پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی تغییری در وضعیت موجود مردم به ‌وجود نخواهد آورد

پایان یافتن تحریمهای تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تغییر قابل توجهی در وضعیت موجود کشور و مردم ایران بوجود نخواهد آورد.

 

ناخدا محمد فارسی

خبرگزاری رویترز، دفاتر دوبی گزارشی انتشار داده است که سران رژیم اسلامی در تهران گفته اند رژیم از نظر تسلیحات متعارف نیازی به خرید از کشورهای دیگر ندارد (۱). این گفتمان اگر صحیح باشد قابل تآمل است. رژیم اسلامی از هنگام بوجود آمدن و بخصوص اقدام تروریستی اشغال سفارت آمریکا تا کنون، از نظر تسلیحات نظامی و غیر نظامی شعار خودکفایی داده و میدهد. پس از انقلاب تا مدتها بدلیل خرید های تسلیحاتی رژیم گذشته از غرب، ارتش ملی ایران خودکفا بود، ولی رژیم اسلامی بسیاری از افسران با تجربه ارتش ملی ایران را در چند سال پس از انقلاب یا اعدام و یا از خدمت برکنار کرد که سطح کارایی ارتش ملی بسیار کاهش یافت. اما، در بیش از ۴۰ سال حکومت جابرانه رژیم، ارتش ملی ایران نسبت به سپاه و بسیج و دیگر سازمان های وابسته و اقدامات برونمرزی مانند تشکیل گروه های تروریستی در کشور های خاورمیانه، شرکت در جنگهای داخلی سوریه و یمن، مورد بی توجهی و تبعیض واقع شده است. بنابراین گفتمان رژیم پیرامون خودکفایی جز شعاری بیش نیست. خبرگزاری بدون اینکه از شخصی نام ببرد می نویسد رژیم دکترین دفاعی خود را بر پایه باور به همگامی مردم با رژیم اسلامی استوار میداند!

این در حالی است که امروز صبح، ۲۷ مهر ۱۳۹۹، وزارت امور خارجه ایران در نخستین ساعات با انتشار بیانیه‌ای پایان دوران تحریم تسلیحاتی را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «از امروز، همه محدودیت‌های انتقالِ اقلام تسليحاتی به و از جمهوری اسلامی ايران و همچنين اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد كه پيش از اين عليه برخی از شهروندان و مسئولين نظامی ايران تحميل شده بودند، به صورت خودكار خاتمه يافت.»

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در آستانه برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، در توئیتر خود نوشت: «یک روز بسیار بزرگ برای جامعه جهانی که علی‌رغم تلاش‌های شرورانه آمریکا، از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و برجام حفاظت کرد.» ظریف تاکید کرده است بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ امروز تحریمهای تحمیلی علیه تسلیحات در کشو بطور خودکار پایان می‌یابد. اما وی میگوید رژیم با تجهیز کورکورانه به سلاح مخالف است و تسلیحات در ایران برای دفاع است، بر خلاف عملکرد دیگر کشورها. دروغ پردازی در سران رژیم ایران نهادینه است، انتظار میرود که در این روز نیز سران رژیم در پس پرده دفاع از کشور و مردم ایران خود را پنهان نمایند. اقدامات شرورانه رژیم در خاورمیانه در چندین دهه گذشته بیانگر دسیسه و دروغپردازی رژیم است.

رژیم اسلامی در ایران در چندین دهه گذشته با ارسال تسلیحات متعارف، موشک و پهپاد به کشور های خاورمیانه کوشش برای بی ثباتی حکومت ها کرده است. نمونه آن را میتوان در کشور های لبنان، سوریه، عراق و یمن مشاهده کرد. بنابراین سخنان محمد جواد ظریف یاوه گویی و تحریف حقایق است.

اما، پایان یافتن محدودیت های خرید و فروش تسلیحات متعارف مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ چه اثراتی میتواند در پی داشته باشد؟ در هفته های اخیر دولت آمریکا تلاش‌های گسترده‌ای برای مقابله با لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، که تهران آنرا دست‌آوردی بزرگ می‌خواند انجام داده است. در این راستا جامعه بین‌الملل و کشورهای اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل متحده در مقابل ایالات متحده قرار گرفتند تا در نهایت آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به ایران وعده داده شده بود را محقق شمرند. ایالات متحده آمریکا کوشش کرد سامانه ماشه را اجرایی کند که آن هم با مخالفت شورای امنیت سازمان ملل روبرو شد. ولی آمریکا به اجرایی شدن سامانه ماشه و مواد مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند بوده و اعلام کرده است هر شرکت و سازمانی برخلاف خواست آمریکا با رژیم ایران وارد معاملات تجاری و نظامی شود مورد تحریم آمریکا قرار خواهد گرفت.

