جمهوری در عمل، مبارزه با جدایی خواهی، سخنرانی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه؛ ترجمه علی حسین نژاد

سایت کاخ الیزه – 2 اکتبر 2020

جمهوری در عمل، مبارزه با جدایی خواهی

La République en actes

la lutte contre les séparatismes

سخنرانی آقای امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

۲ اکتبر ۲۰۲۰  در شهر مورو Mureaux 

(دارای بیشترین تعداد مسلمان) نزدیک پاریس

ترجمه از: علی حسین نژاد

خانمها و آقایان وزیران، خانمها و آقایان نمایندگان مجلس ، آقای شهردار ، فرانسوا ، بسیار متشکرم ، آقای رئیس شورای اداری ، آقای رئیس جامعه شهری ، آقای بخشدار ، آقای اولین رئیس دادگاه تجدیدنظر ، آقای دادستان کل ، خانم رئیس ، و همه‌ی خانمها و آقایانی با هر صفت و ویژگی و سمتی که هستند،

خانم ها و آقایان.

از شما متشکرم ، آقای شهردار، به دلیل خوشامدگویی به ما در شهرتان  Les Mureaux و امروز، هم اقدام و هم تبادل نظر درباره موضوعی است که برای جمهوری ما و نیز برای شهر شما و بخش شما بسیار مهم است و یک امر تصادفی نیست. شما در هر حال مردمی از سرزمین مبارزات برای جمهوریت هستید و می دانید چگونه در این راستا پیش رفته و پیش ببرید. همانطور که معمولا می گویند یک شهر هم انواع تضادها را دارد و هم انواع راه حلها را، اما همیشه از طریق مدرسه و آموزش  است که کار مقابله با این تضادها و حل آنها شناخته شده است در مقابل این چالش ها.

جلسه امروز ما دو هدف دارد. ابتدا باید مشکلات واقعی مان را تعریف کنیم بدون تعصب، کاری که چندان هم آسان نیست. و بعد هم ببینیم چه خطری است که امروز جامعه ما را تهدید می کند؟

در جمهوری ما ، توانایی مان در زندگی مشترک و آگاهی دادن در مورد تصمیمات گرفته شده نتیجه  و حاصل کار روشمندی است که تقریباً ۳ سال است انجام شده و ما نیز داریم، در هفته های اخیر آن را با دولت تکمیل و نهائی می کنیم.

باور يا عدم باور يا باور كم يا متوسط يا زياد افراد به هر دین یا عقیده ای به خودی خود مسئله‌ی سکولاریسم (لائیسیته) نیست. بلکه آزادی باور یا عدم باور مسأله‌ی سکولاریسم است، مسأله‌ی سکولاریسم نگهبانی آزادی و امکان انجام عبادت به محض اطمینان از نظم عمومی است. سکولاریسم بی طرفی دولت است و پاک شدن کامل و مطلق فضای عمومی از ادیان است. سکولاریسم چسب فرانسه‌ی متحد است.

بنابراین سکولاریسم باید دقیقاً و محکم اجرا شود بدون این که در دام ملغمه ای قرار بگیریم که توسط جدال گرایان و مسلمانان افراطی که به هر غیر خودی انگ کفر می زنند، گسترانده‌اند.

مشکل، جدایی طلبی اسلام گرایان است. این پروژه‌ی سیاسی-مذهبی، آگاهانه، تئوریزه شده، كه در انحرافات مكرر از ارزشهای جمهوری، خود را نشان می‌دهد و اغلب منجر به ایجاد یك جامعه ضد جامعه می شود و نمودهای آن ترك تحصیل فرزندان با اعتراض به ورزشهای مختلط و اقدامات فرهنگی اجتماعی است که بهانه ای برای آموزش دادن آنها با اصولی مغایر با قوانین جمهوری است. این نفی اصول ما از جمله اصل برابری بین زن و مرد و کرامت انسانی است. مشکل، این ایدئولوژی است که ادعا می کند قوانین خود از قوانین جمهوری برتر است. من از هیچ یک از شهروندانمان نمی خواهم که ایمان به دین داشته باشند یا نداشته باشند، کمی یا متوسط​ داشته باشند، این کار جمهوری نیست، اما من از هر شهروندی می خواهم در هر مذهبی که هست، کاملاً به کلیه قوانین جمهوری احترام بگذارد.

ما جمهوری را هنگامی دوست داریم که به وعده های خود مبنی بر رهایی وفا کند. تمام آنچه امروز می گویم فقط در راستای این است که این وعده‌ی رهایی را تضمین کنیم. جمهوری هم دستور (قانون و قاعده) است و هم نوید.

اعمال از روز اول وجود داشته و بهتر از گفتار است. ما با عمل و نتیجه‌ کار داریم نه با حرفها،ِ و ما پیاده شدن جمهوری را در عمل باید ببینیم نه در گفتارها و نوشتارها.

تا پایان سال ۲۰۱۷، در ۱۵ محله، طرح های ضد رادیکالیزاسیون شامل همه خدمات دولتی مستقر شد. در سطح کشور، مقامات ما سخت کار می کنند. ۱۵ مسجد، ۴ مدرسه و ۱۳ مؤ‌سسه و انجمن فرهنگی و اجتماعی اسلامی بسته شده اند. صدها چک انجام شده، میلیون ها یورو ضبط شده است.

ما تصمیم گرفته ایم جلوتر و قویتر برویم. برای ارائه‌ی یک راه حل مشخص و برای هر مشکل موجود در این زمینه لایحه ای برای تقویت سکولاریسم و ​​تحکیم اصول جمهوری در ۹ دسامبر به شورای وزیران ارائه خواهد شد. برخی از شهرداری ها تحت نفوذ اسلامگرایان در نظر دارند منوهای فرقه ای را در رستورانها تحمیل کنند، برخی دیگر مردان را از استخرهای شنا خارج می کنند و به جدا سازی زن و مرد می پردازند؛ ولی هر آنچه مغایر با اصول سکولاریسم و ​​برابری باشد ممنوع خواهد بود.

