رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ – سرپوشی بر شکست دیپلماسی رژیم در خاورمیانه

ناخدا محمد فارسی عضو شورای مدیریت گذار

پس از عادی شدن روابط اسرائیل با امارات متحده عربی، سپاهیان همراه با سیاستمداران رژیم با پیشی گرفتن از یکدیگر، روابط اسرائیل با امارات را محکوم کردند. در این راستا حقوق بگیران خود را در خاورمیانه مانند حسن نصرالله رهبر سازمان تروریستی حزب الله لبنان و اسماعیل هنیه از رهبران حماس را محبور کردند برعلیه رابطه تاریخی اسرائیل با امارات سخن بگویند و آن را محکوم کرده و به اظهار بیانات مغایر با عرف سیاسی بپردازند. این در حالی است که محمود عباس رئیس جمهور تشکیلات خود گردان قلسطین از بکار گیری الفاظ رکیک و هنجار شکنانه سیاسی این سازمانهای تروریستی به امارات متحده عرب به تنگ آمد و آنرا محکوم کرد. لازم به توضیح است که کشورهای عرب خلیج فارس و بخصوص امارات متحده عربی، تا کنون کمک های مالی بسیاری به سازمان های فلسطینی کرده اند. اکنون که بحرین نیز در پروسه برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل است، سپاهیان رژیم اسلامی ایران دست به رزمایش دریایی-زمینی ای در دریای عمان زده اند تا بر شکست دیپلماسی رژیم در خاورمیانه سرپوش گذارند. در حال سپاه پاسدارن رژیم، روز شنبه ۲۲ شهریور بحرین را مورد تهدید قرار داده است. 

در این رابطه حسام زکی معاون دبیرکل اتحادیه ‌عرب در ارتباط با تهدیدات اردوغان و علی خامنه ای تاکید کرد که دخالت‌های ترکیه و ایران در امور کشورهای عربی اهانت ‌آمیز بوده و باید هر چه زودتر متوقف شوند. حسام زکی با حضور در کنفرانس مطبوعاتی در قاهره افزود که آنکارا و تهران کوشش میکنند تا دستاوردهایی را برای خود و به زیان اعراب رقم بزنند و کشورهای عربی در معرض تهدید های شدیدی از این گونه دخالت ورزی‌ ها قرار دارند. 

رسانه اینترنتی رادیو فردا نیز، پجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹، رزمایش مشترک سپاهیان انقلاب اسلامی رابه نام ذوالفقار ۹۹ از جانب خبرگزاری تسنیم بازتاب داده است (۱). در این گزارش فرمایشی، سپاهیان از شعار های تهدید امیز استفاده کرده اند. این درحالی است که کشور ایران توسط هیچیک از کشور های همسایه مورد تهدید نبوده است، در صورتیکه رژیم از هنگام روی کار آمدن با اعمال تروریستی و از طریق تروریستهای نیابتی خاورمیانه را به منطقه پر آشوب و تنش زا  تبدیل نموده و از نظر سیاسی بی ثبات کرده است. گفته میشود در این رزمایش از شناورها، زیر دریایی ها، یگان‌های پروازی نیروی دریایی، سامانه‌های راداری و موشکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران وجنگنده‌های نیروی هوایی استفاده شده است. 

در این گزارش آمده است، در این رزمایش از طرح‌های تاکتیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آبهای ساحلی کشور و حفظ خطوط مواصلاتی استفاده شده که شامل سامانه‌های رزمی از جمله موشک های کروز سطح به سطح و ساحل به دریا، اژدر، موشک‌های هوابه‌سطح و سطح به هوا و سامانه های راکت انداز از روی شناورها، زیر دریایی ها، یگان های پروازی و پهپاد مورد ازمایش و بررسی قرار  گرفته است. دریادار دوم شهرام ایرانی سخنگوی این رزمایش گفته است «ناوگروه شصت و نهم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن سهند و ناو پشتیبانی بندرعباس که اکنون در اقیانوس هند حضور دارند ضمن اشراف اطلاعاتی و رصد شناورهای بیگانه و دشمن در هزاران کیلومتر دورتر از آبهای سرزمینی ایران، اطلاعات لازم را جهت انجام عملیات  مقابله در اختیار دیگر یگان های حاضر در رزمایش قرار می دهند». سخنان سردار شهرام ایرانی به یقین غیر قابل فهم است، وی از اطلاعات شناور های دشمن در هزاران کیلومتر دورتر از آبهای سرزمین ایران صحبت کرده است. برابر با سخنان دریادار ایرانی تنها ناوشکن سهند و ناو پشتیبانی بندرعباس در این رزمایش شرکت داشته اند؛ ناو سهند ساخت صنایع دریایی رژیم است ولی ناو پشتیبانی بندر عباس از ناوهای خریداری شده قبل از انقلاب از کشور آلمان میباشد که از کارایی چندانی برخوردار نخواهند بود. افزون بر این رژیم در سردرگمی ای بسر میبرد که راه کار سیاسی و نظامی را بکل از دست داده، و قادر نیست حتی گزارش قانع کننده ای ارایه دهد. رژیم از هرطرف و از هر کشوری در خاورمیانه، علارغم هزینه بسیار جانی و مالی، رانده شده است.

