در پنج و شش روز آینده نفس های زیادی در آمریکا، ایران و سراسر جهان در سینه حبس می شوند

آیا نتیجه این انتخابات، آمریکا را تکان خواهد داد؟ سوال مشکلی است ولی جواب آن بستگی به نوع نتیجه این انتخابات دارد. چندین اتفاق محتمل پیش روست:

 

١- آقای ترامپ با رای نسبتا بالا حتی در ایالت های swing states مثل فلوریدا، پنسیلوانیا، ویسکانسن و کارولینای شمالی هم رای بیاورد و مجلس سنا هم همچنان در دست جمهوریخواهان بماند، که ترامپیسم اوج می گیرد و به یک (برند ) یا مدل حکومتی-سیاسی جهانی تبدیل خواهد شد و آمریکا با سرعت به سوی حکومتی شبه فاشیست یا امپراطوری اقتصادی-نظامی، با شکاف طبقاتی بیشتر، روی خواهد آورد. احتمالا سازمان ملل، بهداشت جهانی و سایر تشکیلات بین المللی مثل دیده‌بانان حقوق بشر، بانک جهانی ضعیفتر شده و یا از بین خواهند رفت و ترامپ سازمان های جهانی خودش را به جهان دیکته خواهد کرد با مشارکت کشورهای خلیج فارس، انگلیس، اسرائیل و روسیه تا دربرابر چین بایستد.

٢-  ترامپ با اختلاف کم پیروز شود ولی سنا بدست دموکرات ها بیفتد. در این حالت حزب جمهوریخواه احتمالا دور وبر ترامپ را  خلوت کرده و از (ترامپیسم) فاصله بگیرند و خودشان را برای آرایش جدیدتر و بازیگران جدیدتر آماده بکنند و افراد مسن دو مجلس را به بازنشستگی بفرستند تا زمینه را برای ایجاد برند جدید با محتوای قدیم حزب، برای ریاست جمهوری و سنای آینده آماده کنند. در این  حالت اتفاقات عجیب و غریبی پیش نخواهد آمد و دموکرات ها خواهند توانست از ترامپ (شیر ناصرالدین شاه ) بسازند و برنامه های بهداشت همگانی خود را پیش ببرند، تنش های نژادی را کم کنند و محدودیت های ورود مهاجرین به آمریکا را بحال عادی در آورند.

٣- حالت سوم که محتمل است این که بایدن ایالت های فلوریدا و پنسیلوانیا را ببرد ولی تگزاس و کارولینای شمالی را به ترامپ واگذار کند. با اختلاف کمی از صندوق بیرون بیاید و سنا را هم دموکرات ها دردست بگیرند. دعوا در دادگاه ها و شورای عالی قضایی ادامه خواهد داشت تا بالاخره بایدن پس از یک کشمکش نفس گیر و تشنجات درونی، پس از یکی دو ماه، وارد کاخ سفید بشود. در این حالت جمهوریخواهان بطور کامل زاغ سیاه ترامپ را چوب خواهند زد و باصطلاح ترامپ زدایی خواهد کرد و همدیگر را متهم می کنند که تقصیر کی بود؟ عده ای مثل میچ مکانل رئیس سالخورده فعلی سنا و لیندزی گرام و ……….را  قربانی کرده و کاسه و کوزه را سر آنها خواهند شکست و دست به یک خانه تکانی بزرگ و تصفیه در ارکان های حزب می زنند تا با یک برنامه جدید وارد بازی ( کی بود کی بود، من نبودم) بشوند.

٤- آخرین و محتملترین نتیجه می تواند این باشد که ٦٠ درصد از ٢٦٠ میلیون رای دهندگان قانونی در انتخابات شرکت کنند یعنی حدود  ١٦٥ میلیون آمریکایی به پای صندوق ها رفته و آقای بایدن را با اختلاف ٨ تا ١٠ درصد، بالا بکشند و مجلس سنا را هم در ٤ ایالت دیگر بدست بیاورند، مثل ایالات جورجیا، کارولینای جنوبی، آریزونا و تکزاس.

اگر حدود ٩٠ میلیون دیگر در ٦ روز آینده به صندوق ها کشیده شوند، آنوقت هم ترامپ و هم حزب جمهوریخواه و هم مسیحیان افراطی، کیش و مات شده و کاخ سفید بدون هیچ مقاومتی تسلیم شده و حتی اعضای شورای عالی قضایی به سرعت اضافه خواهد شد تا ترکیب لیبرال ها و محافظه کاران به حد تعادل رسیده و از یکطرفه بودن بیرون بیاید.

در این حالت، آمریکای آینده سخت بدهکار سیاهپوستان و مهاجرین و وسایل ارتباط جمعی و جوانان خواهد بود و جامعه بسوی رنگارنگی و تکثر بیشتر و لاجرم آزادی بیشتر، و به هم نزدیکتر شدن شکاف طبقاتی کشیده خواهد شد؛ و با گرفتن مالیات بیشتر از سرمایه داران بزرگ و کم کردن مالیات از طبقات میانی و پایین جامعه، و مجانی کردن کالج های دو ساله و ارزان تر کردن شهریه دانشگاه ها برای جوانان و بهتر شدن حقوق اجتماعی و شغلی زنان، تعادل و آرامش بیشتری برای آمریکا و جهان به ارمغان خواهد آورد.

در سیاست خارجی هم  گرایش به همکاری و گفتگو و دیپلماسی عمده تر خواهد شد و نه چماق و تحریم و جنگ.

و برنامه برجام نیز به شکلی جدید از سر گرفته خواهد شد.

کدامیک از این سناریو ها عملی بشود، بستگی دارد به شرکت فعال ٦تا ٨ میلیون جوان  آمریکایی که برای اولین بار  به سن رای دادن رسیده‌اند و  شرکت فعال ٨٠ میلیون باقیمانده که هنوز رای نداده‌اند.

در پنج و شش روز آینده، نفس های زیادی در آمریکا و سراسر جهان در سینه ها حبس خواهد شد.

اشکبوس طالبی- روان شناس مقیم مریلند

چهار شنبه ٧ آبان ٩٩

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»