در خدمات عمومی ارائه شده توسط شرکت ها، مانند حمل و نقل عمومی، سوء استفاده هایی مانند خودداری از دست دادن با زن یا حتی پوشیدن حجاب در زمانی که شما یک زن در تماس با مردم در ادارات دولتی هستید، در حال افزایش است. از این رو تعهد بی طرفی مقامات دولتی در قبال کارمندان شرکت های تفویض شده اعمال می شود.

اما ممنوعیت کافی نیست. ما باید از ریشه عمل کنیم. به جای اسلام گرایی سیاسی و متعصب، ما باید یک وطن پرستی جمهوری خواه را جایگزین کنیم. آنها در انجمنهایی گردهم می آیند که به جای اینکه ملت را متحد کنند ملت را تجزیه می کنند. آنها ملیت فرانسوی دارند ولی نمی خواهند فرانسوی باشند. آنها خودشان را از ملت فرانسه جدا می کنند ولی از ملیت فرانسوی فقط سوء استفاده می کنند.

هرگونه درخواست یارانه منوط به امضای قرارداد احترام به ارزشهای جمهوری خواهد بود. کسانی که به آن احترام نمی گذارند، باید آن یارانه ها را به دولت برگردانند.

مدرسه باید به یك دیگ ذوب جمهوری تبدیل شود و کودکان و نوجوانان و جوانان در آن باید با ارزشهای جمهوری پرورش داده شوند نه با ارزشهای یک دین و مذهب مشخص، در این راستا باید هرچه سریعتر اقدام کرد. ۵۰۰۰۰ کودک در خانه تحصیل می کنند. اولیای آنها آمده و آنها را از مدارس آموزشی فرانسه خارج کرده و در خانه آنها را آموزش می دهند یعنی می گوید من فرانسوی هستم ولی نظام آموزشی فرانسه و ارزشهای آن را نمی پذیرم. هر روز، مدیریتها كودكانی را می شناسند كه كاملاً خارج از سیستم آموزشی فرانسه هستند. هر هفته بخشداران مدارس غیرقانونی را تعطیل می کنند که اغلب توسط تندروهای مذهبی مسلمان اداره می شوند. با این کارها هزاران کودک را که فرانسوی هستند و از امتیازات و امکانات فرانسوی بودن برخوردار می شوند از تحصیل و پرورش یابی برای شهروندی، از دسترسی به فرهنگ ما ، تاریخ ما و ارزش های ما محروم و دور می کنند. از این رو تصمیم گرفتم از آغاز سال تحصیلی ۲۰۲۱، آموزش رسمی و دولتی در مدرسه برای همه افراد از سه سال به بالا اجباری باشد. آموزش در خانه فقط به نیازهای بهداشتی محدود می شود.

از آنجا که مدرسه در کشور ما باید ارزشهای جمهوری را و نه ارزشهای یک دین را آموزش بدهد، ما به آموزش زبان ها و فرهنگ های مبدأ بدون کنترل و آنگونه که آنها می خواهند پایان خواهیم داد. جمهوری در برابر کسانی که می خواهند آن را از طریق مدرسه و آموزش نسل آینده سرنگون کنند مقاومت خواهد کرد! من به فرانسویان مسلمان و توانایی آنها در بسیج برای کمک به این امر اعتماد داریم. بنابراین ما فقط یک سیستم داریم ، سیستم آموزش دولتی و رسمی. جایی که می توانیم به عنوان مثال به زبان عربی آموزش ببینیم، با این کشورها قرارداد می بندیم، تا بر معلمان کنترل داشته باشیم و بدانیم این کیست که از آنجا می آید و اینجا تدریس می کند. ما بر احترام به ارزشهای ما و ظرفیتهای زبانی ما و تحصیل به زبان فرانسه و به زبان دوم، و به طور کلی بر آموزش ملی و کیفیت معلمان و تدریس آنها کنترل خواهیم داشت. امروز یک واقعیت است. ما در مرحله نهایی کردن آخرین شرایط مذاکرات با کشورها هستیم. ما در حال پایان دادن به مدارس خصوصی خارج از سیستم و ارزشهای فرانسه هستیم. کنترل و نظارت بر کارکنان ، محتوای آموزشی دروس ، منشأ بودجه ها، و تقویت کنترل ها برای دولت یک کار قانونی است. همه ما در ماه های اخیر با مواردی از دبیرستان ها ، دانشکده هایی که بعضی اوقات از طرف دولت از طرف سازمان بودجه  در برخی مناطقی روبرو می شدیم که خارج از سیستم آموزشی فرانسه در آنها تدریس می شود با اینکه قانون اجازه این کار را نمی داد ما، دید کاملی و درستی نسبت به آنها نداشتیم. ما وقتی رسوایی اتفاق می افتد، جنایت می شود آن وقت بیدار می شویم، که این بدترین چیز است؛ چرا باید منتظر باشیم که اتفاقی بیفتد آن وقت دنبال ریشه ها بگردیم. ریشه ها از هم اکنون معلوم و شناخته شده است. بنابراین آنچه تصمیم گرفته شد این است که وزارت آموزش، دقیقاً با راه ها و روش هایی برای کنترل هر یک از این موضوعات، بتواند در مواقع ضروری به تعطیلی های اداری ادامه دهد و ما باید همه چیز را پیش بینی و پیشگیری کنیم. احترام به آزادی آموزش آری ولی ایجاد احساسات غیر ضروری و پرورش بر خلاف ارزشهای فرانسه نه. ما در برابر کسانی که می خواهند از طریق مدرسه با جمهوری ما مبارزه کنند یا جمهوری ما را تقسیم کنند مقاومت خواهیم کرد و از طریق مدرسه است که به همه فرزندان خود اجازه می دهیم با دانش، فرهنگ، و مدنیت جمهوری و در نتیجه اصول شهروندی آشنا شوند.

