راه دشواری که در برابر جمهوری اسلامی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد

شهریار آهی و محسن سازگارا در برنامه ساعت صفر از تلویزیون کلمه:‌ انتخابات ریاست جمهوری و راه دشواری که در برابر جمهوری اسلامی قرار دارد.

 

شهریار آهی، سخنگوی شورای مدیریت گذار در گفتگو با آقای رافت در مورد نقش سیاست خارجی در مبارزات انتخاباتی در امریکا می گوید:

«معمولا برای بیشتر امریکا مردم موضوع سیاست خارجی خیلی مهم نیست؛ اما شرایط استثنایی هم وجود دارد که موضوع سیاست خارجی برجسته تر می شود. از جمله در دوران جنگ سرد، جنگ ویتنام و بعدها در زمان جنگ عراق که چون سربازان امریکایی در جنگ بودند موضوع سیاست خارجی برای مردم امریکا مهم شده بود.» ایشان اضافه کرد که «البته در این مبارزات انتخاباتی در مورد ایران هم کاندیداها کم صحبت نکردند.»

آقای آهی در رابطه با دخالت جمهوری اسلامی در انتخابات امریکا گفت: «یک مورد خاصی است که پلیس داخلی امریکا، اف بی آی را درگیر خود کرده است. البته فاکت های زیادی بیرون نیامده‌اند؛ اما بنظر می رسد یک گروه نزدیک به جمهوری اسلامی از قول یک گروه خیلی دست راستی در امریکا که مورد تنفر بخش زیادی از آمریکائیان است، مطالبی را در اینترنت پخش کرده است. که اگر این خبر درست باشد می تواند علامت دخالت جمهوری اسلامی در انتخابات باشد.

محسن سازگار، مهمان دیگر برنامه ساعت صفر، اما می گوید: «انتخابات امریکا عموما روی همه کشورها تاثیر دارد. اما در مورد ایران شاید بعد از ریگان و ماجرای گروگانگیری اینبار هم (انتخابات ریاست جمهوری امریکا) بالاترین حساست را دارد. برای اینکه جمهوری اسلامی زیر فشار ترامپ است و سیاست فشار حداکثری ترامپ روی مهار تروریسم جمهوری اسلامی متمرکز است. مطابق گزارش وال استریت ژورنال تحریم های اخیر امریکا با ادله های تروریستی توجیه می شوند. بطوریکه حتی اگر بایدن هم بیاید نمی تواند به راحتی تحریم ها را بردارد. برای مثال دولت امریکا در بخش انرژی و صنایع دنبال این است که وارد جزئیات بیشتر شوند و نقش سپاه را در آنها پیدا کنند. از این نظر بایدن هم مشکل بتواند تحریم را دارد.»

آقای شهریار آهی در ادامه گفت: «بایدن گفته است که اگر جمهوری اسلامی به محدودیت های برجام برگردد امریکا نیز باز می گردد؛ که این خیلی معنا دارد. به این خاطر که دستگاه دیپلماسی بایدن قوی تر از دستگاه دیپلماسی ترامپ است. از سوی دیگر جمهوری اسلامی دارد می رود به سوی سپاهی گری. بنابراین آن جوی که روحانی در آن وارد مذاکره شد، دیگر وجود ندارد و دستگاه دیپلماسی نیز ایران نیز با آمدن نظامیان ضعیف تر می شود.  بنابراین یک دستگاه دیپلماسی قوی از طرف بایدن و یک دستگاه دیپلماسی ضعیف جمهوری اسلامی در برابر هم قرار می گیرند. از این جهت بنظر می رسد که راه دشواری در برابر جمهوری اسلامی قرار دارد.»

مشروح این گفتگو را در اینجا ملاحظه کنید: