قدم ‌استواریِ جمعیت امام علی

جنبش آرام اجتماعی و دلواپسی کاسبان خشونت!

کیوان صمیمی

جمعیت های خیریه به میزانی که ارتباط مستقیم بیشتری با نیازمندان برقرار می‌کنند، با مسائل و مصائب آن‌ها پیوند استوارتری خورده و روابط عاطفی محکم‌تر و در نتیجه اعتماد عمیق‌تری ‌بوجود می‌آید. این، یعنی بازسازیِ سرمایه‌ی اجتماعی در کشور.

سرمایه‌ی اجتماعی نیز به ‌نوبه‌ی خود ظهور بیشترِ امید، صداقت، مشارکت و فداکاری را باعث می‌شود که مولفه‌های فرایند شکل‌گیری انسجام ملی است.

جمعیت خیریه امام علی به‌ خاطر بافت دانشجویی و جوان خود تلاش کرده است تا صرفاً خیریه‌ای نباشد که پس از دادن صدقه‌ای به مستمند، او را رها کند. بلکه اعضای جوان و پرتحرک جمعیت، سعی در حفظ رابطه با مددجو داشته و به نوعی زیست مشترک با فرودستان را رقم زده‌اند. ارتباط مستمر همکاران امام علی با محرومان گرچه با هدف کمک به هم نوع صورت می‌پذیرد اما از آنجا که به فرایند انسجام ملی نیز یاری می‌رساند، موجب تشویش اذهان اقتدارگرایان شده است زیرا یکه سالاری، مردم‌سالاری را دشمن شماره یک خود می‌داند.

حکومت مانند همه‌ی نظام‌های سیاسی بسته، دچار توّهم شده و قدرت تسلیحاتی و سرکوب را جایگزین قدرت ملی کرده ‌است. قدرتِ غیرپاسخگو باعث شده تا آنان تشخیص ندهند که مشمول «الملک یبقی مع‌الکفر ولایبقی مع‌الظلم» شده و روش حکومت ‌داری شان، آن‌ها را در سراشیبی سقوط قرار داده ‌است.

مسدود شدن تدریجیِ مجاری شناخت حکومتیان موجب شده تا درک نکنند تنها قدرتی که می‌تواند کشور را از نابودی نجات دهد، قدرت فراگیر مردم و انسجام ملی‌ست.

در شرایط حاضر، همبستگی ملی نیز تنها از طریق حمایت اقشار مختلف از یکدیگر در مطالبه‌ی حقوق ضایع شده‌شان که با روش‌های مدنی و غیر خشونت ‌آمیز توسط کارگران آغاز شده ‌است، حاصل خواهد شد. جنبش مطالبه محور اجتماعی که با پیشتازی زحمتکشان گسترش و انسجام می‌یابد، ضمن حفظ مناسبات و امنیت کشور باعث تجمیع فشار برای اصلاح بنیادین ساختارها خواهد شد.

انسجام ‌یابی جنبش اجتماعی رابطه‌ای مستقیم با رشد سرمایه اجتماعی دارد و جمعیت های خیریه و افراد نيكوكار در سراسر کشور صرفاً با اهداف انسان‌دوستانه به همدردی، بخشش، جلب اعتماد و ایجاد امید در میان مستضعفین مشغولند.

در این میان، جمعیت امام ‌علی بیش از بیست سال است که با همت دانشجویان آغاز به کار کرده و ادامه داده و هنوز هم ایثارگرانه توان خود را وقف شادی ‌آفرینی در دل‌های محرومان کرده‌ و خواهد کرد.

بازداشت‌ها و فشارهای چند ماه اخیر توسط تندروهای حکومت که هدفی جز متوقف کردن خدمات بسیار وسیع این جمعیت مردمی ندارد، ناشی از نگرانی اقتدارگرایان از رشد سرمایه اجتماعی و انسجام مردمی آنان است. آنان از این موضوع غافلند که داوطلبان بی‌شماری که وقت و توان خود را در خدمت این خیریه گذاشته و می‌گذارند، با قدم ‌استواری و دلارامی مشغول ادامه‌ی شادی آفرینی برای هموطنان رنج ‌کشیده‌ی خود هستند و محبت ‌ورزی را نمی‌توان ممنوع کرد.

جمعیت امام علی متعلق به همه‌ی کسانی ست که در اقصی نقاط ایران عزیز، خدمت بی‌شائبه به انسان را سرلوحه‌ی زندگی خود قرار داده‌اند و این عشق‌ورزی تعطیل‌بردار نیست.

منبع: کانال تلگرام ایران فردا

@iranfardamag

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»