کدامیک به خط آغاز دور جدید مذاکره با امریکا می رسند؟ اصولگرایان یا اصلاح طلبان

حضور همزمان محمد جواد ظریف و وزیر دفاع امریکا در کویت، بعنوان پیام دیگری از سوی جمهوری اسلامی و بویژه اصلاح طلبان برای کلید زدن دور جدیدی از مذاکرات با امریکا تفسیر می شود.

 

انتشار یک گزارش توسط روزنامه «الجریده» کویت مبنی بر ملاقات و مذاکرات محرمانه بین نمایندگانی از جناح اصولگرایان حکومت جمهوری اسلامی و دولت امریکا در عمان برای بسیاری از نظاره گران یادآور مذاکرات محرمانه بین نمایندگان دولت وقت جمهوری اسلامی با امریکا بود که پس از انتخاب حسن روحانی به رئیس جمهوری اسلامی، منجر به توافقنامه برجام شد.

نکته مهمی که در گزارش روزنامه «الجریده» دیده می شود، عدم تمایل دولت ترامپ به مذاکره با دولت حسن روحانی است. زیرا به اعتقاد دولت ترامپ، این دولت توانایی اجرای تعهدهایش را ندارد و تصمیم گیرنده اصلی سپاه پاسداران انقلابی است و به همین علت «نمایندگان ترامپ در این نشست پیشنهادی برای توافق درباره چهارچوب همکاری تا رسیدن به توافق مشترک میان دولت بعدی آمریکا و رئیس جمهور بعدی ایران» ارائه کرده‌اند.

اگرچه خبر روزنامه «الجریده» بلافاصله توسط سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی تکذیب شد و دولت روحانی سعی کرد سریعا از روی آن بگذرد و فقط به این واکنش اکتفا کند که «بین ایران و آمریکا مذاکره ای نبوده، نیست و نخواهد بود»،

اما گزارش مذاکرات محرمانه بین نمایندگان عالی رتبه اصولگرایان با نمایندگان دولت ترامپ بازتاب و واکنش های گسترده ای در روزنامه های ایران داشت و تحلیل گران هر دو جناح به آن پرداختند. واکنش هایی که نشانه هایی از رقابت هر دو جناح در زودتر آغاز کردن دور جدید مذاکرات با امریکا را از خود نشان می دهند.

در یادداشتی که در روزنامه «سازندگی» وابسته به جناح اصلاح طلبان منتشر شد، تلاش می شود یک پیام «امید بخش» به اصلاح طلبان و چه بسا به دمکرات های امریکا ارسال شود که «به‌واقع روی کار آمدن جو بایدن به نسبت دونالد ترامپ برای اصلاح‌طلبان می‌تواند بسیار مهم باشد. مهم‌ترین اتفاقی که بعد از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری غیر از ترامپ در اوضاع داخلی اتفاق خواهد افتاد تغییر فضای روانی جامعه ایران و پدید آمدن امید به احتمال موفقیت گفتگو و مذاکره با آمریکاست.»

در همین یادداشت به تلاش های دولت ترامپ پیش از انتخابات، به مذاکره با ایران نیز اشاره می شود اما سریعا به اصلاح طلبان امید داده می شود که «بعید می‌دانم بتوانند به هیچ دستاوردی برسند و در حال حاضر جایی برای مذاکره وجود ندارد.‌»

روزنامه ایسنا وابسته به جناح اصولگرایان، بر خلاف روزنامه های دیگر، به جزئیات کامل این خبر می پردازد و سعی می کند آنرا جدی و واقعی نشان دهد. این روزنامه می نویسد:

«به گزارش ایسنا، روزنامه الجریده کویت مدعی شد که پس از به دست آمدن توافقات یمن در سوئد یک منبع دیپلماتیک عالی رتبه اروپایی به این روزنامه گفته است که مذاکرات یمن در نتیجه ارتباطات و جلسات پنهانی مسئولان ایرانی و آمریکایی با وساطت برخی کشورهای اروپایی و عمان به دست آمد. این منبع مدعی شده است که این دیدارها در هتلی در لندن انجام شده است. برخی دیپلمات های ایرانی و آمریکایی با ویزاهای معمولی به پایتخت انگلیس سفر کردند و در یک هتل مستقر شدند و به شیوه بسیار محتاطانه در اتاق‌هایی معمولی جلساتی را برگزار کردند. هردو طرف به طور جدی نگران تاثیر انتشار اخبار این جلسات بر اوضاع داخلی کشورهای خود هستند زیرا از یک سو دولت ترامپ نمی‌خواهد نشان دهد که به تهران آسان می گیرد و از سوی دیگر دولت حسن روحانی نگران خشم تندروها است.»

در این میان اما مسئولین دولت روحانی نیز سیگنالهای گوناگونی مبنی بر تمایل رژیم به آغاز مذاکرات می دهند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۱۰ مهر ۱۳۹۹، سفیر جمهوری اسلامی در وین اخیراً در مصاحبه با یک رسانه‌ اتریشی گفته است «میز مذاکرات چندجانبه اتمی همچنان پابرجاست و آمریکا چه در چارچوب دولت فعلی و چه دولت آینده می‌تواند به این میز مذاکرات چندجانبه بازگردد.»

حضور همزمان محمد جواد ظریف و وزیر دفاع امریکا در کویت برای ملاقات های جداگانه با امیر جدید کویت نیز، با وجود اینکه ملاقات بین این دو مقام با یکدیگر بسیار غیرمحتمل بود، از سوی نظاره گران بعنوان پیام دیگری از سوی جمهوری اسلامی و بویژه اصلاح طلبان برای کلید زدن دور جدیدی از مذاکرات با امریکا تفسیر می شود.