جنگ فرانسه و اروپا با «تروریسم اسلامی»؛ علی حسین نژاد

نگاهی به اظهارات مکرون در مورد اسلام و رفتار مسلمانان و حملات برخی رهبران مسلمان بر او و ترورهای اخیر در فرانسه و اروپا

 

علی حسین نژاد

روز جمعه دوم اکتبر آقای امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه طی کنفرانسی در شهر مورو Mureaux نزدیک پاریس سخنرانی مفصل و بسیار مهم و جنجال برانگیزی را  در مورد اسلام و مسلمانان در فرانسه و ضرورت تنظیم با ارزشهای سکولاریسم به عنوان یکی از پایه های جمهوری فرانسه ایراد کرد که به دنبال پخش آن از رسانه های فرانسه بحثها و مناظره ها و عکس‌العمل های زیاد و مختلفی را در رسانه های فرانسه و نیز به طور ویژه در رسانه های عربی و از سوی برخی رهبران مذهبی و سیاسی کشورهای مسلمان برانگیخت.

عنوان سخنرانی “جمهوری در عمل؛ مبارزه با جدایی طلبی”

La République en actes

la lutte contre les séparatismes

بود که منظور آقای مکرون این است که برخی نهادها و سازمانهای مذهبی اسلامی و مساجد و مدارس و رهبران دینی مسلمانان در حقیقت دولت در دولت شده و خودشان را از جامعۀ فرانسه جدا کرده اند و می خواهند در این جامعه با قوانین و ارزشهای اجتماعی و سیاسی مذهب خودشان زندگی کنند. رئیس جمهور فرانسه در این سخنرانیش تصمیم دولت فرانسه به برچیدن این سیستم آموزشی تجزیه طلبانه با داشتن عنوان شهروند فرانسه ولی بدون اصول و ارزشهای این کشور را اعلام کرد.

هنوز دو هفته از این سخنرانی نگذشته بود که یک نو جوان مسلمان چچنی سر یک آموزگار فرانسوی را که در سر کلاس آزادی بیان کاریکاتورهای پیغمبر اسلام رسم شده توسط مجله فرانسوی «شارل ابدو» را نشان داده بود از تنش جدا کرد و خودش نیز بوسیلۀ پلیس کشته شد. قاتل قبل از کشته شدنش طی یک توییت تهدید خطاب به رئیس جمهور فرانسه به این سخنرانی مکرون اشاره کرده بود. اندکی بعد از این جنایت فجیع یک جوان تونسی در شهر نیس در جنوب فرانسه با چاقو به یک کلیسا حمله کرده و دو زن نمازگزار و یک خادم کلیسا را در آنجا به قتل رساند. و در پی آن یک جوان افغانی عده ای را در خیابانی در شهر لیون در جنوب فرانسه زخمی کرد. موج این جنایات به خارج فرانسه نیز سرایت کرده و اکنون به خیابانهای اتریش و علیه کنیسه های یهودی و مردم این کشور کشیده شده است.

بخشهایی از سخنرانی مهم رئیس جمهور فرانسه قبل از حوادث ترور اخیر

آقای مکرون در آن سخنرانیش که در حقیقت پیش بینی اینگونه حوادث جنایتکارانه و برنامه ریزی واقع بینانه برای پیشگیری از آنها بود، گفت: «سکولاریسم آزادی باور یا عدم باور است، و امکان انجام عبادات و شعائر مذهبی مشروط به اطمینان از نظم عمومی است. سکولاریسم یعنی بی طرفی دولت در رابطه با هر مذهب و عقیده ای دینی پایبند به نظم عمومی و قوانین کشور. سکولاریسم چسب فرانسه‌ی متحد است. بنابراین سکولاریسم باید دقیقاً و محکم اجرا شود بدون این که مسئولین در دام ملغمه ای از جدایی طلبان داخل جامعه ما و مسلمانان افراطی بیفتند».

وی افزود: «مشکل جدایی طلبی اسلام گرایان است. این پروژه سیاسی-مذهبی آگاهانه ، تئوریزه شده، كه در انحرافات مكرر از ارزشهای جمهوری تحقق می یابد بطوریکه اغلب منجر به ایجاد یك جامعه ضد جامعه می شود و نمودهای آن وادار کردن فرزندان به ترک تحصیل در مدارس فرانسه و درس دادن به آنها در خانه ها یا مدارس و مؤسسات مذهبی آن گونه که خودشان می خواهند مؤسساتی که تحت پوش ورزش و اقدامات فرهنگی به عنوان بهانه ای برای آموزش اصول و تعالیم مذهبی خودشان که مغایر با قوانین جمهوری است فعالیت می کنند. و از طریق آن نفی اصول ما ، برابری بین زن و مرد  و کرامت انسانی است. مشکل در این ایدئولوژی نهفته است که ادعا می کند قوانین خود از قوانین جمهوری ما برتر است. من از هیچ یک از شهروندانمان نمی خواهم که دین یا باور مذهبی مشخصی داشته باشند یا نداشته باشند، کم ​​اعتقاد داشته باشند یا متوسط یا بیشتر، این کار جمهوری نیست ، اما من از هر شهروندی می خواهم با هر مذهبی که هست، کاملاً به کلیه قوانین جمهوری احترام بگذارد».

آقای مکرون ادامه داد: « تا پایان سال ۲۰۱۷، در ۱۵ محله، طرح های ضد رادیکالیزاسیون شامل همه خدمات دولتی مستقر شد. در سطح کشور ، مقامات ما سخت کار می کنند ۱۵ مسجد، ۴ مدرسه و ۱۳ مؤ‌سسه و انجمن فرهنگی و اجتماعی اسلامی بسته شده اند. صدها چک انجام شده ، میلیون ها یورو ضبط شده است. ما تصمیم گرفته ایم جلوتر و قویتر برویم. برای ارائه یک راه حل مشخص برای هر مشکل موجود در این زمینه لایحه ای برای تقویت سکولاریسم و ​​تحکیم اصول جمهوری در ۹ دسامبر به شورای وزیران ارائه خواهد شد. برخی از شهرداری ها تحت نفوذ اسلامگرایان در نظر دارند منوهای فرقه ای را در رستورانها تحمیل کنند، برخی دیگر مردان را از استخرهای شنای خاص خارج می کنند و به جدا سازی زن و مرد می پردازند؛ ولی هر آنچه مغایر با اصول سکولاریسم و ​​برابری باشد ممنوع خواهد بود. در خدمات عمومی ارائه شده توسط شرکت ها، مانند حمل و نقل عمومی ، سوء استفاده هایی مانند خودداری از دست دادن با زن یا حتی پوشیدن حجاب در زمانی که شما یک زن در تماس با مردم در ادارات دولتی هستید، در حال افزایش است. از این رو تعهد بی طرفی مقامات دولتی در قبال کارمندان شرکت های تفویض شده اعمال می شود. اما ممنوعیت کافی نیست. ما باید از ریشه عمل کنیم. به جای اسلام گرایی سیاسی و متعصب، ما باید یک وطن پرستی جمهوری خواه را جایگزین کنیم. آنها در انجمنهایی گردهم می آیند که به جای اینکه ملت را متحد کنند ملت را تجزیه می کنند. آنها ملیت فرانسوی دارند ولی نمی خواهند فرانسوی باشند. آنها خودشان را از ملت فرانسه جدا می کنند ولی از ملیت فرانسوی فقط سوء استفاده می کنند».

رئیس جمهور فرانسه در مورد مدارس و آموزشهای جدا از سیستم عمومی و قانونی فرانسه گفت: «هرگونه درخواست یارانۀ دولتی به مدارس دینی اسلامی منوط به امضای قرارداد احترام به ارزشهای جمهوری خواهد بود. کسانی که به آن احترام نمی گذارند، باید کمکهای دولتی پرداخته شده را برگردانند.

مدرسه باید به یك دیگ ذوب جمهوری تبدیل شود و کودکان و نوجوانان و جوانان در آن باید با ارزشهای جمهوری پرورش داده شوند نه با ارزشهای یک دین و مذهب مشخص، در این راستا باید هرچه سریعتر اقدام کرد. ۵۰۰۰۰ کودک در خانه تحصیل می کنند. اولیای آنها آمده و آنها را از مدارس آموزشی فرانسه خارج کرده و در خانه آنها را آموزش می دهند یعنی می گوید من فرانسوی هستم ولی نظام آموزشی فرانسه و ارزشهای آن را نمی پذیرم. هر روز، مدیریتها كودكانی را می شناسند كه كاملاً خارج از سیستم آموزشی فرانسه هستند. هر هفته بخشداران مدارس غیرقانونی را تعطیل می کنند که اغلب توسط تندروهای مذهبی مسلمان اداره می شوند. با این کارها هزاران کودک را که فرانسوی هستند و از امتیازات و امکانات فرانسوی بودن برخوردار می شوند از تحصیل و پرورش یابی برای شهروندی، از دسترسی به فرهنگ ما ، تاریخ ما و ارزش های ما محروم و دور می کنند. از رو تصمیم گرفتم از آغاز سال تحصیلی ۲۰۲۱، آموزش رسمی و دولتی در مدرسه برای همه افراد از سه سال به بالا اجباری باشد آموزش در خانه کاملاً به نیازهای بهداشتی محدود می شود».

آقای مکرون در مورد آموزش زبان های مبدأ یعنی زبان کشوری که افراد از آنجا آمده و فرانسوی شده اند که منظورش مشخصا زبان عربی است و اعمال کنترل بر آموزش و معلمان و مدارس خصوصی گفت: «ما به آموزش زبان ها و فرهنگ های مبدا بدون کنترل و آنگونه که آنها می خواهند پایان خواهیم داد. جمهوری در برابر کسانی که می خواهند آن را از طریق مدرسه و آموزش نسل آینده سرنگون کنند مقاومت خواهد کرد! من به فرانسویان مسلمان و توانایی آنها در بسیج برای کمک به این امر اعتماد داریم. بنابراین ما فقط یک سیستم داریم ، سیستم آموزش دولتی و رسمی. جایی که می توانیم به عنوان مثال به زبان عربی آموزش ببینیم، با این کشورها قرارداد می بندیم، تا بر معلمان کنترل داشته باشیم و بدانیم این کیست که از آنجا می آید و اینجا تدریس می کند. ما بر احترام به ارزشهای ما و ظرفیتهای زبانی ما و تحصیل به زبان فرانسه و به زبان دوم، و به طور کلی بر آموزش ملی و کیفیت معلمان و تدریس آنها کنترل خواهیم داشت. امروز یک واقعیت است. ما در مرحله نهایی کردن آخرین شرایط مذاکرات با کشورها هستیم. ما در حال پایان دادن به مدارس خصوصی خارج از سیستم و ارزشهای فرانسه هستیم. کنترل و نظارت بر کارکنان ، محتوای آموزشی دروس ، منشأ بودجه ها، و تقویت کنترل ها برای دولت یک کار قانونی است. همه ما در ماه های اخیر با مواردی از دبیرستان ها ، دانشکده هایی که بعضی اوقات از طرف دولت از طرف سازمان بودجه  در برخی مناطقی روبرو می شدیم که خارج از سیستم آموزشی فرانسه در آنها تدریس می شود با اینکه قانون اجازه این کار را نمی داد ما، دید کاملی و درستی نسبت به آنها نداشتیم. ما وقتی رسوایی اتفاق می افتد، جنایت می شود آن وقت بیدار می شویم، که این بدترین چیز است؛ چرا باید منتظر باشیم که اتفاقی بیفتد آن وقت دنبال ریشه ها بگردیم. ریشه ها از هم اکنون معلوم و شناخته شده است. بنابراین آنچه تصمیم گرفته شد این است که وزارت آموزش، دقیقاً با راه ها و روش هایی برای کنترل هر یک از این موضوعات، بتواند در مواقع ضروری به تعطیلی های اداری ادامه دهد و ما باید همه چیز را پیش بینی و پیشگیری کنیم. احترام به آزادی آموزش آری ولی ایجاد احساسات غیر ضروری و پرورش بر خلاف ارزشهای فرانسه نه. ما در برابر کسانی که می خواهند از طریق مدرسه با جمهوری ما مبارزه کنند یا جمهوری ما را تقسیم کنند مقاومت خواهیم کرد و از طریق مدرسه است که به همه فرزندان خود اجازه می دهیم با دانش ، فرهنگ، و مدنیت جمهوری و در نتیجه اصول شهروندی آشنا شوند».

رئیس جمهور فرانسه در مورد ضرورت وارد نکردن امامان جمعه و جماعت و واعظان مساجد مسلمانان فرانسه از کشورهای دیگر و تلاش و گفتگو برای ساختن آنها در داخل فرانسه و با اصول و ارزشهای جمهوری فرانسه، گفت: «ما با شورای مسلمانان فرانسه صحبت می کنیم و با هم تلاش کنیم سازمانی را بسازیم که به ما امکان دهد و امیدوارم ، به اعتقاد من، بتوانیم اسلام روشنگری را در کشور خود بسازیم. به عبارت دیگر ، اسلامی که بتواند با جمهوری ما در صلح باشد و به تمام قواعد و ارزشهای جمهوری بدون جدایی احترام بگذارد و اجازه آرامش و شنیده شدن همه صداها را بدهد. وظیفه دولت این نیست که اسلام را ساختار ببخشد، اما ما باید به خود اجازه دهیم که از این ظهور اسلام روشنگر و منطبق با جمهوری حمایت کنیم و اولین نکته در موضوع این است که اسلام را در فرانسه از تأثیرات خارجی آزاد کنیم. ما می خواهیم این کار را در دو زمینه پیش ببریم یکی تأثیر و دیگری نفوذ. نفوذی وجود دارد که قابل مشاهده است. تاثیری وجود دارد که گاه عمیق تر و خطرناکتر است، اما کمتر قابل مشاهده است و کمتر پذیرفته می شود. اولین نفوذی که تصمیم گرفتیم با مشورت با کشورها کاهش دهیم، سازمان اسلام کنسولی است. همانطور که می دانید، ما کشوری هستیم که آموزش امامان و واعظان مساجد را در کشورهای خارجی سازمان می دهیم و آنها را با همان شعارها و ارزشها و اندیشه هایی که آنجاها آموزش دیده اند به طور سیستماتیک وارد می کنیم. این کشورها مشخصا ترکیه، مراکش و الجزایر هستند که این امامان و این وعاظ را برای ما تأمین می کنند. ما تصمیم گرفتیم با برخوردی کاملاً مسالمت آمیز با کشورهای مبدا، به این سیستم پایان دهیم. ما در حال گذار به این کار هستیم، یعنی به طور متوسط ​​بیش از 4 سال است که داریم کار می کنیم، زیرا کارها باید به تدریج انجام شود. ما خودمان امامان و وعاظ مساجد مسلمانان فرانسه را آموزش خواهیم داد، یعنی این کار در داخل فرانسه صورت خواهد گرفت. بنابراین، ما باید این پیوند با خارج را قطع کنیم، یعنی همان چیزی را که ما آن را اسلام کنسولی (اعزامی از خارج برای مأموریت) می نامیم. ابهامات پس از استعمار اجازه نمی دهد ساختار این دین (اسلام) در کشور ما به درستی به جلو حرکت کند. من این را به روشی کاملاً مسالمت آمیز و در توافق با شورای مسلمانان فرانسه و ۳ کشوری که نام بردم ، انجام خواهم داد. بنابراین، ما به این پیوند و این تأثیر خارجی پایان می دهیم».

آقای مکرون در مورد ضرورت اعمال کنترل بر مساجد و جمعیتهای اسلامی در فرانسه گفت: «قوانین ما برای کنترل انجمنهای مذهبی و مساجد که بدترین تبلیغ را دارند و برای بدترین موارد غیر قانونی سازماندهی می شوند کافی نیست زیرا در حالیکه قوانین ما بر انجام امور در چارچوب فعالیتهای انجمن مذهبی و آیینهای صرفا مذهبی تاکید دارند این به هیچ وجه انجام نمی شود بلکه آنها میل به سیاسی شدن می کنند و امور را مذهبی سیاسی یعنی سیاست بر پایۀ مذهب که مخالف اصل سکولاریسم فرانسه است قرار می دهند. برای این است که می گوییم مشکل ما اسلام سیاسی است نه اسلام به عنوان یک مذهب.

تربیت و ترویج نسلی از امامان ، بلکه روشنفکران فرانسوی که از اسلامی کاملاً منطبق با ارزشهای جمهوری دفاع می کنند، یک ضرورت است. اسلام دینی است که در فرانسه وجود دارد. من می دانم که بسیاری نمی خواهند آن را ببینند و فکر می کنند این نادیده گرفتن حضور اسلام در اینجا می تواند راهی مؤثر برای مبارزه با اسلام رادیکال باشد. من فکر می کنم احمقانه است اول از همه به این دلیل که انکار واقعیت هرگز راه خوبی نیست و این بزرگترین هدیه ای است که ما می توانیم به کسانی که می خواهند جمهوری را به لرزه درآورند بدهیم. اما ما باید تا پایان این ساختارسازی پیش برویم. بنابراین آنچه ما با شورای مسلمانان فرانسه توافق کرده ایم این است که حداکثر ظرف مدت 6 ماه کاری را که عمدتاً از چند ماه پیش آغاز شده و ضروری است نهائی کنیم. امری که در درجه اول شامل شروع دوره های آموزشی امام در کشور ما است. دوم به عهده گرفتن مسئولیت شرعی که با تصدیق امامان باشد. سوم ، نوشتن منشوری که عدم موفقیت آن موجب برکناری امامان شود… انجمن ها باید ملت را متحد کنند و آن را نشکنند و تجزیه نکنند و ما از این اصل که در قلب آزادی است با حمایت انجمن ها در کشور ما و موقعیت ویژه ای که در آن قرار دارند دفاع می کنیم. زمینه های انحلال انجمن ها در شورای وزیران قبلا بسیار محدود بود: محدود به اقدامات تروریستی ، نژادپرستی و یهودستیزی بود اکنون این محدودیت و موجبات انحلال به موارد دیگری مانند اقدامات حمله به حیثیت افراد یا فشارهای روحی و جسمی و ترور شخصیت نیز گسترش می یابد. ما باید تمام راه را برویم. بنابراین ما کنترل ها را تقویت خواهیم کرد و اصولی را که بر اساس آن مجاز به انحلال انجمن ها باشیم قانون گذاری می کنیم تا به موجب اصول جمهوری خود و بدون اینکه بنشینیم و منتظر وقوع بدترین موارد باشیم بتوانیم انجمن ها را منحل کنیم… هر انجمنی که از دولت یا از مقامات محلی یارانه می خواهد برای استفاده از فرمول شورای قانون اساسی باید قراردادی را با رعایت ارزشهای جمهوری و حداقل شرایط زندگی در جامعه امضا کند. اگر قرارداد شکسته شود متولیان امر باید آن یارانۀ دولتی را پس بدهند زیرا ضروری است که از پول عمومی و از بودجۀ ملت برای تأمین مالی جدایی طلبان استفاده نشود».

رئیس جمهور فرانسه در مورد بحران اسلام و تأثیرات خارجی و نقشه ها علیه وحدت ملی فرانسه گفت: «اسلام دینی است که امروز در همه جای دنیا دچار بحران است. ما می بینیم که در کشور ما، این یک بحران عمیق است که به تنش با بنیادگرایی و دقیقاً پروژه های مذهبی و سیاسی مرتبط است ، که در همه مناطق جهان می بینیم… از جمله در کشورهایی که دین اسلام اکثریت است. فقط به عنوان نمونه به دوست ما ، تونس، نگاه کنید. ۳۰ سال پیش ، اوضاع در آنجا در رابطه با این دین کاملاً متفاوت بود… بنابراین اکنون یک بحران اسلام در همه جا وجود دارد که گرفتار این اشکال رادیکال ، این وسوسه های رادیکال و اشتیاق به جهاد مجددی است که نابودی دیگری است. پروژه خلافت سرزمینی که علیه آن در سوریه جنگیدیم اکنون همه جا ، کم و بیش موذیانه ، به رادیکال ترین اشکال ظاهر می شود که به این باید تأثیرات خارجی و یک سازماندهی سیستماتیک از قدرت های سیاسی و حمایت آنها از سازمان های تندرو را اضافه کرد. باید گفت که ما اجازه می دهیم در داخل و خارج از کشور این اتفاق بیفتد. وهابیت، سلفیت، اخوان المسلمین ، بسیاری از این اشکال در ابتدا برای برخی صلح آمیز بود. آنها به تدریج در گفتمان خود تحلیل رفتند. آنها خود را رادیکال کرده اند. آنها پیام های گسست را به عنوان یک پروژه سیاسی  و تندروی در نفی مثلا برابری بین زن و مرد را می دهند و از طریق بودجه خارجی ، با تلقین از خارج ، آنها به خاک ما رسیده اند. این واقعیت است که به ما  ضربه می زند.  این واقعیت ملموس در سالهای اخیر گسترش یافته. شما باید آن را نامگذاری کنید. آنها کجا پرورش می یابند؟. خود ما تجزیه طلبی خود را ایجاد کرده ایم. این محله های ما است… ما محله هایی ایجاد کردیم که اهداف و اصول جمهوری دیگر در آنها عمل نمی شد… اما اکنون این یک فرانسه است که حول ارزشهای خود متحد شده است. هرچه دشمنان ما بیشتر به دنبال مخالفت با ما باشند  اتحاد ما بیشتر خواهد شد. هرچه بیشتر آنها به دنبال نابودی ما باشند ، ما بیشتر متحد خواهیم شد. هرچه بیشتر آنها به دنبال تضعیف ارزشهای ما باشند، ما بیشتر سازش ناپذیر خواهیم بود، زیرا این تاریخ ماست…».

آقای مکرون در پایان سخنانش گفت: « ما جامعه ای فردی نیستیم. ما یک ملت شهروند هستیم که همه چیز را تغییر می دهد. ما یاد می گیریم که یک شهروند باشیم ، یکی می شویم. بحث حقوق و تکالیف است. اما من تسلیم کسانی نخواهم شد که می خواهند ما را از این طریق تقسیم و تجزیه کنند، زیرا معتقدم بزرگترین گنجینه ما همین بلوک است که ما تشکیل می دهیم. این یک مجموعه است بگذارید هرگز آن را فراموش نکنیم. این نقطه قوت جمهوری ماست… پایبندی آن به جمهوری خواه جهانی ، این همان چیزی است که باید از آن دفاع کنیم. دولت با تمام توان بر اساس این قانون با کمک و مشارکت همگان به مسئولیت های خود عمل خواهد کرد – زنده باد جمهوری – زنده باد فرانسه». (ترجمه و نقل از سایت کاخ الیزه – 2 اکتبر 2020)

همچنین امانوئل مکرون روز ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰ در مراسم بزرگداشت ساموئل پتی معلم سربریده شده توسط بنیادگرایان اسلامی در حومه پاریس که به صورت تاریخی و معنا داری در دانشگاه سوربن برگزار شده بود در مقابل تابوت معلم گفت: « اینجا در فرانسه، پروژه های درونی و جهانی را می پسندیم که با دستورات و تعهدات جمهوری سازگاری دارند. هر روز باید مرور کرد و البته که در هر مدرسه، در هر کالج، در هر دبیرستان،  ما به معلمانمان وکالت می دهیم تا که جمهوری خواه پرورش دهند. جایگاه و قدرت لازم را به آنها می دهيم، به آن‌ها آموزشهای لازم را می دهیم، به آنها آنطور که باید ارج می نهیم، از آنها حمایت خواهیم کرد و از آن‌ ها تا جایی که بتوانیم محافظت خواهیم کرد. چه در داخل و چه در خارج از مدرسه، فشارها و سوء استفاده از جهل و نادانی، که برخی می خواهند به ما تحمیل کنند، در اینجا هیچ جایی ندارند.

او روزی گفته بود: «می خواهم که زندگی و مرگ من اثر گذار باشد» ،گویی که از پیش می دانست. چرا ساموئل کشته شد؟ چرا؟ جمعه شب، اول فکر کردم که او یک قربانی جدید دیگر از تروریسم کور است، چونکه او هدف اصلی اسلام گرایان نبود، فقط درس می داد. او دشمن دینی که در موردش صحبت می کرد نبود، قرآن را خوانده بود، به شاگردان ش احترام می گذاشت، هر اعتقادی که داشته باشند، به تمدن مسلمانان علاقه داشت!

اما برعکس: ساموئل پاتی، دقیقاً به خاطر همه اینها کشته شد. چونکه او تجسم عمیق جمهوری بود که هر روز در کلاس درس متولد می شد. آن آزادی که در مدرسه منتقل و ماندگار می شود.