پس می بینید که این پروژه بسیار دراز مدت است واین موضوع کار زیادی می خواهد و من واقعاً می خواهم از وزرا به خاطر کارهایی که تا حالا در این راستا کرده‌اند تشکر کنم. این برای من یک ستون اساسی  ویک استراتژی است، مثبت و مصمم.

محور چهارم استراتژی ای ما بیداری جمهوری خواهانه است و در نهایت، ساختن اسلامی در فرانسه است که بتواند روشنگر باشد. من همیشه مراقب این فرمول ها هستم ، ما تعداد زیادی از آنها را داشته‌ایم. ما می توانیم از یک اسلام فرانسه صحبت کنیم. من نمی خواهم در اینجا وارد مباحث معنایی شوم زیرا در مورد آنها صحبت کرده و نظرات زیادی را ارائه داده‌ام. اما ما باید به این دین در کشور خود کمک کنیم تا از نظر موضوعات مشترکی که داریم، خود را شریک جمهوری کند. و این طبیعی است. ادیان دیگر خود را به این ترتیب ساختار داده اند، اولاً به این دلیل که این تاریخ آنهاست، گاهی اوقات، می توانم بگویم ، ساختار آنهاست و ما یاد گرفته ایم که با هم زندگی کنیم. اما در اینجا نیز خودمان را مدیون شفافیت هستیم.

وقتی قانون سال ۱۹۰۵ تصویب شد، اسلام در کشور ما چنین مذهبی نبود. و در سالهای اخیر نیز از طریق امواج مهاجر که بیشتر متعلق به قرن بیستم است، بسیار پیشرفت کرده است. بنابراین، ما با واقعیتی روبرو هستیم که سازماندهی آن مطابق با روشهای ما، و امکانات ما نیست. امروز، رابطین آنها با ما به مسئولیت واقعی قانونی خود عمل نمی‌کنند. بنابراین، برای وزیر مربوطه و شهرداران و استانداران، وقتی می خواهند از موضوعات مربوط به مذهب و فعالیتهای مذهبی و اموری که بر زندگی عمومی تأثیر می گذارد اطلاع یابند بسیار دشوار است که بدانند با چه کسی صحبت می کنند تا مسائل جامعه را مورد بحث قرار بدهند و بعضی اوقات برای نظم عمومی برنامه ریزی کنند. زیرا عبادت در آنجا سازمان یافته نیست [اشاره‌ی آقای مکرون به مزاحمتهای پخش اذان و سخنرانیها و خطبه ها و سروصداهای نماز جمعه و نمازهای جماعت بویژه در شبهای ماه رمضان می باشد که در مراکز اسکان عمومی از مسلمانان تعهد گرفته می شود که مزاحم دیگران نشوند. مسلمانان ناقوسهای کلیساها را بهانه می‌آورند در حالیکه ناقوسها از قدیم در فرانسه قانونی است و زمان استراحت مردم هم نمی زنند – م].

ما ۳ سال است که سخت روی این موضوع کار می کنیم. من تقریباً با همه‌ی متخصصان، دست اندرکاران و  نمایندگان تیم های مختلف مدیریت CFCM (شورای مسلمانان فرانسه) صحبت کردم. من در برهه ای توانستم به راهی فکر کنم ، یعنی رویکرد توافق و همسویی، اما فکر می کنم که آن زمان برای زندگی ما نامناسب باشد. این امر باعث ایجاد گسست از ادیان دیگر خواهد شد و چارچوب قانونی آن بسیار شکننده خواهد بود و من فکر می کنم این بدون شک نتیجه‌ی معکوس خواهد داد. یعنی بگوییم تو دولت برو فعالیت کن برای سامان دادن به اسلام هزینه اش را هم از مردم مالیات دهنده پرداخت کن که در این صورت طبعا درگیر انواع بحثهای منطقی و غیر منطقی که گاهی اوقات هم هست خواهیم شد با توجه به حضور ادیان و عبادتگاههای دیگر در فرانسه.

به همین دلیل ما کار ساخت و ساز و همچنین مسئولیت های مشترک را بر عهده گرفته ایم. کمی بیشتر از دو سال پیش ، وزارت کشور از هر یک از پیشوایان در بخشها خواست تا خطیبان اسلام را شناسایی کنند. این کار انجام شد و امکان شناسایی رابطین در هر بخش، یا در مناطق خاص به صورت بین دپارتمان وجود داشت ، بنابراین می توان گفتگو را ساخت. ما با شورای مسلمانان فرانسه کار واقعی، و تأمل واقعی انجام داده ایم. و این راهی است که ما می خواهیم با هم باز کنیم. یعنی اینکه با هم تلاش کنیم سازمانی را بسازیم که به ما امکان دهد ، امیدوارم ، به اعتقاد من ، بتوانیم اسلام روشنگری را در کشور خود بسازیم. به عبارت دیگر ، اسلامی که بتواند با جمهوری ما در صلح باشد و به تمام قواعد و ارزشهای جمهوری بدون جدایی احترام بگذارد و اجازه آرامش و شنیده شدن همه صداها را بدهد. وظیفه دولت این نیست که اسلام را ساختار ببخشد، اما ما باید به خود اجازه دهیم که از این ظهور اسلام روشنگر و منطبق با جمهوری حمایت کنیم و اولین نکته در موضوع این است که اسلام را در فرانسه از تأثیرات خارجی آزاد کنیم. ما می خواهیم این کار را در دو زمینه پیش ببریم یکی تأثیر و دیگری نفوذ. نفوذی وجود دارد که قابل مشاهده است. تاثیری وجود دارد که گاه عمیق تر و خطرناکتر است، اما کمتر قابل مشاهده است و کمتر پذیرفته می شود. اولین نفوذی که تصمیم گرفتیم با مشورت با کشورها کاهش دهیم، سازمان اسلام کنسولی است. همانطور که می دانید، ما کشوری هستیم که آموزش امامان و واعظان مساجد را در کشورهای خارجی سازمان می دهیم و آنها را با همان شعارها و ارزشها و اندیشه هایی که آنجاها آموزش دیده اند به طور سیستماتیک وارد می کنیم. این کشورها مشخصا ترکیه، مراکش و الجزایر هستند که این امامان و این وعاظ را برای ما تأمین می کنند. ما تصمیم گرفتیم با برخوردی کاملاً مسالمت آمیز با کشورهای مبدا، به این سیستم پایان دهیم. ما در حال گذار به این کار هستیم، یعنی به طور متوسط ​​بیش از ۴ سال است که داریم کار می کنیم، زیرا کارها باید به تدریج انجام شود. ما خودمان امامان و وعاظ مساجد مسلمانان فرانسه را آموزش خواهیم داد، یعنی این کار در داخل فرانسه صورت خواهد گرفت. بنابراین، ما باید این پیوند با خارج را قطع کنیم، یعنی همان چیزی را که ما آن را اسلام کنسولی (اسلام وارداتی یا اعزامی از خارج برای مأموریت) می نامیم. ابهامات پس از استعمار اجازه نمی دهد ساختار این دین (اسلام) در کشور ما به درستی به جلو حرکت کند.  من این را به روشی کاملاً مسالمت آمیز و در توافق با شورای مسلمانان فرانسه و 3 کشوری که نام بردم ، انجام خواهم داد. بنابراین ، ما به این پیوند و این تأثیر خارجی پایان می دهیم.

