در آستانه سالگرد آبان ۹۸:‌ روی آوری حکومت به تهدید برای فرزند بیشتر؛ «واردات جمعیت از کشورهای همسایه»

این اولین بار نیست که مقامات ایرانی نسبت به کاهش رشد جمعیت در سال‌های اخیر هشدار می‌دهند و خواستار افزایش جمعیت هستند.

این روزها مقامات جمهوری اسلامی در حالی از «تشویق برای فرزندآوری» صحبت می‌کنند که شیوع کرونا از یک سو و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر گریبان مردم را سخت گرفته است. فاطمه محمدبیگی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جمهوری اسلامی روز ۲۸ مهر ۹۸ طی نشست مطبوعاتی با خبرگزاری مهر و با اشاره به اینکه افزایش جمعیت نیازمند مقدماتی است گفته بود :«افزایش جمعیت باید با مشوق‌های اقتصادی همراه باشد.»

این اولین بار نیست که مقامات ایرانی نسبت به کاهش رشد جمعیت در سال‌های اخیر هشدار می‌دهند و خواستار افزایش جمعیت هستند. پس از انفجار جمعیتی که در دهه شصت رخ داد، مردم در دهه هفتاد با اذعان به شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» تصمیم به کاهش زاد و ولد گرفتند؛ تا آن‌جا که نرخ فرزندآوری از ۴ درصد به ۱/۳ درصد سقوط کرد. پس از این سقوط و در اوایل دهه ۹۰ بالاخره محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور وقت که از مخالفان سرسخت کنترل جمعیت بود توانست این برنامه را از دستور کار دولت حذف کند و بعد از آن با موضع‌گیری صریح خامنه‌ای مبنی بر تشویق بر فرزندآوری، برنامه‌های دولت به طور رسمی در جهت افزایش جمعیت کلید خورد.

فاطمه محمدبیگی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفته است:‌ «برای ادامه حیات اقتصادی و ادامه زندگی ایرانیان، برای حفظ ارزش پول ملی و سرمایه اجتماعی و حفظ تمدن اسلامی ایرانی ناگزیر هستیم سیاست‌های افزایش جمعیت را دنبال کنیم.» این در حالی است که تحریم‌های اقتصادی، بیکاری، از بین رفتن ارزش پول ملی، فشارهای اقتصادی و نبود ثبات و فاکتورهای اقتصادی این‌چنینی نه تنها منجر به عدم تمایل مردم به فرزندآوری شده است بلکه تمایل و توانایی ازدواج را نیز در بین جوانان به طرز چشمگیری کاهش داده است.

در همین راستا دولت برای تشویق به فرزندآوری شروع به استفاده از اقدامات زیادی کرده و در این خصوص وعده‌های زیادی داده است. از اختصاص بیمه، تسهیلات، مرخصی‌های تشویقی، اختصاص سهمیه بیمه ویژه فرزندآوری، یارانه غذایی مادر و نوزاد از بدو تولد تا ۲ سالگی و بیمه تأمین آتیه فرزندان گرفته تا قول اعطای پروانه رایگان ساختمانی توسط شهرداری همدان در قبال تولد فرزند سوم؛ اما شاید یکی از عجیب‌ترین اقدامات دولت در ماه‌های اخیر در کنار تشویق به فرزندآوری، استفاده از واژه‌های تهدیدآمیز در جهت خدشه‌دار کردن غرور و احساس ملی باشد.

در میزگرد اخیری که با حضور فاطمه محمدبیگی و امیرحسین بانکی‌پور و در راستای بررسی عملکرد مجلس در طرح جمعیت برگزار شد، محمدبیگی گفته است: «اگر فرزندآوری در طی ۵ تا ۶ سال محقق نشود، ایران مجبور خواهد شد از هند، پاکستان، فیلیپین و بنگلادش جمعیت وارد کند و این واردات کردن جمعیت منجر به از بین رفتن تمدن ایرانی خواهد شد!»

هرچند مقامات جمهوری اسلامی، با فرافکنی «عدم تمایل به فرزندآوری» را از اهداف و پروژه‌های آمریکا می‌دانند لیکن کاملا واضح است که جمهوری اسلامی از پیر شدن جمعیت و ضعیف شدن در منطقه هراس فراوانی دارد.

اما ذکر این نکته ضروریست که با وجود تبلیغات و تهدیدهایی که حکومت ایران در راستای زاد و ولد بیشتر و خانواده‌هایی پرجمعیت‌تر می‌کند، هم‌چنان فشارهای مالی ناشی از بحران‌های اقتصادی، تحریم‌های اخیر و عدم ثبات و رفاه اجتماعی جدی‌ترین موانع سر راه حاکمیت برای پیشبرد برنامه افزایش جمعیت است. داشتن فرزند بیشتر زیر فشارهای اقتصادی و در شرایطی که میل به فرزند‌آوری و حتی ازدواج را نیز کاهش داده است، ناممکن به نظر می‌رسد و شکستی بزرگ در پروژه فرزندآوری حکومت است.

همچنین به گزارش «خبرگزاری دفاع مقدس» به خانواده اعضای «لشکر فاطمیون» زمین در حومه تهران و تسهیلات بانکی اهدا خواهد  شد. به گزارش این خبرگزاری «حمید قریشی رئیس سازمان بسیج ادارات و وزارت‌خانه‌های سپاه تهران بزرگ، روز سه‌شنبه از طرحی برای اهدای زمین در حومه تهران و ارائه تسهیلات بانکی به خانواده اعضای «لشکر فاطمیون» جهت ساخت خانه خبر داده است».

به گفته قریشی «به هر چهار خانواده شبه‌نظامیان کشته شده لشکر فاطمیون در ملارد یک قطعه زمین ۲۰۰ متری تعلق می‌گیرد تا با مشارکت یکدیگر و تسهیلات بانکی که در اختیارشان قرار می‌گیرد یک دستگاه ساختمان به عنوان سرپناه برای خود احداث کنند.»