ساموئل پاتی کشته شد، چونکه اسلامگرایان می خواهند تا آینده ما را از آن خود کنند و  می دانند که با قهرمانان آرامی به مانند او هرگز نمی توانند.

آنان اهل دین و کافر را از هم جدا می کنند. اما ساموئل پاتی تنها شهروند می شناخت.

آن‌ها در بی اعتنایی غرق اند، اما او به دانش معتقد بود. آن ها نفرت به دیگران را  می پرورانند، اما او می خواست بدون وقفه چهره ها و اعتبارهای دیگران را بشناسد.

ساموئل پاتی، قربانی توطئه مهلک حماقت، دروغ، مغلطه، تنفر به دیگران و تنفر خاص نسبت به عمق موجودیتی که ما هستیم شد.          ساموئل پاتی، در این روز جمعه چهره جمهوری ما شد و بدین گونه، اراده ما برای در هم شکستن تروریسم، کاهش اسلام گرایان و  زندگی در جامعه شهروندانی آزاد، و نیز چهره قاطع ما برای درک کردن و یادگرفتن و درس دادن و آزاد بودن، مانند «معلم» ما، ادامه خواهد یافت.

ما از آزادی که او به این خوبی درس دادید دفاع خواهیم کرد و لائيسيته را به اوج خواهیم برد. ما از کاریکاتور و نقاشی دست نخواهیم کشید، حتی اگر دیگران عقب نشینی کنند. ما تمام فرصتهایی را که در توان جمهوری است، به کلیه جوانانمان اهدا خواهیم کرد، بدون هیچ گونه تبعیضی. «معلم»! ما ادامه خواهیم داد!

با کمک همه مدرسان و معلمان فرانسه، تاریخ را با تمام شکوه و تدابیرش آموزش خواهیم داد. ما ادبیات، موسیقی و تمامی آثار روان و اندیشه انسانی را درس خواهیم داد». (روزنامه لوموند چاپ پاریس – 21 اکتبر 2020)

موج عکس العملهای رهبران اسلامی در قبال سخنان آقای مکرون

به دنبال این سخنان آقای مکرون موجی از موضعگیریها و حملات شدید متعصبانه و کاملا یکسونگرانه از سوی رهبران نهادهای رسمی و غیر رسمی و برخی رهبران کشورهای اسلامی و در رأس آنان اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رئیس دانشگاه الازهر و اتحادیه علمای مسلمین در مصر علیه سخنان رئیس جمهور فرانسه بویِژه تأکید او بر اینکه «اسلام با بحران روبرو است» و «ضرورت مبارزه با تجزیه طلبی اسلام سیاسی در جامعۀ فرانسه» رسانه ها را فراگرفت. این در حالی بود که هنوز اقدامات تروریستی و جنایتکارانۀ اخیر که از سربریدن معلم فرانسوی آغاز شد انجام نشده بود و موضوع کاریکاتورهای پیغمبر اسلام و آزادی بیان در فرانسه توسط آقای مکرون مطرح نشده بود ولی وقتی بعد از وقوع آن جنایتها که فقط چند روز پس از آن موضعگیریها و حملات و چه بسا با تشویق شدن در نتیجۀ آنها صورت گرفتند به این موضعگیریها و حملات به آقای مکرون توجه شود، درستی سخنان و تحلیلها و راه حلهای آقای مکرون و تناقضات و تعصب آلودگی و یکسونگرانه بودن آن حملات و دشنامها و توهینها به آقای مکرون بیشتر به اثبات می رسد.

هم اردوغان رئیس جمهور ترکیه و هم احمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر مصر مکرون را نا آشنا به اسلام و نادان و فاقد صلاحیت صحبت درمورد اسلام توصیف کردند و در مورد بردباری و رحمت و مهربانی و ضد خشونت بودن اسلام داد سخن دادند. در حالیکه آقای مکرون هیچ اظهار نظری در مورد خود دین اسلام و اصول و احکام یا تاریخ آن نکردند بلکه آن را امروز دچار بحران توصیف کردند که واقعیتی است که خود مسلمانان با انبوهی اختلافات بر سر تفسیر و توجیه احکام و تاریخ اسلام به این امر اذعان دارند بطوریکه حتی با همدیگر درگیر جنگ هستند و هر یک خودش را مسلمان واقعی و دیگری را مسلمان قلابی و مواردی هم کافر و بدتر از آن می داند. کدام مذهب و پیروان آن در جهان امروز چنین وضعیتی دارند؟ کدام فرقه یا مذهب از مذاهب مسیحیت پیروان دیگر را رافضی و بدتر از کافر می نامد که خونش هدر است؟ در دنیای امروز بین پیروان کدام مذهب جز مسلمانان جنگهای خونین در جریان است؟ اگر اسم این بحران نیست پس چیست؟ گفتن و بیان این موضوع که آشنایی و تخصص اسلام شناسی نمی خواهد.

شیخ احمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر مصر گفت: «جهان اسلام شاهد یک موج فعالیتهای سازمان یافته برای وارد کردن اسلام به درگیریهای سیاسی است». ایشان در نظر نمی گیرند که اسلام امروز در میان خود مسلمانان نه تنها سالیان سال است که وارد درگیریهای سیاسی شده بلکه به درگیریهای نظامی نیز وارد شده که همچنان ادامه دارد و اصلا نیازی نیست که آقای مکرون اسلام را وارد درگیریهای سیاسی کند. الطیب به زبانهای عربی، انگلیسی و فرانسه در صفحۀ فیسبوک خود نوشت: «این موج فعالیتها با یک حملۀ مغرضانه بر پیغمبر رحمت و مهربانی آغاز شد، ما نمی پذیریم که سمبلها و مقدسات ما قربانی معاملات و زد و بندها در بازار سیاست و رقابتهای انتخاباتی شود». شیخ الازهر با این سخنش آقای مکرون را متهم به تلاش برای جذب حمایت جریانهای راست افراطی فرانسه و انتخاب مجددش به ریاست جمهوری فرانسه نمود.

وی با اشاره به گفتۀ آقای مکرون که «اسلام در جهان امروز با بحران روبرو است» گفت: «این سخن توجیه توهین به پیغمبر اسلام است… عامل بحران واقعی دوگانگی و تناقض فکری شما و برنامه های تنگ نظرانۀ شما است که به بهانۀ آزادی بیان به اختلافات دامن می زنید… این برخورد غیر متمدنانه موجب گسترش فرهنگ نفرت و کینه و نژادپرستی شده و تروریسم را به وجود می آورد». (تلویزیون الجزیره 5 اکتبر 2020).

مجمع تحقیقات اسلامی دانشگاه الازهر مصر نیز اظهارات آقای مکرون را محکوم کرد و در اطلاعیه ای گفت: «مکرون اسلام را مورد تهمتهای باطلی قرار داد که ربطی به حقیقت این دین ندارد زیرا دین اسلام آیینی است که به بردباری و صلح بین همۀ بشریت حتی کسانی که به آن ایمان ندارند فرا می خواند… این اظهارات رئیس جمهور فرانسه احساسات دو میلیارد مسلمان در جهان را برانگیخته می کند… اصرار بر برچسبهایی مانند جدایی طلبی نادیده گرفتن این است که ادیان همۀ انسانها را به نزدیکی به همدیگر و آبادی زمین فرا میخوانند ولی بعضی ها از متون این ادیان برای اهداف پلید خودشان بهره برداری می کنند و این دو را نباید با هم مخلوط کرد». (تلویزیون الجزیره 5 اکتبر 2020).