تأثیر دیگر ، مخرب تر ، جدی تر ، تأمین مالی است. تاکنون یک ابهام داشتیم. بسیاری از ساختارها به موجب قانون سال ۱۹۰۱ برای تأمین مالی فعالیت های مذهبی و با شفافیت زیاد تصویب شده اند. از بین سازه هایی که شاهد ورود آنها بودیم ، شاهد ورود بسیاری از افراد به سرزمین خود بودیم که متوجه شدیم بودجه آنها توسط فلان بنیاد ، بعضاً یک کشور خارجی ، یعنی برای منافع آن و بدون شفافیت زیاد تامین شده است. بنابراین مساجد تشویق می شوند که فرم مشارکتی را ترک کنند تا به سیستم پیش بینی شده توسط قانون ۱۹۰۵ که از نظر مالی مقرون به صرفه تر است بپیوندند تا بیشتر از خارج کنترل شوند. اما فراتر از آن ، همه کسانی که به انتخاب راه ۱۹۰۱ ادامه می دهند ، شاهد یک کنترل شدید تقویت شده از نظر منشا بودجه  و کنترل این مبدا و شفافیت بر وجوه هستند.

برای کسانی که این مسائل را می دانند، می خواهیم چه کار کنیم تا به زبان ساده صحبت کنیم؟ ما می خواهیم برای همه انجمن های مذهبی که در چارچوب قانون ۱۹۰۱ ثبت شده اند، محدودیت هایی را که در چارچوب قانون ۱۹۰۵ وجود داشته است بدون مزایای مالیاتی قانون ۱۹۰۵، برقرار کنیم. به طور معمول ، این انگیزه ای بیشتر برای رفتن به سال ۱۹۰۵ است. اما مهمتر از همه ، این پایان یک سیستم کدورت است. بحث منع بودجه از خارج از کشور نیست. این فقط مسئله نظارت بر آنها ، شفاف سازی آنها و کنترل آنها است. در اینجا نیز این یک عنصر اساسی برای آزادی اسلام در فرانسه از تأثیرات خارجی است که به ندرت برای بهتر شدن رفته و همانطور که دیدیم، اغلب بدتر شده است. و این واقعاً بازگشت به روح و پیام قانون ۱۹۰۵ را اقتضا می کند بویژه به ماده ای که راه حل هایش در این دهه ها با بی احتیاطی کامل در عمل نادیده گرفته شده اند. در واقع آنچه که ما برای همه عبادتگاه ها انجام می دهیم این است که تقویت کنترل ها از نظر بودجه و همچنین انجمن هایی که از آنها حمایت می کنند ، تقویت شود همانطور که قبلاً در محور دوم ، کنترل ما بر ماهیت آنچه گفته می شود ، اعمالی که انجام می شود و احترام به ارزش های جمهوری در میان تمام کسانی که آنها را حمل می کنند و آنها را زنده می کنند.

در مرحله بعد ، تمایل به محافظت از مسئولان مساجد در برابر حمله های خصمانه و کینه توزانه توسط افراط گرایان است و این عنصر بسیار مهمی در این ساختار است. امروز، در قلمرو ما ، آنچه ما می بینیم و من می دانم که نمایندگان منتخب در اینجا خودشان آن را مشاهده کرده اند و گاهی اوقات آن را تجربه کرده اند، اساساً این رفتارها خصمانه است که در سطح مساجد می بینیم کسانی که همه‌ی امور این مساجد را به دست گرفته‌اند ناگهان مسئولان انجمن مذهبی را در عرض چند روز تغییر می دهند. بعد هم از خواب بیدار می شویم، در عرض چند روز می بینیم که اسلام گرایان تندرو از ضعف های اساسنامه برای کنترل انجمن ها و کنترل بودجه آن با بدترین سیاست ها بهره‌ برداری می کنند. دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. آنچه ما به وضوح می خواهیم تثبیت کنیم یک سیستم ضد کودتا علیه قانون است، و بسیار مقاوم و پیشرفته است بطوریکه این نوع شخصیت های هژمونی طلب، که ظریف ترین و پیچیده ترین هستند ، دیگر نمی توانند از نقاط ضعف استفاده کنند و برای بدترین موارد غیر قانونی سازماندهی شوند تا قوانین خودشان را اجرا کنند برای کنترل انجمنهای مذهبی و مساجد برای تبلیغ بدترین موارد و سازماندهی بدترین موارد، اغلب ظاهرا در چارچوب فعالیتهای انجمن مذهبی که به هیچ وجه انجام نمی شود بلکه شروع به سیاسی شدن می کنند و کارهای دیگر که می دانیم.

