طعم انتخابات آمریکا و بازار مسکن ایران

باید دانست سال ۱۳۹۷ نیز سرمایه گذاری در بازار مسکن در مسیر پرشتاب قرار گرفته است، بنابراین به زودی باید منتظر افزایش عرضه مسکن باشیم. انتظار اینکه شرایط مشابه سال ۱۳۸۷ یا ۱۳۹۲ در ادامه سال ۱۳۹۹ یا حداکثر ۱۴۰۰ رخ دهد.

 

مهرداد سید عسگری

بیت الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با رسانه ها درباره وضعیت قیمت مسکن تا پایان سال گفت: از ابتدای سال تاکنون متوسط قیمت مسکن بین پنج تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. 

پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال متوسط قیمت مسکن هر ماه حدود ۱۰ درصد افزایش یابد. یعنی احتمالا متوسط قیمت مسکن در تهران تا پایان سال به متری ۳۵ میلیون تومان هم می رسد.

 وی افزود: البته در شهریور ماه متوسط قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه ماه گذشته کاهش یافت و سرعت رشد مسکن نسبت به گذشته کُندتر شده است. 

او در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات آمریکا در کاهش قیمت مسکن تاثیری ندارد؟ اظهار کرد: انتخابات آمریکا ممکن است بر درآمد سرانه کشور تاثیرگذار باشد اما به طور کلی انتخابات آمریکا تاثیری در کاهش قیمت مسکن ندارد.

 در شهریورماه امسال تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به ۵.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۶ درصد کاهش و ۲۰۳/۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱/۵ و ۷/۹۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تحلیل: بازار مسکن یکی از بازارهای سرمایه گذاری در کشور است که تقریبا هما فعالان اقتصادی چه با نگرش سنتی و چه با نگرش مدرن به آن توجه دارند. جدا از این تقاضای مصرفی قابل توجهی نیز در این بازار همواره وجود دارد و به عبارت دیگر یک تقاضای پایه همیشه در آن در جریان است. بنابراین تحلیل در مورد آن همواره مورد نیاز است. برای اینکه این تحلیل را مستند  کنیم باید به نمودار زیر دقت کرد.

نمودار بالا  روند تاریخی رشد قیمت مسکن در تهران را در مقابل شاخص تورم از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۴ نشان می دهد.  

در در واقع این نمودار رشد تورم زدایی شده قیمت مسکن را نشان می دهد. اولین آموزه این است که واقعا سرمایه گذاری در بازار مسکن ممکن است در افق های کوتاه مدت و میان مدت زیان آور باشد و حتی تورم عمومی را از نظر قیمتی پوشش ندهد. اتفاقا سالهایی که سرمایه گذاری در بازار مسکن همراه با ضرر بوده است و رشد واقعی آن منفی بوده است، از سالهایی که با سود همراه بوده است بیشتر است. هر چند آن سالهای رونق چنان جهشی را شاهد بوده ایم که تمام عقب افتادگی ارزشی قیمت مسکن از تورم عمومی کشور جبران شده است. اما به هر حال این مساله موید اهمیت زمانبندی در سرمایه گذاری در بازار مسکن است. این گفته که هر وقت در زمین و مسکن سرمایه گذاری کنید سودآور است شاید تنها در نگرش بلندمدت استراتژی درستی باشد .

آموزه دوم اینکه روند بازده سرمایه گذاری در بازار مسکن سینوسی است در واقع هر دوره رونقی زمینه ساز دوره رکود و هر دوره رکودی زمینه ساز دوره رونق بوده است.

باید دانست که میزان سرمایه گذاری در بازار مسکن در سالهای ۸۶ و ۹۱ به اوج رسیده است به طوری که رشد سرمایه گذاری سالانه در بازار مسکن به بالای ۴۰ درصد رسیده است. 

باید دانست سال ۱۳۹۷ نیز سرمایه گذاری در بازار مسکن در مسیر پرشتاب قرار گرفته است بنابراین به زودی باید منتظر افزایش عرضه مسکن باشیم. انتظار اینکه شرایط مشابه سال ۱۳۸۷ یا ۱۳۹۲ در ادامه سال ۱۳۹۹ یا حداکثر ۱۴۰۰ رخ دهد.

در خصوص خرید مسکن با توجه به تغییرات قوانین باید چه نکات بنیادی را مد نظر قرار داد؟

بیشتر بخوانید: صفحه کارگروه اقتصاد شورای مدیریت گذار

 

وضعیت انفجار آمیز قیمت مسکن در ایران بسیاری را از خرید مسکن در شهر های محل سکونت خود ناامید گردانده و هم اکنون بسیاری مهاجرت و اجاره نشینی به حاشیه شهر ها یا تبدیل خانه های کوچک خود را به مسکن های بزرگتر در حوالی شهر های بزرگ انتخاب کرده اند.

سخت تر شدن وضعیت قوانین شهر سازی در ایران نیز از موضوعات مهم است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است باید دانست که وضعیت قرار گیری ساختمانها بر روی گسل ها از این پس با شدت بیشتری مورد توجه خواهد بود و خریداران خانه های جدید باید حتما از آخرین قوانین شهر سازی در خرید خانه های کامل یا نیمه ساخت مد نظر قرار دهند تا ضرری متوجه آنان نشود .

همچنین حریم های جدید بیمارستانی و پمپ بنزینها و دکل ها و منابع آب و مراکز نظامی و پست های مخابراتی و ساختمانهای مرتبط با صدا و سیما نیز باید مطابق قوانین جدی در خرید خانه مد نظر قرار گیرد.