اتحادیۀ جهانی علمای مسلمین نیز در بیانیه ای در مورد اظهارات رئیس جمهور فرانسه گفت: «اسلام در بحران نیست بلکه پیروان اسلام هر روز در جهان افزایش می یابند، بلکه بحران در جهل به اصول و حقائق این دین و کینه بر آن و بر امت مسلمان است، بحران فهمیدن و بحران اخلاق وجود دارد… مشکل در دوگانگی معیارها و اسلام هراسی است و در مشتی دست ساز اشغالگران و استعمارگران است که بر کشورهای مسلمان حکومت می کنند… این توهین به مقدسات اسلام زیر پوشش آزادی است که تروریسم و فاشیسم مذهبی را می سازد… اگر آزادی در فرانسه یک اصل است چرا مسلمانان فرانسه را به اجبار وادار می کنند که منشور سکولاریسم را امضا کنند؟… یکسان سازی و ادغام در جامعه با زور و اجبار نمی شود؛ همزیستی با اجبار و به حاشیه راندن فرانسوی مسلمان و محدود کردن آزادی و حقوق دیگران  نمی شود… این حملات مکرر بر اسلام احساسات مسلمانان جهان را جریحه دار می کند… مسلمانان از سلطه جویی و جنگ علیه اسلام رنج می برند و از اشغالگری استعمارگران که فرانسه در رأس آنها بود ستمها و سرکوبها دیده اند فرانسه ای که هنوز هم سربازانش در آفریقا سرمایه های این قاره را غارت می کنند و به رژیمهای دیکتاتوری و فاسد کمک می کنند».

اتحادیه علمای مسلمین در پایان بیانیه اش از آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه خواست که «با برانگیختن احساسات نژادپرستانه نفت بر آتش فتنه و مشکلات و مصائب نریزند». (تلويزيون الجزيره – 3 اكتبر 2020)

در این میان اما مفتی دیار مصر شیخ شوقی علام مقام مذهبی دولتی مصر برخلاف رئیس دانشگاه الازهر و ارگانهای این دانشگاه، بیشترین سمت حمله اش را متوجه تروریستهای اسلامیست کرد و در اظهاراتی تلویزیونی گفت: «نزدیک به ۵۰ درصد از نسل دوم و سوم مسلمانان اروپا به داعش پیوسته یا هوادار داعش هستند». وی افزود: «این آمار یک پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۶ می باشد… این برداشت و فهم ما از اسلام است که موجب بحرانی کردن وضعیت شده زیرا این فهم و برداشت دور از اسلام واقعی و با انضباط است».

علیرغم اینکه علام اظهارات ماکرون را رد کرد ولی برخی فعالان، سخنان مفتی مصر را نوعی توجیه و لاپوشانی اظهارات رئیس جمهور فرانسه شمردند زیرا علام مراکز اسلامی در خارج را مورد حمله قرار داد و گفت: این مراکز نیاز به تجدید نظر در آموزش و پرورش و تکوین علمی دارند. وی در این صحبتهایش افزود: «سیستم مراکز اسلامی در سطح جهان اکثرا عرصۀ رقابت و کشمکش بین اخوانی ها و غیر اخوانی ها شده است و به وفور و با اشکال مختلف تأمین مالی می شوند زیرا گفتمان مشخصی دارند که عملا منجر به بحرانی کردن اوضاع شده است». (روزنامۀ مصری اخبار الیوم 9 اکتبر 2020)

رئیس جمهور مصر نیز همصدا با مفتی دیار مصر موضعی اصولی در قبال موضوع اتخاذ کرد و نوک تیز حمله اش را متوجه تروریسم اسلامی و افراطیون مسلمان کرد.

تلویزیون الجزیره 3 نوامبر2020: دولت مصر اعلام کرد که رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون با همتای مصری خود عبد الفتاح السیسی طی یک تماس تلفنی مقابله با تروریسم و افراطی گری و کارهای تروریستی اخیر در فرانسه را مورد بحث و گفتگو قرار دادند. السیسی بر ضرورت جداسازی کامل بین اسلام که به صلح و بردباری فرا می خواند و کارهای تروریستی که برخی مدعیان اسلام انجام می دهند، تأکید کرد و گفت: باید به ترویج ارزشهای همزیستی بین پیروان ادیان مختلف از طریق گفتگو و تفاهم و احترام متقابل و عدم توهین به سمبلهای مذهبی متمرکز شد. وی افزود: مصر به نقش خود در این زمینه ادامه می دهد و از موفقیت گروههای تروریستی و کشورهای حامی آنها برای تحقق اهدافشان و خدشه دار کردن چهرۀ اسلام و تجارت با مذهب برای برانگیختن احساسات جلوگیری می کند.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه شدیدترین حملات را متوجه مکرون رئیس جمهور فرانسه کرد بویژه که در موضعگیریهایش به دنبال عملیات اخیر تروریستی اسلام گرایان در فرانسه و اظهارات مکرون مبنی بر ادامه ترسیم کاریکاتورها و تأکیداتش بر حفظ آزادی بیان و هنر بر پایۀ اصول جمهوری فرانسه؛ توصیفهایی ناسزاگونه و غیر مؤدبانه ای علیه آقای مکرون به کار برد از جمله اینکه او را روانی و نیازمند معالجه عقل و خرد و مغزش نامید که با واکنش تند دولت فرانسه و دولتهای اروپایی روبرو شد و موجب احضار سفیر فرانسه از ترکیه شده و در نتیجۀ آن اتحادیۀ اروپا موضوع ورود ترکیه به این اتحادیه را در حال حاضر منتفی اعلام کرد و تهدید به اعمال تحریمهایی علیه ترکیه نمود.

 خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد اردوغان که در نشست مجازی کشورهای اسلامی عضو و ناظر سازمان همکاری اسلامی در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ سخن می‌گفت، تصریح کرد: «باا ین سیستم فرانسوی ، انجام آیین دینی اسلام تنها در منازل انجام می شود و اجازه گسترش دین، اصول و قوانین آن در خیابان، بازار، محیط کاری و زندگی اجتماعی داده نشود». وی ادامه داد:  «سخنرانی‌های مخالف اسلام و مسلمانان از مهم‌ترین ابزارهایی است که سیاستمداران غربی برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود استفاده می‌کنند و اقدام برخی که اخیرا با عنوان اسلام فرانسوی، اسلام اروپایی و اسلام اتریشی مطرح می‌شود، یکی از تازه‌ترین اقدامات در این خصوص است و هدف اصلی چنین اقداماتی که به رهبری امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه انجام می‌شود، تضعیف اسلام و مسلمانان است».

اردوغان همچنین خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شد. برخی جریانهای مذهبی اسلامی در کشورهای مسلمان نیز خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شدند. همچنین تظاهرات در کشورهای مختلف اسلامی توسط همین جریانات علیه آقای مکرون و اظهاراتش به راه افتاد.

خبرگزاری اروپا (یورونیوز) – 27 اکتبر 2020: رجب طیب اردوغان روز گذشته به صف منتقدان امانوئل ماکرون پیوست و از تمام مسلمانان جهان خواست تا محصولات فرانسوی را در سراسر جهان بایکوت کنند.

آقای ماکرون پنج شنبه گذشته تاکید کرده بود که این کشور نمی تواند «سنت کاریکاتور شخصیت های دینی» را کنار بگذارد. برخی از فرانسوی ها در واکنش به سخنان رجب طیب اردوغان، تصویری از کیف «هرمس» امینه، همسر رئیس جمهوری ترکیه را منتشر کرده اند و نوشته اند: آیا همسر اردوغان هم حاضر است کیف ۵۰ هزار دلاری هرمس خود را به دور بیندازد؟

خبرگزاری ایرنا – 5 آیان 99: بایکوت فروش و عرضه کالاهای ساخت فرانسه از روز یکشنبه ۲۵ اکتبر در بسیاری از کشورهای عربی آغاز شد. صاحبان فروشگاه‌ها در اردن، قطر و کویت  کالاهای فرانسوی را از قفسه‌ها جمع‌آوری کرده‌اند.

وزیر امور خارجه مراکش نیز انتشار مجدد کاریکاتورهای پیامبر اسلام را “وقیحانه” خواند و محکوم کرد. بنا بر اظهارات وزیر امور خارجه مراکش، آزادی بیان نمی‌بایست توهین به پیامبر اسلام را توجیه کند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز با انتشار چند پست توییتری امانوئل مکرون را متهم به “اسلام‌هراسی” کرد. نخست‌وزیر پاکستان گفت مکردن با اظهارات خود احساسات میلیون‌ها مسلمان در اروپا و سراسر جهان را جریحه‌دار کرده است.

عمران خان همچنین با  انتشار نامه‌ای خطاب به مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی شبکه‌ اجتماعی فیسبوک، از او خواست پست‌های با مضمون “اسلام‌هراسی” را حذف کند.

سازمان همکاری اسلامی نیز کاریکاتورهای پیامبر اسلام را محکوم کرده و اعلام کرده است که رفتار امانوئل مکرون به مناسبات بین فرانسه و کشورهای اسلامی آسیب می‌رساند.