سرانجام ، تلاش جدی برای تربیت و ترویج نسلی از امامان، بلکه روشنفکران فرانسوی که از اسلامی کاملاً منطبق با ارزشهای جمهوری دفاع می کنند، یک ضرورت است. اسلام دینی است که در فرانسه وجود دارد. من می دانم که بسیاری نمی خواهند آن را ببینند و فکر می کنند این می تواند راهی مؤثر برای مبارزه با اسلام رادیکال باشد. من فکر می کنم احمقانه است اول از همه به این دلیل که انکار واقعیت هرگز راه خوبی نیست و سپس به این دلیل که همانطور که قبلاً به شما گفتم فکر می کنم این بزرگترین هدیه ای است که ما می توانیم به آنها بدهیم یعنی به کسانی که می خواهند جمهوری را به لرزه درآورند. اما همانطور که گفتم ما باید تا پایان این ساختارسازی پیش برویم.

بنابراین آنچه که ما با شورای مسلمانان فرانسه توافق کرده ایم این است که حداکثر ظرف مدت ۶ ماه کاری که عمدتاً از چند ماه پیش آغاز شده و ضروری است را نهایی کنیم. کاری که در درجه اول شامل شروع دوره های آموزشی امام در کشور ما است. دوم، به عهده گرفتن مسئولیت شرعی که تصدیق و تأیید ائمه باشد. سوم، نوشتن منشوری که عمل نکردن به آن موجب برکناری ائمه شود. همچنین ساختار حج تمتع (رفتن مسلمانان به زیارت مکه در عید قربان) که بودجه لازم را برای آن فراهم می کنند. ما برای تنظیم این کار با عربستان سعودی کار بسیار بزرگی انجام داده ایم و در آنجا نیز کارهایی توسط شورای مسلمانان فرانسه انجام شده است، دقیقاً برای ایجاد راه حلی جهت امکان تأمین مالی و برای فراهم آوردن امکان آموزشهای مربوطه.

آنچه من برای شما توصیف می کنم هیچ کشوری نیست که این کار را انجام دهد و به موجب اصل استقلال، انجام آن در شورای مسلمانان فرانسه خواهد بود. من به آنها اعتماد دارم و این مسئولیت بزرگی است که ما به این شورا می سپاریم. اما همزمان ، من دو روز پیش همراه وزیر به آنها گفتم، این فشار بی سابقه‌ای است که ما می خواهیم به آنها وارد کنیم، زیرا ما حق نداریم شکست بخوریم. من فکر می کنم این همان چیزی است که امروز به آن نیاز داریم.

وقتی صحبت از بعد فکری و سکولار می شود، دولت نیز باید در این امر دخیل باشد. این شورا در کشور ما مشارکت داشته و آنچه در کشور ما به ما امکان می دهد داشتن درک بهتری از اسلام و همچنین آموزشهای فکری و دانشگاهی بهتر است. لذا از این شورا، حمایت کنید.

 همه هموطنان ما هستند و علاقه مند به این دین و ​​این تمدن هستند تا یکدیگر را نیز بهتر بشناسند زیرا این مسئله برای خود ماست. برای این منظور، ما از ۱۰ میلیون نفر [مسلمانان فرانسه – م] پشتیبانی خواهیم کرد و نیز از ابتکاراتی که بنیاد اسلام در فرانسه در زمینه فرهنگ انجام می دهد و در زمینه‌ی تاریخ و علم. من به طور خاص به توسعه‌ی مطالعات اسلامی سطح بالا در دانشگاه تأکید دارم. من همچنین تصمیم دارم که یک موسسه‌ی علمی اسلامی برای خودمان ایجاد کنیم. با قانون آموزش عالی و تحقیقات، ما موقعیت های بیشتری ایجاد خواهیم کرد.

آموزش عالی به منظور ادامه‌ی کار، گاهی نیز برای از سرگیری آن، از نظر تحقیق در مورد تمدن اسلامی بلکه در مورد مغرب (مراکش)، حوزه مدیترانه و آفریقا.

بسیاری از موضوعاتی که فرانسه قبلا از نظر علمی و تحقیقاتی در سطح عالی قرار داشت ضعیف شده اند. ما آنها را هنوز داریم ولی رها شده و بدینگونه ما بحث فکری را به دیگران، به افرادی در خارج از کشور و خارج از ایدئولوژی جمهوری واگذار کردیم بلکه گاهی اوقات به خارج از سنتهای دانشگاهی و من به آن سنتها فکر می کنم.

آنگلوساکسون که داستان دیگری دارد و داستان ما نیست. اما امروز بعضی ها را می بینم نظریه های علوم اجتماعی را با مشکلات خود کاملاً از ایالات متحده آمریکا وارد می کنند که من البته احترام می گذارم و آن وجود دارد، اما وقتی به ما اضافه می شود که من به خودم می گویم: هستیم.

بله غیر منطقی است که آن انتخاب را انجام ندهند ولی برای ما کاملاً واضح است که باید در این زمینه ها سرمایه گذاری کنیم مانند علوم اجتماعی ، تاریخ ، دانش تمدن ها، به طور گسترده با ایجاد پست ها، با ایجاد گفتگو و بحثهای علمی و دانش و درک اسلام و بررسی آن به عنوان یک دین، و تمدن آن،ِ همچنین به طور انحصاری در بحث های ایدئولوژیک  که بدینگونه به کشور و قاره ما کمک می کنیم.

