در داروخانه‌ها چه می‌گذرد؟

برخی کارکنان داروخانه‌ها کمتر از دو میلیون تومان درآمد دارند/ کارفرمایان از کارگران چک و سفته می‌گیرند و اجرا می‌گذارند.

این روزها تعداد مبتلایان به بیماری کرونا و آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری روز به روز بیشتر می‌شود و نگرانی‌های مردم نیز به تبع این ویروس افزایش یافته است. اگرچه بسیاری از کارگران و کارکنان بخش خصوصی به حمایت‌های بیشتری از سوی کارفرما در این روزها نیازمند هستند ولی بسیاری از کارگران و کارمندان بخش خصوصی تحت حمایت کارفرمای خود نیستند. گاهی برخی از کارکنان کمتر از حداقل دستمزد رسمی وزارت کار دریافت می‌کنند. کارکنان داروخانه‌ها یکی از اقشاری هستند که با ویروس کرونا در تماس هستند ولی از «حق کرونا» محروم هستند و از ضایع شدن حقوق خود انتقاد دارند.

برهان آرش (رئیس انجمن صنفی کارکنان داروخانه‌های کرمانشاه) درباره وضعیت امنیت شغلی کارکنان داروخانه‌ها گفت: متاسفانه شغل ما امن نیست و با گسترش کرونا در کشور وضعیت ما خیلی خطرناک شده است. بسیاری از همکاران ما به دلیل شیوع کرونا و کم شدن درآمد داروخانه‌ها، بیکار شده‌اند.

وی درباره دریافتی کارکنان داروخانه‌ها توضیح داد: حقوق کارکنان، معیار درستی ندارد، داروخانه‌ها  با توجه به درآمد و توانایی خود حقوق پرسنل را پرداخت می‌کنند. برخی از کارکنان داروخانه از نظر امنیت شغلی، قرارداد با پرسنل و مزایا وضعیت بهتری دارند و دریافتی آنها ۱.۵ برابر دیگران است ولی دریافتی بسیاری از کارکنان داروخانه‌ها بسیار کم است؛ دستمزد این گروه، در حد امرار معاش خود و خانواده‌هایشان نیست و با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

آرش با انتقاد از نحوه عقد قرارداد کاری برخی از مدیران داروخانه‌ها با پرسنل خود گفت: متاسفانه برخی از داروخانه‌ها  کارکنان خود را هنگام عقد قرارداد تحت فشار قرار می‌دهند و در منگنه می‌گذارند. کارفرما از آنها چک یا سفته می‌گیرد و اگر روزی مسئله‌ای پیش آمد و آنها را اخراج کرد، با هر بهانه‌ای چک یا سفته خودمان را به اجرا می‌گذارد. عده‌ای هم با همان روال قدیمی بدون قرارداد شروع به کار می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از کارکنان داروخانه‌های استان کرمانشاه کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافتی دارند، گفت: برخی از کارکنان حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برخی حداقل حقوق اداره کار را دریافت می‌کنند. برخی از همکاران دو میلیون تومان و عده‌ای مبلغ ۱ میلیون ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان ماهیانه حقوق می‌گیرند. پیش از شیوع کرونا بسیاری از همکاران ما کمتر از دو میلیون تومان می‌گرفتند ولی در این روزهای کرونایی تعداد آنها کمتر شده است.

اگرچه کارکنان داروخانه‌ها با ویروس کرونا بسیار درگیر هستند ولی حق کرونا به این گروه تعلق نمی‌گیرد. رئیس انجمن صنفی صنفی کارکنان داروخانه‌های کرمانشاه درباره شرایط کاری در روزهای کرونایی گفت: حق کرونا شامل حال ما نمی‌شود. متاسفانه قانون حق کرونا برای کارکنان داروخانه‌ها تصویب نکرده است. من از وزیر بهداشت گله‌مند هستم، او از پرسنل و کادر بیمارستان‌ها تشکر می‌کند ولی صنف ما را نمی‌بیند. پرسنل بیمارستان‌های دولتی ۳ یا ۴ برابر کارکنان داروخانه‌ها حقوق دریافت می‌کند و شیفت کاری آنها ۲۴-۲۴ است درحالی‌که ما هم مثل مراکز درمانی مرگ و میر ناشی از کرونا داشته‌ایم.

محیط داروخانه‌ها به شدت آلوده است. دفترچه برخی از بیماران بسیار عجیب و غریب و ضدعفونی نشده است. من به عنوان نماینده کارکنان داروخانه‌ها در استان کرمانشاه نسبت به وضعیت خودمان اعتراض شدید دارم و به وزیر نامه نوشته‌ام. ما در تمام شبانه‌روز تلاش می‌کنیم و هیچ چشم‌داشتی نداریم اما انتظار داریم تا شان و جایگاه ما حفظ ‌شود و یکبار هم از زحمات ما تشکر کنند.

بیشتر داروخانه‌ها به کارکنان خود تجهیزات پزشکی می‌دهند و این امکانات به وفور است. من از کارفرمایان داروخانه‌ها می‌خواهم که مشکل حقوق و مزایای کارکنان خود را حل کنند. تعدادی از داروخانه‌ها نیز، کارگران خود را ۲ یا ۳ ماه پس از شروع به کار بیمه می‌کنند. درخواست ما این است که به محض شروع به کار، بیمه کارکنان برقرار شود.

منبع: ایلنا