اعتراض رژیم جمهوری اسلامی به دولت فرانسه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ۱۳ آبان ۹۹، خامنه ای گفت: امروز دشمن اسلام و دشمن اصلی، همین استکبار و صهیونیزم است که با اسلام با همه وجودشان مقابله و معارضه می‌کنند که آخرین نمایش این معارضه هم همین موضوعی است که هفته قبل در پاریس اتفاق افتاد.

وی گفت: یک کاریکاتوری را یک کاریکاتوریستی کشیده و یک غلطی کرده و دشنامی را به پیامبر داده است. این فقط انحراف و فساد یک هنرمند نیست، بلکه پشت سر این حادثه دست هایی وجود دارد که دلیلش این است که در دفاع از این کار معمولی، یک رئیس جمهور و یک دولت می ایستد و از او حمایت می کند. مسئله سیاست دولتی است که از این کار غلط حمایت می کند و مقام سیاسی صریحا پشتیبانی خود را اعلام می‌کند.

خامنه ای افزود: دفاع از وحشیگری فرهنگی و عمل جنایتکارانه یک کاریکاتوریست، روی دیگر سکه حمایت از منافقین و حمایت از صدام است.

بخش فارسی دویچ وله (آلمان) گفت: احضار کاردار فرانسه در ایران و اعتراض مقامات سیاسی و قضایی جمهوری اسلامی به سخنان مکرون از جمله واکنش‌های انتقادی به دفاع رییس جمهور فرانسه از آزادی بیان است. جای اعتراض به بریدن سر معلم فرانسوی اما خالی است.

در اعتراض به سخنان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در دفاع از آزادی بیان و انتشار کاریکاتورهای پیامبر مسلمانان، کاردار فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

در جریان این احضار، معاون مدیر کل اروپای وزارت خارجه اقدامات مقامات فرانسوی را «غیر قابل قبول» و «نابخردانه» دانست و هرگونه اهانت به پیامبر مسلمانان را محکوم کرد.

او گفت: «دامن زدن به اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی آنهم بنام آزادی بیان که باید در خدمت مفاهمه، همدلی و همزیستی مسالمت آمیز میان جوامع بشری باشد، عمیقا مایه تاسف است».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار یک پست توییتری اعلام کرده است که افراط‌گرایی باعث افراط‌گرایی می‌شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی خواستار جایگزینی منطق و عقلانیت به جای «دور باطل تشدیدی-نفرت‌پراکنی، تحریم و خشونت- شده» است.

خبرگزاری ایرنا – ۵ آیان ۹۹: ۲۴۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن چاپ و انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام، دفاع امانوئل مکرون از چنین اقدامی را “گستاخانه” خوانده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز اظهارات مکرون را “نابخردانه” توصیف کرده و به او توصیه کرده است، “بیشتر تاریخ بخواند.”

امضاکنندگان بیانیه مجلس شورای اسلامی، هدف از انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام و دفاع مکرون از این اقدام را تلاش برای جلوگیری از “رشد اسلام‌گرایی”  در فرانسه اعلام کرده‌اند.

از واکنشهای شخصیتها و سیاستمداران فرانسوی

به دنبال موج عملیات تروریستی اسلام گرایان در فرانسه مقامات و سیاستمداران دیگر فرانسه به حمایت از رئیس جمهور فرانسه و اظهاراتش شتافتند.

جرالد دارمنین وزیر کشور فرانسه اعلام کرد: بسیج فتوا (حکم علمای اسلام) “آشکارا علیه استاد سر بریده” به راه افتاد. وزیر کشور در پاسخ به سؤالی گفت که عملیات پلیس علیه “ده ها نفر” که پروندۀ رادیکال دارند در جریان است. این مقام اجرایی پاسخ شدیدی به حمله اسلامگرایان که منجر به ترور معلمی در روز جمعه شد ، آغاز کرد. وی گفت: “ده ها” عملیات پلیس ، بیش از ۸۰ تحقیق و کنترل برای حدود پنجاه انجمن مذهبی اسلامی در جریان است. سه روز پس از حمله تروریستی که منجر به ترور معلم ساموئل پاتی شد ، مقامات اجرایی فرانسه در حال تشدید اقدامات علیه جنبش اسلام گرایی هستند. جرالد دارمانین ، وزیر کشور افزود: “ما در حال جنگ با این دشمن فانی ، این دشمن داخلی هستیم که اسلام گرایی سیاسی است”.

به گفته جرالد دارمانین، دو نفر از یازده بازداشت شده توسط پلیس در چارچوب تحقیقات پدر یک دختر مدرسه ای و عبد الحکیم سفریوی فعال اسلامگرای تندرو می باشد که “بدیهی است علیه پروفسور فتوا راه انداختند”.

وزیر کشور اظهار داشت که عملیات پلیس از صبح روز دوشنبه آغاز شده و در روزهای آینده علیه “ده ها نفر” از جنبش اسلام گرایان ادامه خواهد یافت. روز یکشنبه ، وی امامان مساجد را جمع کرد و از آنها خواست تا برای اخراج ۲۳۱ خارجی ذکر شده در پرونده مربوط به هشدارهای جلوگیری از رادیکالیزاسیون تروریستی (FSPRT) اقدام کنند. (هفته نامۀ فرانسوی له سشو – 19 اکتبر 2020)

همچنین هزاران نفر در خیابانها و میادین معروف پاریس از جمله میدان جمهوری با در دست داشتن پلاکاردهای محکومیت تروریسم اسلامی و گرامی داشت معلم سربریده شده ساموئل پتی دست به تظاهرات زدند. در این تظاهرات و تجمعها برخی نیز کاریکاتورهای مجلۀ شارل ابدو در مورد پیغمبر اسلام را در دست داشتند.

ژان میشل بلانکر، وزیر آموزش ملی قتل معلم فرانسوی تاریخ را «حمله به جمهوری فرانسه» توصیف کرد.

این عضو دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از لزوم «اتحاد» و «قاطعیت» در برابر «تروریسم اسلام گرا» سخن گفت.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری پیشین فرانسه در واکنش به سر بریدن یک معلم در حومه پاریس در صفحه توئیتر خود نوشت که «تروریسم اسلامگرا» نظام آموزشی این کشور را هدف گرفته است.

آن سوی واکنشهای تندروانه و یکسونگرانۀ رهبران متعصب مسلمانان واکنشهای باز تندروانه و یکسونگرانۀ رهبران نیروهای چپ و راست افراطی فرانسه مبنی بر اخراج چچنی ها و بخشهایی از مهاجرین مسلمان می باشد.

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «اتحاد ملی» در واکنش به سر بریده شدن یک معلم در نزدیکی پاریس در صفحه توئیتر خود نوشت: «یک آموزگار به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای شارلی ابدو سر بریده شد. ما در فرانسه به این حد از بربریت غیرقابل تحمل رسیده‌ایم. اسلام‌گرایی در حال جنگ با ما است. ما با زور باید آن را از فرانسه بیرون کنیم». (یورونیوز فارسی – 17 اکتبر 2020)

ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپ فرانسوی «فرانسه تسلیم ناپذیر» و کاندیدای سابق ریاست جمهوری فرانسه گفت: “ما باید یکی یکی پرونده های چچنی های حاضر در فرانسه را جمع کنیم… کسانی که فعالیت های اسلام گرایی سیاسی دارند باید دستگیر و اخراج شوند». (مجلۀ فرانسوی پاریزین – 19 اکتبر 2020)

اظهارات و موضعگیریهای رهبران مسلمانان فرانسه

خبرگزاری اروپا (یورونیوز) – 27 اکتبر 2020: محمد موسوی رهبر شورای مسلمانان فرانسه CFCM در واکنش به درخواست های رئیس جمهور ترکیه مبنی بر تحریم محصولات فرانسوی از مسلمانان کشورش خواست تا منافع ملی فرانسه را در اولویت قرار دهند.

محمد موسوی گفت: «فرانسه کشوری بزرگ است، شهروندان مسلمان مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرند، آنها می توانند مساجد خود را آزادانه احداث کنند و می توانند آزادانه آیین های دینی خود را بجای آورند».