سپاهیان رژیم هرروزه در سوریه زیر ضربات جنگنده های اسرائیلی متحمل تلفات میشوند و راه چاره ای هم ندارند. تنها حربه این نابخردان توسل به شعار های بی محتوا و اقدامات مذبوحانه مانند رزمایش ذوالفقار است. خبرگزاری تسنیم هم خبر داده است که در این رزمایش از موشک بهینه شده شلمچه پدافند هوایی استفاده شده و تصاویر بسیاری هم از شلیک این موشک در خبر گنجانده است (۲). رژیم از دستاورد های صنایع نظامی صحبت میکند در صورتیکه اکثر این تسلیحات خریداری شده از کشور های روسیه، چین و کره شمالی است. رژیم در بعضی از تسلیحات نظامی نیروی زمینی موفقیتی داشته ولی با مقایسه با پیشرفت تکنولوژی صنایع نظامی جهانی بسیار ناچیز است. موشکهائی که به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق اصابت کرد ساخت رژیم نبود. موشکهائی که به تأسیسات آرامکو عربستان سعودی اصابت کرد ساخت صنایع دفاعی رژیم نبوده است. ولی رژیم در اعمال تروریستی و تروریست پروری بسیار موفق بوده و میباشد. نمونه آن هم حزب الله لبنان، حشدالشعبی شامل کتائب حزب الله و دیگر گروه های تروریستی در عراق، سوریه، لبنان و گروه های نیابتی تروریستی کوچک دیگر در دیگر کشورهای خاورمیانه است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از چند مقام بلندپایه عراقی نوشته است گروه‌های طرفدار ایران معضلی برای اصلاحات دولتی در عراق شده‌اند. این در حالی است که نخست وزیر عراق نیمه های ماه گذشته از واشنگتن دیدار و با پرزیدنت ترامپ گفت‌وگو کرد، و امیدوار بود که این سفر بتواند وضعیت او را در عراق تقویت کند. اما بنظر نمیرسد موفقیت چندانی بدست آمده باشد. مقامات  امنیتی عراق می گویند نخست وزیر عراق بسیاری از این گروه های تروریستی را در سازمانهای نظامی و ارتش عراق ادغام کرده، ولی تا کنون با این که گروه‌های مسلح زیر نام‌های گوناگون فعالیت می‌کنند، اما همه آنها به “حشد الشعبی” وابسته هستند، لشکری از افراد مسلح تندرو که از سوی دولت به رسمیت شناخته شده‌اند، اما در اصل فرمانبردار  حکومت اسلامی ایران هستند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» نیز گفته است، حملات به نیروهای آمریکایی در عراق در ماه‌های اخیر افزایش یافته، اما هیچکدام تلفات جانی نداشته‌اند. این گونه حملات تروریستهای دست پرورده رژیم در عراق بسیار مذبوحانه است، چند عدد موشک کاتیوشا به طرف پایگاه ها پرتاب میکنند تا وظایف محوله تروریستی خود را انجام داده باشند، برای دستمزد بیشتر و مصارف داخلی. ژنرال مک کنزی این مطالب را در مصاحبه ای با «ان بی سی نیوز»، جمعه ۲۱ شهریور، اظهار داشت. 

رژیم در حال سردرگمی و فروپاشی قرار گرفته است، حرکت مقاومت مدنی مردم ایران از دوسال گذشته تشدید شده است اما سازمان یافته نیست، و رهبریت ندارد. مردم شریف ایران امیدوارند سازمانهای سیاسی اپوزیسیون خارج از ایران بتوانند با ائتلاف تاکتیکی از خیزش مردم در داخل کشور حمایت نمایند. در این راستا ارتش ملی ایران نیز به وظیفه ملی خود عمل خواهد کرد.

ناخدا محمد فارسی

۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/20/2345648 (۱)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/06/20/2345643 (۲)

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.