سیاست های ما نیز بر این اساس است و این کار را با روش و عزمی عالی انجام خواهیم داد. من فرانسه را می خواهم تبدیل به کشوری شود که بتوانیم تفکر ابن خلدون و ابن رشد را آموزش دهیم تا بتوانیم به کشوری پیشرو در مطالعه‌ی تمدن های مسلمانان تبدیل شویم. ما این را مدیون خودمان هستیم

و این مدیون این مبارزه ای است که ذکر کردم زیرا هیچ موفقیتی در این پروژه حاصل نخواهد شد مگر اینکه چنانکه چند وقت پیش در مورد آن صحبت کردم تاریخ و تمدنهای مردمی را که امروز در خاک ما زندگی می کنند و فرانسوی هستند بهتر بشناسیم و بهتر بشناسانیم.

انجمن ها باید ملت را متحد کنند و آن را نشکنند و تجزیه نکنند و ما از این اصل که در قلب آزادی است با حمایت انجمن ها در کشور ما و موقعیت ویژه ای که در آن قرار دارند دفاع می کنیم. زمینه های انحلال انجمن ها در شورای وزیران قبلا بسیار محدود بود: محدود به اقدامات تروریستی، نژادپرستی و یهودستیزی بود اکنون این محدودیت و موجبات انحلال به موارد دیگری مانند اقدامات حمله به حیثیت افراد یا فشارهای روحی و جسمی و ترور شخصیت نیز گسترش می یابد. ما باید تمام راه را برویم. بنابراین ما کنترل ها را تقویت خواهیم کرد و اصولی را که بر اساس آن مجاز به انحلال انجمن ها باشیم قانون گذاری می کنیم تا به موجب اصول جمهوری خود و بدون اینکه بنشینیم و منتظر وقوع بدترین موارد باشیم بتوانیم انجمن ها را منحل کنیم. هر انجمنی که از دولت یا از مقامات محلی یارانه می خواهد برای استفاده از فرمول شورای قانون اساسی باید قراردادی را با رعایت ارزشهای جمهوری و حداقل شرایط زندگی در جامعه امضا کند. اگر قرارداد شکسته شود متولیان امر باید آن یارانۀ دولتی را پس بدهند زیرا ضروری است که از پول عمومی و از بودجۀ ملت برای تأمین مالی جدایی طلبان استفاده نشود. واضح است. بسیاری از این مسیر شروع کرده اند و علاوه بر این ، در بخش شما ، من می دانم که بسیاری از مقامات منتخب شروع به امضا کردن انجمن های ورزشی برای منشور سکولاریسم کرده اند. این یک قرارداد مشترک تقویت شده است که ما به عنوان یک الگو به همه مقامات محلی و منطقه ای ارائه خواهیم داد ، که ما آن را اعمال خواهیم کرد ، و ما شروع به انجام آن کرده ایم. وزیر این کار را برای همه انجمن های زیر مجموعه وزارت انجام داد و ما در حال اعزام آن برای همه انجمن های وزارت ورزش هستیم زیرا این یک ضرورت است. اما ما می خواهیم همه مناطق و استانها و همه‌ی جوامع در سرتاسر سرزمین فرانسه ، ماهیت قراردادها و الزامات و قوانین یکسانی را در رابطه با احترام به بودجه داشته باشند – با کنترلی که بر این اساس مجاز است. همانطور که اشاره کردم نظارت مالی و تعهد بازپرداخت است.

در مجموع ، در انجمن های ما، قانونی که به این ترتیب پیشنهاد شده است امکان تقویت عناصر کنترل، احترام به ارزش های جمهوری ما را فراهم می کند، محدودیت های بیشتری از نظر وضوح احترام به اصول ما در مورد بودجه ایجاد می کند و اجازه انحلال می دهد، همچنین در مواردی که تخلفات در اصولی که من مطرح کردم صورت می‌گیرد. این یک ضرورت است ، ما این کار را با احترام به آزادی انجمن، با کار بسیار خوبی که توسط مسئول حفاظت و وزیر کشور انجام شد، انجام می دهیم و من از آنها به خاطر آن تشکر می کنم. اما من همچنین معتقدم که از طریق این دستگاه است که ما قادر خواهیم بود ، بسیار موثرتر ، ساختارهای غیرقابل قبول را ببندیم و فشار را بر انجمن هایی که به طور پنهانی فعالیت می‌کنند ، افزایش دهیم.

ستون سوم استراتژی ما مدرسه است. این یکی بسیار ضروری است و شما توجه دارید که هرچه پیشرفت در این زمینه بکنیم اگر صحیح باشد در صمیمیت زندگی جمهوری خواهانه‌مان تأثیرگذار است. مدرسه ظرف ذوب جمهوری خواهان است. این همان چیزی است که اطمینان می دهد فرزندان ما از هرگونه نشانه‌ی مذهبی و از دین کاملاً محافظت می شوند. این واقعاً قلب فضای سکولاریسم است و این مکان است که ما وجدان ها را آموزش می دهیم تا کودکان به شهروندان آزاد و منطقی تبدیل شوند و بتوانند زندگی خود را انتخاب کنند. بنابراین مدرسه گنجینه جمعی ما است. این همان چیزی است که ساختن این عنصر مشترک را که جمهوری است در جامعه ما امکان پذیر می کند.