در این راستا حسن روحانی، رئيس جمهور ایران، ۲۳ مهر ماه ۱۳۹۹، رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران را اتفاقی مهم خواند و آنرا یکی از دست آوردهای برجام خواند. وی اظهار نموده است از امروز ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹رژیم می تواند تسلیحات بخرد و بفروشد. این در حالی است که کشور های اروپایی علارغم آزادی خرید و فروش تسلیحات رژیم ، برابر با قطعنامه ۲۲۳۱ نگرانی خود را از این موضوع اعلام کرده و با آمریکا هم نظر هستند. اروپاییان درعین حال میگویند ایالات متحده عضوی از برجام نیست و در نتیجه نمی‌تواند درخواست بازگشت تحریم‌های سازمان ملل را ارائه دهد. لازم به یاد آوری است که پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، رژیم اسلامی تمام تعهدات خود نسبت به برجام را نادیده گرفت و با عدم تعهد شش مرحله ای بطور عملی خود را از برجام کنار کشید. در این راستا ایالات متحده کشور های جهان را تهدید کرده هر کشوری که با ایران خرید و فروش تسلیحاتی داشته باشد را، تحریم خواهد کرد. علارغم تهدید های آمریکا کشورهای روسیه و چین اعلام کرده اند روند داد و ستدهای خود با رژیم اسلامی را از سر خواهند گرفت.

رژیم اسلامی در ایران در چند دهه گذشته ثابت کرده است به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست و به گفته آگاهان امور، روسیه و چین با برداشته ‌شدن تحریم تسلیحاتی از ایران، آماده تحکیم هم پیمانی‌های نظامی خود با ایران و پر کردن زاغه‌ های اسلحه پیشرفته این کشور هستند که در دسترس گروه‌های تروریستی نیابتی ایران از جمله حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی وغیره قرار خواهد گرفت. لازم به یاداوری است، چند ماه پیش، وزیر دفاع رژیم امیر حاتمی سفری به روسیه داشت و هنگام ملاقات با وزیر دفاع و فرماندهی ارتش روسیه اعلام کرد، رژیم آماده خرید تسلیحات نظامی از روسیه شامل زره پوشها، هواپیماهای پیشرفته سوخوی ۳۵ و پدافند هوایی اس-۴۰۰ میباشد.

با توجه به تحلیل های متفاوت پیرامون پایان تحریم های تسلیحات متعارف در قطعنامه ۲۲۳۱، تغییر چشم گیری در وضعیت موجود بوجود نخواهد آمد. آمریکا به تحریمهای یکجانبه خود ادامه خواهد داد. کشور های اروپایی برابر با روال موجود دست به عصا نسبت به تحریمهای یکجانبه آمریکا برخورد خواهند کرد، و تجارت بین المللی خود با آمریکا را فدای فروش تسلیحات متعارف به رژیم اسلامی نخواهند کرد. چین و روسیه هم با طمآنیه رفتار خواهند کرد، و احتمال تغییری جدی در سیاست معاملات تسلیحاتی این دو کشور با رژیم دیده نخواهد شد. لازم به توضیح است که پس از توافق برجام رژیم پدافند هوایی از روسیه خریداری کرده است که خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ می باشد. برای مثال هواپیمای مسافربری اوکراینی در فضای تهران توسط موشکهای پدافند هوايی ساخت روسیه ساقط گردید. پدافند هوایی ۱س-۳۰۰ اگر چه قبل از برجام خریداری شده بود ولی در طول تحریمهای آمریکا به رژیم تحویل شدند.

در پایان، وضعیت اسفبار اقتصادی رژیم و فشار معیشتی بر مردم ایران ادامه خواهد یافت، این مشکل از سخنان سران رژیم کاملاً مشهود است. تا هنگامی که مردم ایران بر علیه رژیم اسلامی بر نخیزند و به قیام همگانی، شامل اعتصابات سراسری و تظاهرات مداوم اقدام نکنند، رژیم به حکومت جابرانه خود ادامه خواهد داد. به یقین فشار معیشتی برمردم افزایش خواهد یافت. رژیم برای سرکوب مردم از روش های سرکوب بیشتری استفاده خواهد کرد. هم اکنون رژیم برای جلوگیری از تظاهرات از روش ایجاد رعب و وحشت قرون وسطایی استفاده میکند، به قوانین حقوق بشری و حقوق شهروندی مردم ایران هرگز پایبند نبوده است و نخواهد بود؛ مردم معترض را در خیابانهای کلان شهرهای مورد ضرب و شتم قرار میدهند و مقصرین را در خیابان ها برای عبرت دیگران می چرخانند!!.

پایان یافتن تحریمهای تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تغییر قابل توجهی در وضعیت موجود کشور و مردم ایران بوجود نخواهد آورد.

۱۸ اکتبر ۲۰۲۰

(۱)https://uk.reuters.com/article/uk-usa-iran-un-arms/iran-sees-no-arms-buying-spree-as-it-expects-u-n-embargo-to-end-idUKKBN2720WB