اشخاص و سازمان هایی که اقدام به فریب مردم کردند و به ویژه سازمان بورس تهران که به عنوان مثال در تیر ماه که نسبت قیمت به درآمد به ۴۲ رسید، اقدام به حذف صفحه مربوطه از گزارش ماهانه بورس کرد.

در بورس آمریکا که سود سپرده حدود ۲ درصد است نسبت قیمت به درآمد بالای ۲۰ قابل قبول نیست.

۵- هم اکنون نیز اعلام می کنم که در بورس بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان حباب دارایی وجود دارد که هیچ قدرتی قادر به حفظ آن نیست. اگر دولت یا بانک مرکزی به هر طریقی بخواهند حتی از ۱۰ درصد این ابرحباب دارایی حمایت کنند، بیش از ۲۵ درصد به نقدینگی کشور اضافه خواهد شد.

۶- عاقلان خود دانند و جاهلان نیز به همچنین!

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.

 

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»