با این حال ، در آنجا نیز ما شاهد رانش هایی هستیم، راه حل هایی را می بینیم و می جنگیم. امروزه بیش از ۵۰۰۰۰ کودک در خانه آموزش می بینند که این رقم هر ساله بیشتر می شود. هر هفته ، مدیران مواردی از کودکان را کاملا خارج از سیستم کشف می کنند. هر ماه ، مراکزی نزدیک مدارس را علامت گذاری کرده و تعطیل می کند، یعنی حتی به عنوان غیرقانونی اعلام نمی شود بلکه تعطیل می شوند. این مراکز اغلب توسط تندروهای مذهبی اداره می شوند. در سراسر قلمرو ما، پدیده ای را می بینیم که به راحتی انجام می شود و آن اینکه والدین دانش آموز به دیدن مدیر مدرسه می آیند و می گویند: «درس موسیقی را تمام کنید، در غیر این صورت، نمی گذارم بچه ام به مدرسه برگردد»ِ، یا «رفتن به استخر مختلط را جمع کنید، در غیر این صورت او برنمی گردد». بعضی هم می روند گواهینامه‌ی پزشکی می آورند که بچه مان به کلر آلرژی دارد نمی تواند استخر برود. سپس غیبت های مکرر و در آخر می شود آموزشی دیگر داخل آموزش. یا می گویند: «ما قصد داریم فرزندمان را در CNED (مؤسسه‌ی آموزش آنلاین) ثبت نام کنیم و اینطوری خیلی خوب انجام خواهد شد و برای ما راحت تر است». ولی این کودکان به CNED هم مراجعه نمی کنند. بعضی اوقات هیچ گونه تحصیلاتی نمی بینند. اما آنها سراغ ساختارهایی می روند که هیچ درسی نیستند.

همه ما وقتی جمهوری به وعده های خود مبنی بر آزادی عمل می کند، در اعماق قلب خود‌ آن را دوست داریم. تمام آنچه من ذکر کردم فقط برای این است که این، قول و وعده‌ی رهایی را تضمین می کند. جمهوری هم دستور (قانون و قاعده) است و هم نوید. بنابراین آنچه ما باید با نیروی زیادی انجام دهیم این است که در این مسیر بیشتر گام برداریم.

من راه های شناسایی فرصت های برابر را شروع کرده ام، ما آنها را در این زمینه، در مبارزه با تبعیض، اشتغال و مسکن با آزمایش های جدیدی که تصمیم گرفته شده است، دنبال خواهیم کرد. به سیستم سازی محله های ییلاقی که عنوان کردم ادامه می دهیم و اطمینان حاصل خواهیم کرد که همه، رنگ پوست ، ریشه ، مذهب ، می توانند جایگاه خود را پیدا کنند. نه نژادپرستی و نه یهودستیزی با جمهوری سازگار نیست. به همین دلیل است که در چارچوب این استراتژی، ما باید پیش برویم تا به فراتر از آنچه که شروع به انجام آن کرده ایم برسیم. در طول پاییز، من تصمیمات جدیدی را در این زمینه ارائه می دهم و همچنین در هر بخش توسط بخشداران اعمال می شود، که شامل همه مقامات منتخب است ، اما با موضوعات عمیق و ساده.

درباره آنچه کشور ما در این زمینه تجربه می کند، بسیار عمیق نوشته شده ، شرح داده شده ، تحلیل شده است. فروتنی خواهم داشت که خودم را متخصص نمی نامم بلکه در چند کلمه چیزهایی را که می بینم به اشتراک می گذارم. اسلام دینی است که امروز در همه جای دنیا دچار بحران است. ما می بینیم که در کشور ما، این یک بحران عمیق است که به تنش با بنیادگرایی و دقیقاً پروژه های مذهبی و سیاسی مرتبط است ، که در همه مناطق جهان می بینیم… از جمله در کشورهایی که دین اسلام اکثریت است. فقط به عنوان نمونه به دوست ما ، تونس، نگاه کنید. ۳۰ سال پیش ، اوضاع در آنجا در رابطه با این دین کاملاً متفاوت بود… بنابراین اکنون یک بحران اسلام در همه جا وجود دارد که گرفتار این اشکال رادیکال ، این وسوسه های رادیکال و اشتیاق به جهاد مجددی است که نابودی دیگری است. پروژه خلافت سرزمینی که علیه آن در سوریه جنگیدیم اکنون همه جا ، کم و بیش موذیانه ، به رادیکال ترین اشکال ظاهر می شود که به این باید تأثیرات خارجی و یک سازماندهی سیستماتیک از قدرت های سیاسی و حمایت آنها از سازمان های تندرو را اضافه کرد. باید گفت که ما اجازه می دهیم در داخل و خارج از کشور این اتفاق بیفتد. وهابیت، سلفیت ، اخوان المسلمین ، بسیاری از این اشکال در ابتدا برای برخی صلح آمیز بود. آنها به تدریج در گفتمان خود تحلیل رفتند. آنها خود را رادیکال کرده اند. آنها پیام های گسست را به عنوان یک پروژه سیاسی  و تندروی در نفی مثلا برابری بین زن و مرد را می دهند و از طریق بودجه خارجی ، با تلقین از خارج ، آنها به خاک ما رسیده اند. این واقعیت است که به ما  ضربه می زند.  این واقعیت ملموس در سالهای اخیر گسترش یافته. شما باید آن را نامگذاری کنید. آنها کجا پرورش می یابند؟. خود ما تجزیه طلبی خود را ایجاد کرده ایم. این محله های ما است. ما محله هایی ایجاد کردیم که اهداف و اصول جمهوری دیگر در آنها عمل نمی شد. اما اکنون این یک فرانسه است که حول ارزشهای خود متحد شده است. هرچه دشمنان ما بیشتر به دنبال مخالفت با ما باشند  اتحاد ما بیشتر خواهد شد. هرچه بیشتر آنها به دنبال نابودی ما باشند ، ما بیشتر متحد خواهیم شد. هرچه بیشتر آنها به دنبال تضعیف ارزشهای ما باشند، ما بیشتر سازش ناپذیر خواهیم بود، زیرا این تاریخ ماست.

بنابر به این کاری که ما با شور و نشاط زیادی آغاز کرده ایم، در اینجا می خواهم ادای احترام کنم این همان چیزی است که ما برای پیشرفت نیاز داریم. این به معنای ورود مجدد به جمهوری است.

زندگی های ملموس. و در آنجا ، ما باید این کار را با همه مقامات ، با همه مقامات منتخب ، انجام دهیم یعنی عزم راسخ و من می دانم که شما مبارزان این راه هستید. و آنچه بسیار سخت است مانند بسیاری از موارد است.