محمد موسوی ، رهبر شورای مسلمانان فرانسه همچنین گفت: «می دانیم کسانی که در پشت این تحریم‌ها هستند می گویند آنها از اسلام و مسلمانان در فرانسه دفاع می کنند، ما آنها را به خردگرایی دعوت می کنیم. هیچ‌یک از این کارزارهای تحریم علیه فرانسه نتیجه مثبتی ندارند و باعث ایجاد تفرقه می شوند».

وی تاکید کرد که در فرانسه مسلمانان آزادی انتخاب دارند تا از این کاریکاتورها متنفر باشند. محمد موسوی گفت: «قانون مردم را ملزم به دوست داشتن این کاریکاتورها نمی کند».

محمد موسوی، مهم ترین مرجع رسمی مسلمانان فرانسه با دفاع از منافع ملی این کشور از معلمان، کاریکاتوریست و هنرمندان درخواست کرد برای احترام به مسلمانان فرانسوی «دیگر کاریکاتورهای پیامبر اسلام را نمایش ندهند و از نو آن را طراحی نکنند».

یکی از مهم ترین مبارزات در تاریخ فرانسه که به انقلاب سال ۱۷۸۹، پایان پادشاهی و آغاز جمهوری منجر شد، حذف نفوذ و تاثیرات کلیسا در تصمیم های حکومتی بود. به عنوان بخشی از این مبارزه طولانی علیه کلیسای مسلط کاتولیک، دو سال پس از انقلاب، قوانینی که پیش تر شهروندان را بدلیل تمسخر دین «کافر» می شناخت، لغو شد.

بی دلیل نیست که اغلب فرانسوی ها حاضر نمی شوند یکی از مهم ترین محصولات انقلابشان را از دست بدهند. از آن تاریخ به بعد، انتقاد از هر دین و مذهبی در فرانسه قانونی شده است و بیشتر ادیان موضوع طنز و تمسخر در طرح ها و کاریکاتورها قرار می گیرند. در ضمن در این قانون آمده است که «هرگونه تحریک افراد به نفرت و انزجار در پی انتشار اثر هنری جرم محسوب می شود».

موضعگیریهای بین المللی در حمایت از فرانسه و اتریش

آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت که «ملت فرانسه در این ساعات دشوار از همبستگی آلمان برخوردار است». از سوی دیگر، شماری از سیاستمداران آلمان با انتشار پست‌های توییتری جنایتهای تروریستی هولناک در فرانسه را محکوم کرده‌اند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز با انتشار یک پست توییتری اعلام کرده است: «اسلام‌گرایی افراطی دست به قتل می‌زند و چنین نیرویی نمی‌باید جایی در جامعه ما داشته باشد.».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با  انتشار یک پست توییتری همبستگی خود را با مردم و دولت فرانسه اعلام کرد. ترامپ در این پست توییتری نوشت: «حملات تروریستی اسلام‌گرایان افراطی باید بی درنگ پایان یابد.» ترامپ تاکید کرده است که هیچ کشوری نمی‌‌تواند در برابر چنین حملاتی بی تفاوت باشد.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز حملات تروریستی در فرانسه را محکوم کرده و با مردم فرانسه ابراز همدردی و همبستگی کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز ضمن ابراز هم‌دردی با امانوئل مکرون حملات تروریستی در فرانسه را یک “بزهکاری خشونت‌بار” دانسته و از تاثر عمیق خود سخن گفته است.

رئیس جمهوری روسیه گفته است که مردم این کشور در خشم و اندوه مردم فرانسه شریک هستند. پوتین با خانواده قربانیان این حملات نیز ابراز همدردی کرده است. (دویچه وله فارسی – 29 اکتبر 2020).

سیباستیان کورتز صدر اعظم اتریش نیز چند ساعت بعد از حملۀ تروریستی در وین، اتحادیۀ اروپا را به مبارزه با “اسلام سیاسی” فراخواند و گفت که این یک “ایدئولوژی” است که برای “الگوی زندگی اروپایی خطرناک می باشد».

صدر اعظم اتریش در گفتگویی با روزنامۀ آلمانی “دی ولت” گفت: اتحادیۀ اروپا باید در آینده بیشتر به مشکل اسلام سیاسی بپردازد و او بر این باور است که موضوع مبارزه با اسلام سیاسی به ناچار یک موضوع اصلی کنفرانس آیندۀ سران اروپا خواهد بود.

وی افزود: “انتظار دارم که بردباری و تحملی که اشتباه فهمیده شده پایان یابد و کشورهای اروپایی خطری را که ایدئولوژی اسلام سیاسی بر آزادی ما و الگوی زندگی اروپایی دارد درک کنند”.

سازمان دولت اسلامی (داعش) روز سه شنبه مسئولیت حمله روز دوشنبه وین را که منجر به کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن 22 نفر شد برعهده گرفت.

کورتز صدر اعظم اتریش در ادامۀ سخنانش گفت: “اتحادیۀ اروپا باید مبارزه با تروریسم اسلامی بویژه مبارزه با پایۀ و تکیه گاه سیاسی آن یعنی اسلام سیاسی را با عزم و تصمیم و اتحاد ضروری بر عهده بگیرد”.

وی اظهار داشت: “من اکنون با رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون و بسیاری از رؤسای دولتها در مورد این مسأله تماس گرفتم تا بتوانیم هماهنگی قوی تری در داخل اتحادیۀ اروپا داشته باشیم”.

در عکس العمل رویدادهای اخیر، وزیر کشور آلمان، هورست زیهوور اعلام داشت که جلسۀ آیندۀ وزرای کشور اتحادیۀ اروپا روز 13 نوامبر جاری روی موضوع “حملات تروریستی اسلامگرایان” متمرکز خواهد بود در حالیکه قرار بود روی موضوع مهاجرت و پناهندگی متمرکز باشد. وزیر کشور آلمان در این مورد تأکید کرد که اروپایی ها تنها با وحدت عمل و همکاری با همدیگر خواهد توانست بساط تروریستها را از اروپا برچینند». (خبرگزاری فرانسه و دویچه وله عربی 3 نوامبر 2020)

