چکیده ای از وضعیت کارگران در ایران

تهیه کننده : مجید ناصری عضو کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

روز چهارشنبه ۱۹ شهریور ۹۹، جمعی از معلمان نهضت سوادآموزی با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود شدند. این معلمان که جزو آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از سال ۱۳۹۲ به بعد هستند خواستار استخدام و جذب در آموزش و پرورش شدند.

تجمع کارگران کشتارگاه ماکیان در برابر استانداری شوش

کارگران کشتارگاه ماکیان لذیذ در رابطه با دریافت حقوق خود از کارفرما امروز در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند. این کارگران دیروز در مقابل دفتر امام جمعه تجمع کرده بودند.

تجمع اعتراضی جمعی از کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری شهرستان سوسنگرد

چهارشنبه ۱۹ شهریورماه : تجمع اعتراضی جمعی از کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری شهرستان سوسنگرد در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان دشت آزادگان.

قانون کار درباره زنان سرپرست خانواده اجرا نمی‌شود

تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران از عواقب کرونا در ایلام/ قانون کار درباره زنان سرپرست خانواده اجرا نمی‌شود. نماینده ایلام در مجلس با اشاره به آسیب‌های دوره کرونا به بخش تولید و کارخانجات صنعتی استان گفت:تعطیلی برخی کارخانجات باعث بیکاری کارگران و وضعیت سخت زندگی آنها شده که تلاش داریم با ارائه تسهیلات این کارخانه ها را به چرخه تولید برگردانیم.

چهارشنبه ۱۹ شهریور: تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب حوزه شهری آبادان در مقابل اداره آبفای این شهرستان به دلیل عدم پرداخت معوقات مزدی خود.

تجمع کارکنان دانشگاه دولتی چمران اهواز

کارکنان دانشگاه دولتی چمران اهواز صبح امروز در اعتراض‌ به حذف مزایای شغلی و افزایش ساعت کاری مقابل ساختمان مرکزی این‌ دانشگاه دست به تجمع زدند. امروز چهارشنبه ۱۹ شهریور ۹۹، جمعی از معلمان نهضت سوادآموزی با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود شدند. این معلمان که جزو آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از سال ۱۳۹۲ به بعد هستند خواستار استخدام و جذب در آموزش و پرورش شدند.

مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۵ کارگر در استان های آذربایجان شرقی، کرمانشاه، تهران و البرز دچار حادثه شدند. در این حوادث ٢ کارگر مصدوم شده و ۳ کارگر جان خود را از دست دادند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.وروزانه تعدادی از کارگران قربانی شرایط ناامن کار میشوند.

اسماعیل عبدی، پنج ماه بدون ملاقات در زندان

اسماعیل عبدی، دبیر کانون صنفی معلمان ایران و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در اردیبهشت‌ ماه امسال و در آستانه اتمام شش سال حکم حبس پیشین خود، مجددا با حکم ۱۰ سال زندان تعلیقی مواجه شد و درست هنگامی که برای تمدید مرخصی منتهی به آزادیش به دادسرای اوین مراجعه کرده بود، بار دیگر بازداشت و به زندان بازگردانده شد.منیر عبدی، همسر این زندانی سیاسی در گفت‌و‌گو با زمانه درباره آخرین وضعیت پرونده همسرش می‌گوید پس از پیگیری‌های خانواده و وکیل او در ماه‌های گذشته، این پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و برای رسیدگی مجدد تعیین شعبه شده است.

علت واقعی بازگشایی مدارس با وجود وضعیت خطرناک ویروسی فشار مافیای مالکان_مدارس_خصوصی است

اردشیر مطهری، نماینده ی مجلس ، می گوید عامل اصلی بازگشایی مدارس فشار مدیران آموزش و پرورش بوده که خود مالک مدارس خصوصی متعددی هستند و برای وصول شهریه های کلان از والدین دانش آموزان و از دست ندادن مشتریان خود بر بازگشایی مدارس با وجود وضعیت خطرناک بهداشتی پافشاری کرده و حرف خود را به کرسی نشانده اند و بدینگونه دانش‌آموزان و معلمان و والدین را قربانی سودجویی مالی خود ساخته اند.

کنش های دامنه دار بیش از ۹۰۰ کارگر اخراجی کارخانه برفاب نسبت به پایمالی حقوقشان توسط کارفرمایان زیرسایه بی تفاوتی مسئولین ذیربط. سال ۱۳۹۵ بیش از ۹۰۰ کارگر کارخانه برفاب دراستان چهارمحال و بختیاری از کار اخراج شدند .کنش های این کارگران طی ۴ سال گذشته عین دست و پنجه نرم کردن با مشکل بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،برای پرداخت مطالبات برحقشان وافشای بی تفاوتی مسئولین ذیربط کماکان ادامه دارد. روز چهارشنبه 19 شهریور یکی از این کارگران اخراجی به خبرنگاران گفت: اکثر ما کارگرانی که از این شرکت اخراج شده‌ایم بالای 10 سال سابقه کار داشتیم الان با این سن کجا می‌توانیم استخدام شویم؟ چه کسی جوابگوی زن و بچه ما ست؟

از سرگیری اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله

از سرگیری اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق در سکوت رسانه ای. چند روزی است کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت حقوق از جمع آوری زباله ها ازسطح این شهر دراستان خوزستان خودداری می کنند.

تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری لالی نسبت به عدم پرداخت ۱۲ ماه حقوق

طی هفته جاری کارگران شهرداری لالی برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت یک سال حقوق درسطح این شهر دراستان خوزستان دست به تجمع وتظاهرات زدند.

قسط ماهانه ی ۴۰ میلیون تومانی برای نوسازی کامیون داران

قسط ماهانه ی ۴۰ میلیون تومانی برای نوسازی کامیون داران/ کدام کاميون دار ماهانه میتواند چنین اقساطی را پرکند؟ احمد کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون‌داران کشور: طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکنون اجرایی نشده و اگر مشکلات و موانع آن حل نشود امیدی برای نوسازی ناوگان وجود ندارد چرا که کامیون‌داران نمی‌توانند از پس اقساط چند ده میلیون تومانی آن برآیند.

سقوط یک کولبر ۱۴ ساله حین فرار از کمین نیروهای مسلح رژیم

چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه، بنابر خبری که به کولبر نیوز رسیده است، روز یکشنبه 16 شهریورماه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مسیر کولبران کمین گذاری کرده بودند. گروهی از کولبران در این کمین گیر می افتند و نیروهای غارتگر به تعقیب آنان می پردازند. در جریان این تعقیب و گریز، یک کولبر ۱۴ ساله با هویت “مانی هاشمی” از اهالی روستای “شمشیر” از توابع شهرستان پاوه در حین فرار از یک صخره به پائین سقوط می کند و بشدت مجروح می شود. شایان ذکر است که این نوجوان ۱۴ ساله با هدف خریدن یک گوشی تلفن برای استفاده مدرسه اش به کولبری روی آورده بود که متاسفانه بشدت مجروح شده است و از مدرسه و موبایل هم خبری نیست.

وحشت بیت واطرافیان بیت خامنه ای به افشای ثروت پناهیان ؟

نماینده خامنه‌ای در کیهان: وارد زندگی خصوصی پناهیان و اینکه فلان خانه را از کجا آورده، نشوید. در پی افشای اسنادی از نحوه دستیابی علیرضا پناهیان به املاک ده‌ها میلیارد تومانی، نماینده علی خامنه‌ای در کیهان طی یادداشتی در این روزنامه از نیروهای حزب‌اللهی و کسانی که «دوستان انقلاب» نامید، خواست وارد زندگی خصوصی پناهیان و اینکه «فلان خانه را از کجا آورده»، نشوند چون او «کارنامه درخشانی در خدمت به اسلام و انقلاب» دارد. این نخستین واکنش یکی از منصوبان و نزدیک خامنه‌ای به افشای اسنادی است که نحوه دستیابی پناهیان، روحانی و واعظ نزدیک به علی خامنه‌ای، به املاک ده‌ها میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

۵۰۰هزار دانش آموز ترک تحصیل کردند؟

هنوز ۵۰۰ هزار دانش آموز برای ثبت سفارش کتب درسی اقدام نکردند»؛ خبری کوتاه با زنگ خطری گوش خراش که حکایت از آن دارد ، ۵۰۰ هزار دانش آموز احتمالا سال تحصیلی (۱۴۰۰ـ ۱۳۹۹) را از دست داده انداز این تعداد، ۲۲۰ هزار نفر در دوره ابتدایی، ۱۵۹ هزار نفر در دوره متوسطه، ۱۵۲ هزار نفر در متوسطه نظری و ۸۲ هزار نفر در هنرستان‌ها عطای سال تحصیلی جدید را به لقایش بخشیده انداین در حالی است که کمتر از یک هفته از شروع سال تحصیلی جدید می گذرد و تا این لحظه ، حدود ۱۵ هزار دانش آموز ، علیرغم بحران نا تمام ویروس کرونا در کشور، به مدارس رفتند

تجمع مردم شهرستان چاه ریگان مقابل فرمانداری

امروز ۲۰ شهریور ماه ۹۹، مردم چاه ریگان شهرستان کهنوج به دلیل صدور شروع به کار مجوز معدن سیلیس این منطقه که میتواند باعث از بین رفتن محیط زیست و حیات وحش شود، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. مردم چاه ریگان، دوستداران محیط زیست و کوهنوردان با این تجمع خواستار تجدید نظر در مورد مجوز این معدن شده اند. بر اساس اعلام منابع محلی، (تخریب محیط زیست، آب شرب ، تهدید حیات وحش و اثرات زیست محیطی بر مردم) از جمله مشکلات و ‌معضلات تاسیس این معدن در منطقه چاه ریگان است. با عدم توجه به مشکلات و معضلات که در آینده می تواند تبدیل به یک فاجعه در این منطقه شود درصدد هستند بهره برداری و استخراج از معادن به هر شکل ممکن با به خطر انداختن جان شهروندان شود.

.