ادامه بی‌برنامگی و ناتوانی حکومت در کنترل کرونا و اصرار بر کتمان آمار واقعی تلفات       

ایران مدت هاست که در خاورمیانه دارای بیشترین آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا نسبت به کشورهای دیگر منطقه است.

طرح محدودیت تردد در ۲۵ مرکز استان ایران که از امروز چهارشنبه ۲۸ آبان آغاز شده و طرح محدودیت سراسری برای برخی مشاغل که از شنبه آینده اجرا خواهد شد، ادامه طرح های ناکارآمد گذشته دولت در کنترل کرونا است که بارها مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.

یک هفته قبل مسئولان ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی طی نامه ای به وزیر بهداشت ضمن هشدار به اینکه “محدودیت های نیم بند چاره کار نیست” خواهان تعطیل دو هفته ای کشور شدند. همچنین شورای شهر تهران تعطیلی کامل دو هفته ای برای تهران درخواست کرده است.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه ای به حسن روحانی خواهان تعطیل کامل تهران و کلان شهرها به مدت دو هفته تا یکماه شده و تاکید کرده که “میزان بروز و شیوع بیماری کرونا در کشور نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه است و اگر امروز برای آن چاره‌جویی ننماییم فردا خیلی دیر است که متاسفانه امروز هم دیر شده است”

با این حال مقامات حکومت همچنان تلاش می کنند تا با انتشار آمارهای رسمی نادرست، شدت فاجعه مربوط به گسترش خارج از کنترل تعداد ابتلا و تعداد جان باختگان ناشی از کرونا را کتمان کنند.

در حالی که وزارت بهداشت تازه ترین آمار مبتلایان از ابتدا تا کنون را حدود ۷۹۰ هزار نفر و تعداد کل جان باختگان را حدود ۴۳ هزار نفر اعلام کرده، آمار منتشره سازمان ثبت احوال نشان می دهد که آمار جان باختگان تنها در سه ماهه تابستان امسال بیش از ۴۰ هزار نفر و تعداد کل تلفات از ابتدا تا پایان شهریورماه حدود ۶۵ هزار نفر بوده است.

از یک هفته قبل تا کنون نیز موج ابتلا جهش تازه ای یافته و حتی بنا به آمار رسمی وزارت بهداشت تعداد تلفات روزانه بالای۴۵۰ نفر و تعداد روزانه  مبتلایان بالای ۱۳۰۰۰ نفر گزارش شده است.

بنا به گزارش ها همچنین روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه عباس متولیان اپیدمیولوژیست و مجری طرح “پیمایش ملی”، گفت: “بنا به هشتمین پیمایش علمی حدود پنج میلیون نفر یعنی معادل هفت و نیم درصد جمعیت بالای پانزده سال در ایران به درجات مختلف به ویروس کرونا مبتلا شده اند.”

طرفه آنکه مقامات حکومت پنهان کاری و اعلام آمارهای ساختگی مربوط به تعداد ابتلا و تعداد جان باختگان ناشی از کرونا را “شفاف و صادقانه” نیز می نامند. از جمله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی دو هفته پس از اعلام دیرهنگام شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: “مسئولان ما از روز اول با صفا، صداقت و شفافیت خبررسانی کردند و مردم را در جریان قرار دادند اما برخی کشورهای دیگر که این بیماری در آنها شدیدتر و همه‌گیرتر است، پنهان‌کاری می‌کنند البته ما برای آن بیماران نیز از خداوند طلب عافیت می‌کنیم!”.

ایران مدت هاست که در خاورمیانه دارای بیشترین آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا نسبت به کشورهای دیگر منطقه است و در حالی که حکومت تا کنون با ارزیابی ها و طرح های متناقض خود در کنترل شیوع این ویروس ناتوان بوده، تلاش می کند تا همه مسئولیت را به گردن رعایت نکردن توصیه ها و دستورات پزشکی و درمانی توسط مردم بیندازد.