حال با یک نگاه مقایسه ای به اظهارات آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه و موضعگیریهای مختلف در قبال آن می توان به ماهیت و اهداف هر یک از طرفها به خوبی پی برد. موضعگیریهای رهبران و شخصیتهای سیاسی و مذهبی مسلمانان به جز رئیس جمهور مصر و شخصیت مذهبی دولتی آن کشور تماما در راستای ضدیت با مواضع قانونی و دموکراتیک رئیس جمهور و دولت فرانسه می باشد و به جز اشاراتی بسیار کمرنگ به هیچ‌وجه لبۀ تیز و اصلی محکومیت و حمله شان متوجه جنایتهای تروریستی انجام شده به نام اسلام و با آیات قرآن و با شعارهای اسلامی نیست. علمای اسلام از خامنه ای گرفته تا شیخ الازهر و اتحادیۀ علمای مسلمین مطلقا نمی گویند که محتوا و مضمون سخنان رئیس جمهور فرانسه و موضوع اصلی آن چه بوده؟ آنها تنها به یک جمله از هزاران جملۀ آقای مکرون چسبیده اند که گفته اسلام امروز در جهان دچار بحران است که به هیچ‌وجه این سخن توهین آمیز نیست بلکه در حقیقت خطاب به همین حضرات مقدس می باشد که می گوید: آقایان بفرمایید تناقض برداشتها از اسلام را حل کنید و صریحا اعلام کنید که آیات قتل و جهاد و فرمان خدا به کشتن کافران یعنی چه؟ و در چه شرایط و زمانی است؟ وقتی هر جریان اسلامی یک برداشت و تفسیر را از آیات قرآن و احکام اسلامی و تاریخ و زندگی پیغمبرشان دارند و روی هیچ اصل و فرع و حکم و آیه و حدیث این دین نیست که علمای آن و فرقه ها و مذاهب گوناگون آن بر سر آن هزار اختلاف نداشته باشند؛ این بحران نیست پس چیست؟ آیا درخواست آقای مکرون از علمای اسلام که بفرمایید این بحران را حل کنید و به وحدت برسید توهین به اسلام است؟ این در حالیست که مسائل مطروح و مورد اختلاف در جهان اسلام و تفسیر و فقه و معارف اسلامی برخلاف مسیحیت منحصر به خدا و نبوت و معاد و امور روحی و ماوراء طبیعی نیست بلکه عمدتا مسائل سیاسی و حکومتی مربوط به زندگی انسانها و قتل و کشتار و جنگ و شکنجه و دست بریدن و قطع اعضای بدن و شلاق و سنگسار و… می باشد و به جان انسانها مربوط می شود. لذا دنیای آزاد و دموکراسی نوین امروز جهان می گوید این موضوع باید تعیین تکلیف شود. اگر علما و رهبران و شخصیتهای شناخته شدۀ مسلمان قتل و ترور انسانها به جرم عقیده و بیان را محکوم می کنند باید موضع خودشان را با تفسیرها و برداشتهای خلاف آن توسط افراطیون و تندروهای اسلامی مشخص کنند و به روشنی  در تریبونها و منابر و موضعگیریهایشان بگویند و تبلیغ کنند – چنانکه در محافل خودشان موقع سؤال کردن می گویند –  که آیۀ «فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ» (وقتی به کافران برخوردید گردنشان را بزنید) (قرآن – سورۀ محمد – آیۀ ۴) یا «فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ» (آنها را هر جا یافتید بگیرید و بکشید) (قرآن – سورۀ نساء – آیۀ ۸۹) مربوط به این زمان نیست و در شرایط زمان پیغمبر اسلام که اغلب شرایط جنگی بود صدق می کند و منظور در میدان جنگ است و… ولی احتمالا برای نگهداشتن ارج و قربشان نزد تندروها و یا ترس از جانشان مطلقا در منابر و تریبونها و رسانه ها و تبلیغات علنی شان این موضع را بیان نمی کنند و بیشترین حملات و تبلیغاتشان را متوجه رهبران غربی بویژه فرانسه و قربانیان ترور و جنایتهای اسلام گرایان تندرو می کنند. در حالیکه رئیس جمهور فرانسه بیشترین تأکیدش روی آموزش شهروند فرانسوی بود که باید با ارزشها و اصول و پایه های جمهوری و فرانسوی باشد و نه خارجی و این یک خواستۀ مشروع و قانونی و حق دولت فرانسه است. او در حقیقت می گوید نمی توان پذیرفت که با پول و کمک یک دولت از محل مالیاتهای گرفته شده از مردم فرانسه افرادی در خاک خود این کشور آموزش و پرورش بر پایۀ ضد ارزشهای این کشور ببینند؟ و به جان شهروندان این کشور به دلیل آزادی بیان بیفتند؟ و خودشان را از جامعه جدا کرده و دستگاه آموزشی و حکومتی و قضائی و اجرایی خودشان را داشته باشند و خودشان هر کسی را بخواهند محکوم به اعدام کرده و حکم را اجرا کنند. آقای مکرون در حقیقت می پرسد که این نوجوان چچنی که از سن آموزش خود مطلقا از فرانسه خارج نشده کجا غیر از فرانسه آموزش مذهبی و قرآن را دیده که بعد از بریدن سر معلم فرانسوی در تویتر خود آیۀ قرآنی «گردن کافران را بزنید» منتشر می کند؟ مگر غیر از مدارس اسلامی خصوصی یا خانوادگی در داخل خاک فرانسه و با امکانات و کمکهای مالی دولت فرانسه این افکار و این آیات را به او یاد داده اند؟ این علما و روحانیون مسلمان و رهبران اسلامی و رسانه های پرهزینه کشورهای عربی مانند تلویزیونهای سراسری العربیه و الجزیره کی و کجا به این جوانان و نوجوانان شستشوی مغزی داده شده توسط رسانه ها و مدارس و آموزشهای داعشی و اسلامی افراطی، درسهای همان اسلام معتدل و معدن رحمت و مهربانی و تاریخ پیامبر رحمت و تفسیر درست آیات جهاد و قتل و قتال و سربریدن و منتفی دانستن آنها در عصر امروز آن هم در محل زندگی مسلمانان در کشورهای آزاد و دموکراتیک و جوامع غربی را آموزش دادند؟

حتی رسانه های وزین و معروف عربی مانند تلویزیون الجزیره قطر را دیدیم که سخنرانی رئیس جمهور ترکیه در پارلمان این کشور را که به دنبال ترورهای پیاپی اخیر اسلامیستها در فرانسه و همراه با حملات شدید به رئیس جمهور فرانسه و محکوم کردن آزادی بیان و مطبوعات در دنیای غرب ایراد شد مستقیما و کامل و همزمان هم به عربی ترجمه می کرد. در حالیکه در رابطه با دو سخنرانی مهم و اخیر رئیس جمهور فرانسه مطلقا چنین کاری نکرد. اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پارلمان این کشور گفت که فرانسه و اروپا به بربریت برگشته اند!!! او قتلها در الجزائر و رواندا را مثال زد!! ولی کشتار ارامنه به دست عثمانی ها را نگفت. آیا آقای ماکرون هم می تواند آقای اردوغان را مسئول کشتار ارامنه بداند؟!! آیا خانم آنجلا مرکل را می توان مسئول کشتارها بوسیلۀ هیتلر دانست؟ اردوغان و روحانیون مصر باید به جای حمله به رئیس جمهور فرانسه به تروریسم و قتل به نام اسلام حمله کنند. هر کسی در خانه خودش آزاد است به هر کسی بخواهد فحش بدهد و توهین کند. بیرون از خودش پخش نمی شود. این به کسی مربوط نیست. مجله شارل ابدو مخاطبش و خوانندگانش فرانسویها هستند نه عربها و ترکها. این مجله فرانسوی است و کاریکاتورهایش در هیچ رسانه ای غیر خودش پخش نمی شد ولی با این ترورها و حملات مسلمانان افراطی و حمایت ضمنی رهبران و جریانات اسلامی از آنان، کاریکاتورهای این مجله در بسیاری رسانه های دنیا پخش شد. و تظاهر کنندگان فرانسوی صدها نسخه از این مجله را با همان کاریکاتورها بر دست گرفتند. پس تروریسم اسلامی بزرگترین توهین را به پیغمبر اسلام محمد می کند. تروریسم اسلامی است که محمد را ترور می کند و بزرگترین ضربه را به اسلام می زند چون آشکارا می گوید که جزای توهین به مقدسات در اسلام قتل است. این رهبران و علمای مسلمین باید فقط و فقط تروریستهای اسلام گرا را محکوم کنند که به اسلام و محمد ضربه می زنند و توهین می کنند. بسیار جا دارد که دولت فرانسه به روحانیون و رهبران مسلمان که به آقای مکرون حمله می کنند بگوید: شما که اقدامات تروریست های مسلمان را محکوم می کنید ، رسماً اعلام و تبلیغ می کنید که این آیات جنگ و ترور غیر مسلمانان و مشرکان ذکر شده در قرآن با ۱۴۰۰ سال پیش در عربستان سعودی مرتبط است و به موقعیت محمد و پیروانش و دشمنانشان در آن زمان بر می گردد. پس چرا این را علنی و به وضوح و با طرح همین آیات و نفی برداشتهای به عقیده شما نادرست از آنها بیان نمی کنید. چرا نمی گویید که آن زمان محمد و یارانش در وضعیت جنگی بودند و مسلمانان فقط در جامعه خودشان بودند و در جوامع دیگر زندگی نمی کردند و هیچ اقلیت مسلمانی در جامعه ای دیگر وجود نداشت بلکه بر عکس بود یعنی این اقلیتهای غیر مسلمان بودند که زیر حاکمیت اسلام زندگی می کردند و احکام زیادی در اسلام در برخورد و رفتار با آنان و شروط زندگی آنان وجود دارد. بنابراین، آیات جنگ و جهاد و قتل و قتال در قرآن در شرایط فعلی زندگی مسلمانان در جوامع اروپایی که در اقلیت هستند مطلقا صدق نمی کند زیرا در حال جنگ نیستند. شما که داوطلبانه می آیید و در اینجا زندگی می کنید ، باید از قوانین و ارزشهای اخلاقی و انسانی این جوامع پیروی کنید. روابط و شرایط امروز جهان بسیار متفاوت از روابط و شرایط جهان ۱۴۰۰ سال پیش است. اگر پیامبر شما محمد امروز بود ، مطمئناً خدا دستورات دیگری به او می داد که متناسب با وضعیت امروز مسلمانان، به ویژه خارج از جوامع خودشان باشد. به امید پیشبرد آگاهی و آگاهی بخشی.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»