گزارشی از وضعیت کارگران، مزدبگیران و فرودستان در ایران

تهیه کننده: مجید ناصری عضو کارگروه کارگران، مزدبگیران و فرودستان شورای مدیریت گذار

?خودکشی دانش آموز ۱۱ ساله‌ای به دلیل نداشتن گوشی هوشمند.جهت حضور در کلاس درس
پدر دانش آموز ۱۱ ساله‌ای که در شهرستان دیر به دلیل نداشتن گوشی هوشمند و عدم امکان حضور در کلاس‌های آنلاین، خودکشی کرد، می‌گوید: “پیشتر مدرسه اعلام کرد که برای دانش‌آموزان تبلت خریداری می‌کنیم اما هیچ گوشی و تبلتی از مدرسه دریافت نکرده‌ایم. من مستمری بگیر بهزیستی هستم و وضع مالی خوبی ندارم. فرزندم تنها یک گوشی داشت که خودم برایش خریداری کرده بودم و با آن تکلیف‌های مدرسه‌اش را انجام می‌داد تا اینکه در روزهای اخیر این گوشی خراب شد و از من خواست گوشی جدید برایش تهیه کنم. “.
روز یکشنبه ۲۰ مهر ۹۹، “محمد موسوی زاده” دانش آموز ۱۱ ساله در شهرستان دیر واقع در جنوب استان بوشهر به دلیل نداشتن گوشی هوشمند و عدم امکان حضور در کلاس‌های آنلاین، از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.
هرچند به دنبال انتشار خبر خودکشی این کودک روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان دیر در اطلاعیه‌ای خبر منتشر شده را تکذیب کرد، اما مادر این دانش آموز در واکنش به این اطلاعیه گفت: “آموزش و پرورش دروغ می‌گوید، محمد به خاطر نداشتن گوشی خودکشی کرد.

?تهدید کارگران راه آهن سلماس به بستن خط در صورت عدم پرداخت مطالبات
روز دوشنبه ٢١ مهر،کارگران راه آهن سلماس در ناحیه آذربایجان(شرکت گسترش آهن راه«گار»)با انتشار فراخوانی اعلام کردند درصورت عدم پرداخت مطالباتشان خط را خواهند بست.
«ما از شرکت گسترش آهن راه ( گار ) بیزاریم این شرکت همه کارگران را دیوانه کرده باید چه بکنیم ؟
همه میخوان از کارگران آذربایجان بچاپن مگه میشه ؟
اینجا کسی تو فکر کارگر نیست شورای کارگری اینجا هم برامون خالی بندی می کنه میگه صبر کنید با صبر کردن که شکم بچه هامون سیر نمیشه. اگر گار نمی تونه مشکلات کارگران را بفهمه بره یک شرکت دیگه بیاد
اگر اینجوری به ما پاسخ بدن حتما می آییم خط را می بندیم»

?گزارش تکان دهنده مرکز آمار، مردم طی ده سال گذشته چقدر فقیر شدند؟
۵۰ درصد مردم زیر خط فقر مطلق زندگی می کنند. کاهش ۶۵.۲ درصدی مصرف گوشت، کاهش ۳۴.۷ درصدی مصرف برنج، کاهش ۳۵.۳ درصدی مصرف لبنیات در خلال در ۱۰ سال . بر اساس گزارش مرکز آمار ، متوسط مصرف ماهانه گوشت قرمز خانوارهای کشور در سال ۱۳۹۸ در قیاس با سال ۱۳۹۰ (یعنی در یک بازه ۸ ساله) حدود ۵۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده است..
است و مصرف گوشت قرمز برای خانوار های این دهک درآمدی در این فاصله زمانی، حدود ۶۵.۲ درصد کاهش پیدا کرده است. بر اساس آمارهای مرکز آمار ، متوسط مصرف ماهانه برنج در خانوارهای کشور در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود ۳۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

?عدم دسترسی میلیونها دانش آموز به سامانه شاد و ترک تحصیل آنها
برپایه آمارها و گزارشات منتشره، ٤ میلیون دانش آموز در این شرایط کرونائی به سامانه شاد برای ادامه تحصیل دسترسی ندارند . شمار دانش آموزان در سطح کشور ١٤ میلیون برآورد شده است. علت عدم دسترسی دانش آموزان به سامانه شاد، نداشتن گوشی و تبلیت عنوان شده است.دانش آموزانی که به گوشی و تبلت دسترسی ندارند فرزندان خانواده های کارگری هستند که والدینشان درآمدی کمتر از ٢ میلیون تومان در ماه دارند و قادر به تامین هزینه خرید گوشی و تبلت را ندارند و دولت در این رابطه هیچگونه مسئولیتی را تقبل نمی کند. این وضعیت میلیونها دانش آموز در سراسر ایران را وادار به ترک تحصیل کرده است..

