گزارش ۴۸ ساعته از اعتراضات کارگران ، مزدبگیران و فرودستان در ایران

تهیه کننده: مجید ناصری

 

تجمع کارگران اخراجی «کمربند سبز» شهرداری منطقه دو اهواز در مقابل ساختمان شهرداری

صبح روز ۱۲ مهر ماه، تعدادی از کارگران بیکار شده «کمربند سبز» شهرداری منطقه دو اهواز، مقابل ساختمان شهرداری مرکزی اهوازدست به تجمع زدند. قرارداد شغلی این کارگران، از پایان خرداد ماه سال جاری با سوابق تا ۸ سال، همزمان با شروع فصل تابستان، فسخ شده و دو ماه مزد و ۴ ماه حق بیمه آنها پرداخت نشده است. این ۲۲ کارگر که روز چهارشنبه هفته گذشته هم مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع اعتراضی کرده بودند، تعدیل شده های پروژه «کمربند سبز» اهواز با حدود ۴۰ کارگر هستند که به دلیل اعلام «عدم نیاز» از سوی پیمانکار اخراج شده اند. یک کارگر اعتصابی با اعلام این که «این نگرانی وجود دارد که به دلیل شرایط سنی هیچ کاری برای ما پیدا نشود» گفته: از آنجا که شهرداری اهواز بر عملکرد پیمانکاران نظارت دارد، تجمع‌کنندگان خواهان تامین شدن امنیت شغلی و اقتصادی خود از سوی مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر اهواز هستند.

 

جانباختن یک کولبر با شلیک نیروهای هنگ مرزی بانه

شنبه ۱۲ مهرماه ، نیروهای هنگ مرزی در بانه بسوی دسته ای از کولبران تیراندازی کردند.

براثر این حمله کولبری با هویت «هیوا زارعی» اهل سردشت جان باخت. باوجود اعتراضات گسترده اما قتل و کشتار کولبران همچنان ادامه دارد.

 

اعتراض گروهی از کارگران مخابرات ایران

روز شنبه ۱۲ مهر، گروهی از کارکنان شرکتی مخابرات ایران در اعتراض عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان وزارت ارتباطات دست به تجمع زدند. معترضان مهمترین مطالبه خود را دریافت حداقل دستمزد با وجود انجام کارهای تخصصی، عنوان کردند

 

نیروهای امنیتی از آزاد کردن اسماعیل عبدی خودداری می کنند

اسماعیل عبدی معلمی که از سال ١٣٩٤ تاکنون به اتهام واهی “اقدام علیه امنیت کشور” در زندان به سر می برد، می بایست در ٢٧ خرداد ٩٩ پس از پایان یافتن دوران زندان آزاد شود؛ اما نیروهای امنیتی از آزاد کردن وی خودداری می کنند. حسین تاج در این باره گفته است که لایحه ی دفاعی خود را به مسئولین پرونده در قوه ی قضائیه تحویل داده اما هیچ خبری از نتیجه ی آن نیست. اسماعیل عبدی در سال ١٣٩٨ به همین اتهام (اقدام علیه امنیت کشور) بازداشت و برای وی ١٠سال زندان بریدند، امامسئولین دادگاه بطور شفاهی گفتند که این پرونده مختومه شده و اسماعیل عبدی تبرئه شده است. رئیس دادگاه در مورد این پرونده در آن زمان حاضر به صدور حکم تبرئه نشد. اما گفت پیگیری این پرونده به صلاح متهم نیست . خطاب به خانواده اسماعیل و وکیل وی گفت: بهتر است پیگیری نکنید چون این پرونده مختومه شده است. اما پس از ده سال و پایان حکم پنج سال زندان عبدی ماموران امنیتی بار دیگر این پرونده را به جریان انداخته و بیم آن می رود که حکم اجرا شود.

