بدعتی عجیب در شیوه سرکوب فعالیت صنفی دانشجویی!

دانشگاه تعطیل است و جدیدترین اشکال سرکوب را تجربه می کند

محمد شباهتی فعال دانشجویی دانشگاه تهران و عضو سابق شورای صنفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ، در فرآیندی کاملا غیابی، به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

این درحالی است که کلیه روند رسیدگی از جمله تفهیم اتهام، صدور کیفرخواست، برگزاری جلسه دادرسی و صدور حکم، بدون اطلاع این دانشجو و به صورت کاملا غیابی انجام گرفته‌ و هم‌اکنون در مرحله اجرای حکم است.

بنابه گزارش ۲۷ ابان کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور، در پی ضبط شدن یکی از کارت های بانکی این فعال صنفی توسط دستگاه عابربانک و پیگیری علت این اتفاق از طریق بانک، مشخص می شود نامه ای از شعبه یک اجرای احکام شهید مقدس(اجرای احکام زندان اوین) مورخ ۱ مهر به بانک ها ارسال شده تا تمامی حساب های وی مسدود گردد. با پیگیری های وکیل این فعال صنفی به اجرای احکام اوین، به طوری شفاهی به وی اعلام می شود که محمد شباهتی به پنج سال حبس تعزیری بابت اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی محکوم شده است. این حکم در حالی هم اکنون در دایره ی اجرای احکام است که تمامی مراحل این پرونده از جمله مرحله تحقیقات، تفهیم اتهام، صدور کیفرخواست و برگزاری دادگاه مطلقا بدون اطلاع و حضور این فعال صنفی طی شده و همچنین هیچگونه احضاریه یا ابلاغیه ای برای وی تاکنون ارسال نشده است!

به دلیل غیابی بودن تمامی مراحل، هنوز هیچ اطلاعی از جزئیات دیگر این پرونده در دسترس نیست.

پس از بازداشت های گسترده دانشجویان طی سالهای اخیر، انواع فشار و تهدیدها،  صدور احکام سنگین قضایی، این‌بار با شکل جدیدی از سرکوب مواجه هستیم: پرونده سازی و صدور احکام سنگین قضایی در روندی کاملا غیابی.