?تجمع گروهی از کارگران شهرداری اروند کنار در اعتراض به معوقه مزدی
گروهی از کارگران فضای سبز شهرداری شهر اروند کنار، صبح امروز در اعتراض به چند ماه معوقات مزدی خود دست از کار کشیده و در محدوده ساختمان شهرداری تجمع کردند. این کارگران تعدادشان حدود ۵۰ نفر است؛ قراردادی هستند و در پنج ماه گذشته دستمزد و حق بیمه آنها کامل پرداخت نشده است.
یکی از این کارگران به ایلنا گفته: «چندین سال است مطالبات مزدی و بیمه‌ای معوقه داریم. در حال حاضر نیز جدا از دستمزد اردیبهشت که به صورت کامل پرداخت شده، هر ماه مبالغی را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌ایم. حق بیمه‌ها نیز چند ماه به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.. حداقل حقوق دریافتی کفاف زندگی ما را نمی‌دهد با این وجود بسیاری از مزایای مزدی کارگران فضای سبز همانند اضافه‌کاری‌ها و تعطیل‌کاری‌ها پرداخت نمی‌شود. با وضعیت موجود، نگران افزایش مطالباتمان در ماه‌های آینده هستیم.

?روی آوردن پرستاران خوزستان به شغل دوم
مدتی ست پرستاران و کادر درمان شرکتی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور نسبت به عدم دریافت مطالبات و کاهش مزایای شغلی خود اعتراضاتی دارند. این پرستاران می گویند ناچار به روی آوردن به شغل دوم شده اند تا در کنار جنگیدن با ویروس کرونا، برای گذران زندگی خود هم درآمدی داشته باشند. پرستاران زیر مجموعه دانشکده علوم پزشکی از عدم دریافت حقوق طی دو ماه اخیر به شدت گلایه مندند و می گویند حدود ۶۰۰ پرستار کسری حقوق دارند.

?ماسک‌های تاریخ مصرف گذشته چین در بازارهای ایران
دوشنبه ۲۱ مهرماه، حمیدرضا رحمتی مدیر شرکت والا ایده سازان – تولید کننده ماسک در این باره می گوید : « وزارت بهداشت توضیح دهد پشت ماجرای واردات ماسک‌های تاریخ مصرف گذشته از چین چه کسی است، ما که نیازی به واردات ماسک نداریم. نتیجه این واردات آمار امروز کروناست. ماسک‌های وارداتی اصلا ایمنی ندارند.»

?یک سوم قطعه سازان کشور یا تعطیلند یا نیمه تعطیل/ ۱۵۰ هزار کارگر تعلیق شده‌اند
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو: تعداد کل قطعه سازان در کشور حدود ۲ هزار واحد است که ۸۰۰ واحد آن‌ها شامل زیرپله ای‌ها و واحدهای بدون شناسنامه کوچک می‌شود.
از تعداد کل ۱۲۰۰ واحد قطعه ساز دارای شناسنامه تقریباً ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند و متأسفانه حدود ۴۰۰ واحد قطعه ساز در حالت نیمه تعطیل یا تعطیل به سر می‌برند، روی هم رفته در حال حاضر از نصف توان قطعه سازی در کشور استفاده می‌شود. با اینکه فقط نیمی از توان تولیدی قطعه سازان کشور فعال است، تمام تولیدات قطعه در کشور به راحتی به فروش می‌رسد.
۵۵۰ هزار نفر کارگر در صنف قطعه سازی وجود دارند که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این تعداد در حالت تعلیق به سر می‌برند

?اعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق و عدم پاسخگویی مسئولان.
روز یکشنبه ۲۰ مهر، کارکنان بیمه روستایی و راننده های استیجاری مرکز بهداشت شهرستان بمپور در استان سیستان و بلوچستان از کنش های دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق و عدم پاسخگویی مسئولان،خبر دادند.
یکی از کارکنان مرکز بهداشت بمپور به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: پنج ماه است که هیچگونه پرداختی برای رانندگان استیجاری و پرسنل بیمه روستایی مرکز بهداشت بمپور انجام نشده است. وی افزود: با وجود پیگیری های مکرر مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه، هیچ کس پاسخگو نبوده و به مطالبات معوقه ما اهمیت داده نمی شود.
او ادامه داد: ما خانواده، زن و فرزند داریم و تنها منبع درآمدمان از همین راه است که در وضعیت بد اقتصادی و معیشتی و افزایش قیمت اقلام به شدت در تنگنا قرار داریم