 

تجمع اعتراضی اهالی سیل زده روستای کهریز هرسین همزمان با بازدید استاندار کرمانشاه

ظهر روز جمعه ١١ مهرهمزمان با بازدید استاندار کرمانشاه از روستاهای سیل زده شهرستان هرسین، جمعی از اهالی روستای کهریز اعتراضشان را بنمایش گذاشتند. یکی از اهالی این روستا می گوید: آقا استاندار هیچ برای ما نکرد! حتی تا اینجا برای نمایش آمده است، برای گرفتن عکس آمده که نشان مردم بدهد او هیچ کاری برای ما نکرده است؛ حتی نگذاشت حرف بزنیم.هیچ چیزی برای ما نمانده است. استاندار دو دقیقه اینجا نماند (این جمعیت شاهد است). او هیچ کاری برای ما نکرد و فقط به اینجا آمد و با ماشین های شان رفتند. و همچنین ادامه می دهد: استاندار مگر وسط داعشی ها آمده است که با خود این همه محافظ آورده، او آمده است به روستای کهریز مگر من داعشی هستم که استاندار را بکشم؟ یکی دیگر از اهالی این روستا نیز می گوید: شده ایم داعشی؟ خانه و زندگی و بدبختی ام ویران شده است می گویم آقای استاندار بیا به منزل من می گویند جلو نیا کرونا داری بو می دهی.

 

مخالفت کارگران پیمانی با فروش سهام نیروگاه رامین اهواز

کارگران پیمانی نیروگاه رامین اهواز، مخالف تصمیم دولت برای واگذاری سهام این مجموعه نیروگاهی به بخش خصوصی هستند. آنها می گویند: مسئولان قبل از واگذاری، امنیت شغلی کارگران پیمانی را تضمین کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود هزار و ۶۰۰ کارگر در نیروگاه رامین اهواز مشغول کارند که از این تعداد ۹۵۰ نفر پیمانکاری و مابقی رسمی‌اند. کارگران پیمانکاری به دلیل نداشتن امنیت شغلی با تصمیم مدیران این مجموعه نیروگاهی برای واگذاری سهام آن به بخش خصوصی مخالفت می‌کنند. کارگران این واحد نیروگاهی گفتند: قرار است به زودی ۴۹ درصد از سهام نیروگاه رامین در بورس عرضه شود. درخواست ما این است که مسئولان قبل از واگذاری، امنیت شغلی کارگران پیمانکاری را با تبدیل وضعیت استخدامی کارگران پیمانی مشخص کنند.

 

مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

در دوروز گذشته در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۳ کارگر در شهرهای تهران و اصفهان دچار حادثه شدند. طی این حوادث ۱ کارگر جان خود را از دست داده و ۲ کارگر دیگر نیز مصدوم شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.وروزانه تعدادی از کارگران قربانی شرایط ناامن کار میشوند.

 

اعتراض پرستاران مراکز درمانی دولتی

پرستاران مراکز درمانی دولتی مختلف استان اصفهان  به آنچه که تبعیض، پرداخت نشدن اضافه کار، کارانه و فوق العاده ویژه و تبدیل وضعیت گفته می‌شد مقابل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

کارگران روز مزد(حجمی) فضای سبز شهر سنندج چهار ماه حقوق معوقه دارند

یکشنبه ١٣ مهر۹۹ : برپایه گزارش رسیده، پاکبانان چهار منطقه شهرداری سنندج و سازمان پارک ها چهار ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند. این کارگران به بهانه اینکه وارد موج جدیدی از استخدام تحت عنوان از «حجمی به شرکتی» و از «فصلی به شرکتی» تبدیل وضعیت و دارای قرارداد یک ساله شده اند، شرکت امید جوان (پارسیان) هر روز به بهانه ای از پرداخت حقوق معوقه آنها خودداری می کند. کارگران معترض این اقدام پیمانکار را قویا محکوم و خواهان رسیدگی به خواسته ها و مطالبات خود هستند.

 

اعتراض رانندگان تانکر اقلیم کردستان در گذرگاه پرویزخان

امروز یکشنبه سیزدهم مهرماه ، بیش از ٣٠٠ راننده تانکر در اعتراض به وضعیت معیشتی، جاده اصلی گذرگاه پرویزخان در اقلیم کردستان را مسدود کردند.

 

افزایش مرگ‌ومیر حوادث کار در آذربایجان شرقی

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۵۳ نفر که همگی مرد بودند طی پنج ماهه اول سال‌جاری بر اثر حوادث ناشی از کار در استان جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ نفر افزایش یافته است. علی صفائی‌فرد در این خصوص، تشریح کرد: طی این مدت، تعداد ۵۲۴ نفر نیز بر اثر مصدومیت ناشی از حوادث کار به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۲ نفر زن و بقیه مرد بودند. وی گفت: در مرداد ماه امسال نیز ۱۹ نفر به علت حادثه کاری فوت کرده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، ۱۲ نفر افزایش داشته است.