ناو” شهید رودکی” که به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شده – تنها مسخره ای بیش نیست، ناخدا محمد فارسی

با احتمال بسیار سپاهیان با هزینه بسیار بالایی توانسته باشند تغییراتی در یک کشتی تجارتی،  آنرا با عنوان ناو جنگی بخورد مردم ایران بدهند.

 

ناخدا محمد فارسی

فرمانده نیروی دریایی سپاه، سردار علیرضا تنگسیری، از اعزام ناو «شهید رودکی» به آبهای اقیانوس هند در رسانه خبرگزاری تسنیم خبر داده است (۱). با توجه به تصویر مندرج در رسانه  این ناو بیشتر شبیه یک کشتی تجارتی است که تعدادی جعبه و خودرو بر روی آن دیده می‌شود. تنها چیزی که این وسیله به آن شباهت ندارد «یک ناو» است. سخنان سردار تنگسیری حتی ارزش تبلیغاتی هم نمی‌تواند داشته باشد، تنها مسخره بازی ای بیش نیست.

این سردار بی‌خرد اظهار داشته که آنها آموخته اند برای ایجاد امنیت باید قوی باشند، و  با اندیشه، خلاقیت و ابتکار برای ساخت تجهیزات مدرن و پیشرفته در کنار معنویت استفاده کنند. یک مشت یاوه گویی که مشخص نیست به چه دلیل در رسانه تسنیم منتشر شده است. برابر با تقسیم بندی امنیت آبهای سرزمینی ایران در خلیج فارس و دریای عمان مأموریت امنیت خلیج فارس بعهده نیروی دریایی سپاه واگذار گردیده که بارها از زبان سردار تنگسیری و فرمانده سپاه سردار سلامی شنیده شده است. در این راستا سپاهیان به قایق های تندرو مجهز می‌باشند که هر از گاهی  با استفاده از این قایق ها مزاحمت برای نیروهای ائتلاف، برای امنیت عبور نفتکش ها و ناوهای تجاری از دهانه هرمز، بوجود آورده‌اند که آخرین بار آن در سال گذشته با نزدیک شدن تعدادی از این قایق ها به ناو جنگی آمریکایی بود. پبرو آن واقعه رئیس جمهور آمریکا دستور داد اگر بار دیگر قایق ها به ناوهای آمریکایی نزدیک شدند به آنها شلیک شود. پس از ان هم مزاحمتی از قایق های تندروی سپاهیان دیده نشد.

وظیفه حفاظت و امنیت از آب های سرزمینی خارج از خلیج فارس بعهده نیروی دریای حرفه ای ارتش ایران قرار گرفته است که با ترکیبی از ناوهای اژدر افکن و پشتیبانی قادر هستند مأموریت های حفاظتی از مرزهای آبی کشور و اقیانوسی خود را انجام دهند. در این راستا نیز می توان از ناو لجستیکی خارک نام برد که قادر است انواع سوخت های مورد نیاز ناوها را که در مأموریت راههای دوردست اقیانوسی هستند تأمین نماید، ناو خارک می‌تواند موشکهای مورد نیاز ناوها را حمل کند و در دریا این تجهیزات به ناو های در حال مأموریت منتقل نماید. ناو خارک با توجه به اینکه به توپ و مسلسل های ضٌد هوایی مجهز است هرگز نمی‌تواند منحصرا  به مأموریتی اعزام شود و همیشه همگام با ناوهای جنگی نیروی دریایی بمنظور پشتیبانی اعزام می‌گردد. با توجه به این توضیحات کوتاه کاملاً مشخص است که سردار تنگسیری یاوه گویی کرده و ناو «شهید رودکی» حتی یک ناو پشتیبانی نیز نمی‌تواند باشد، زیرا از تجهیزات تبادل در دریا برخوردار نیست.

سخنان سردار تنگسیری می‌تواند تنها مزاحی بوده باشد. افسران و درجه داران نیروی دریای ارتش ایران با خواندن اینگونه گزارشات اگر چه می‌توانند خود را سرگرم کنند ولی از خباثت سپاهیان متاسف می‌گردند. سرداران سپاه شرم و حیا ندارند، عملیات نیروی دریایی سپاه پاسداران بیشتر شباهت به دزدان دریایی دارد!. با احتمال بسیار سپاهیان با هزینه بسیار بالایی توانسته باشند تغییراتی در یک کشتی تجارتی،  آنرا با عنوان ناو جنگی بخورد مردم ایران بدهند. این کشتی می‌تواند در آبهای بین المللی ترد نماید ولی نمی‌توان آنرا ناو جنگی دانست. سردار تنگسیری میگوید این ناوگروه که مزین به نام سپهبد شهید سلیمانی است ابتدا در شمال اقیانوس هند به اجرای ماموریت خواهد پرداخت  و سپس اطلاعاتی سطحی و زیر سطحی و هوایی را در حوزه ماموریت خود با قدرت انجام می دهد. تنگسیری ادامه داده است که این کشتی تهدیدی برای کشور های همسایه ایران نیست و در مأموریت های خود از قاچاق مواد مخدر و دزدان دریایی نیز جلوگیری خواهد نمود و بیشتر در مقابله با ۰تهدید های دشمنان فرامنطقه ای نیز می‌باشد، مثلی در این مورد داریم که در باره این گونه غلوهای بی پایه گفته‌اند «کی میره این همه راه را».

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، در آئین  الحاق ” ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی ” به نیروی دریایی سپاه صبح امروز (پنجشنبه )، ۲۹ آبان ۲۰۲۰، سردار پاسدار حسین سلامی و جمعی از مقامات و مسئولین  لشکری و کشوری هم حضور داشته‌اند. مشاهده می‌شود که در این برنامه تئاتری سپاهیان از حضور دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش هم خبری نیست.

تنگسیری میگوید «این ناو اقیانوس پیمای «شهید رودکی» شناوری سنگین ،چند منظوره و دوربرد است که قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع هواپیما ، پهپاد و  سامانه های موشکی ، پدافندی و راداری را دارد.» همچنین گفته شده  این ناو «با تناژ ۱۲هزار تن و طول ۱۵۰ متر و عرض ۲۲ متر دارای رادار آرایه فازی سه بعدی ،موشک‌های سطح به سطح ،سطح به هوا ،سامانه های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشکی سوم خرداد با قابلیت حمل بالگرد ها ، پهپادها و شناورهای عملیاتی است که همه آنها از تولیدات داخلی بوده  و توسط جوانان متخصص مومن انقلابی طراحی و عملیاتی شده است.»

پروپاگاندای نیروی دریایی سپاه از نظر تکنیکی و تاکتیکی فاقد هرگونه ارزشی است، و تنها باعث تمسخر افسران و درجه داران نیروی دریایی ارتش ملی ایران می باشد.

۱۹ نوامبر ۲۰۲۰

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/08/29/2392600/ (۱)

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»