گاهی اوقات زمین از بین رفته بود ، همه آنچه در سالهای اخیر انجام شده است ، همه ما با هم انجام داده ایم، لزوماً به اندازه کافی مشاهده نمی شود.

دو برابر شدن کلاس ها برای ۳۰۰۰۰۰ دانش آموز، این دوره از جمهوری ویژه کودکان است که قادر به یادگیری خواندن ، نوشتن ، شمارش ، آموزش در سخت ترین مناطق خواهند بود. این یک واقعیت است: اصلاحات در جهت پشتیبانی، همه کارهایی که در زمان فوق برنامه انجام شده است، مشق شب و غیره ، فصل تابستان امسال ، با آنچه تابستان یادگیری و فرهنگی نامیده می شود و ورزش و… 

به این موضوع، پرورش افزوده می شود که همه آنچه که قبلاً توضیح دادم در آن ایجاد شده است. خود ما تجزیه طلبی خود را ایجاد کرده ایم. این محله های ما است ، جمهوری ما با بهترین نیت در جهان آغاز کرد، اما بگذارید این اتفاق بیفتد، یعنی اینکه ما یک سیاست داشته باشیم، آن را باید سیاست تسویه حساب نامید، اما ما غلظت و بدبختی ایجاد کرده ایم و این را به خوبی می دانیم. ما جمعیتها را اغلب بر اساس ریشه و سوابق اجتماعی آنها متمرکز کرده ایم. ما مشکلات آموزشی و اقتصادی را در مناطق خاصی از جمهوری متمرکز کرده ایم. ما … علی رغم تلاش مقامات منتخب جمهوری که از تعهد آنها استقبال می می‌کنم ، دقیقاً به همین دلیل نتوانستیم تنوع کافی را از نو بسازیم و مهمتر از همه، از نظر تحرک آموزشی و اجتماعی، این پدیده توانست به سرعت پیش برود. بنابراین ما محله هایی ایجاد کردیم که وعده جمهوری دیگر در آنها عمل نمی شد و بنابراین محله هایی که جذابیت این پیام ها را داشته باشد، جایی که این رادیکال ترین اشکال منبع امید، و ما صریح بگوییم ، راه حل هایی را برای آموزش کودکان ، یادگیری زبان مبدا ، مراقبت از افراد مسن ، ارائه خدمات و اجازه ورزش فراهم می کند.از نظر مسکن ، سرانجام باید متون خود را کاملاً تغییر دهیم. ما نمی توانیم فقر را به فقر اضافه کنیم. تا زمانی که جلوی این کار را نگیریم ، مشکلات آموزشی ، پرورشی و مشکلاتی که ذکر کردم ادامه خواهند یافت. باید اصلاح عمیقی در سازمان ما در زمینه ی مسکن، به ویژه مسکن اجتماعی ایجاد کنیم. به همین ترتیب ، ما باید سهمی از بهبودی را که به این مناطق جمهوری می رسد ، حمل کنیم. باید بخشی از این طرح بهبود وجود داشته باشد که اجازه رهایی فرهنگی ، اقتصادی و اکولوژیکی محلات ما را بدهد.

افتتاح ۸۰ شهرک مسکونی آموزشی ، برچسب گذاری ۵۳۰ خانه خدمات فرانسه، در زمینه‌ی فرهنگی  تمدید ساعت کار کتابخانه برای بیش از 600 شهرداری همانطور که در اینجا در شهرLes Mureaux وجود دارد.

این بیداری جمهوری خواهان ، نمی تواند کار چند نفر باشد. ما وجدان تنها اجرا نمی کنیم. ما یک کشور را اداره می کنیم، شهروندان را استخدام می کنیم. و بنابراین این بیداری رهبران سیاسی است که ما ، بخشداران ، افسران پلیس ، ژاندارم ها ، معلمان ، کارمندان دولت ، مقامات منتخب ، انجمن ها ، دادستان ها هستیم. از بین همه کسانی که به طور روزمره باید این قول و وعده را زنده نگهدارند. آنها منتظر من نمانند تا مشاهداتی را که ذکر کردم انجام دهم ، اما امروز ما می خواهیم به آنها وسایل انجام این کار و چارچوب روشن شده و همچنین ابزارهای لازم برای فعالیت در این زمینه را بدهیم.

هر روز ، هر روز ، همه می خواهند دلایل مهم تقسیم ما را مطرح کنند. ما جامعه ای فردی نیستیم. ما یک ملت شهروند هستیم. همه چیز را تغییر می دهد. ما یاد می گیریم که یک شهروند باشیم ، یکی می شویم. این حقوق و تکالیف است. اما من تسلیم کسانی نخواهم شد که می خواهند ما را از این طریق تقسیم کنند ، زیرا معتقدم بزرگترین گنجینه ما همین بلوک است که ما تشکیل می دهیم. این یک جمع است ، بگذارید هرگز آن را فراموش نکنیم. این نقطه قوت جمهوری ماست. جمع شدن جوامع. به این دلیل که ما یک جامعه ملی هستیم. اما این جامعه ملی 66 میلیون داستان دارد. و چیزی که هر بار بیشتر از هر فردی است ، باعث می شود که یک فرد شهروند شود. پایبندی آن به جمهوری خواه جهانی ، این همان چیزی است که باید از آن دفاع کنیم.

دولت با اتمام کار بر روی این قانون مسئولیت های خود را بر عهده خواهد گرفت. من می دانم که همه کسانی که به دولت خدمت می کنند، چنین خواهند کرد. من می دانم که مقامات منتخب ما در آنجا خواهند بود و می دانم که همه شهروندان ما در این قسمت شرکت خواهند کرد.

زنده باد جمهوری و زنده باد فرانسه! اکنون به سوالات شما پاسخ خواهم داد.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»